kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۹۴۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
القدس العربی نوشت

تحقیر زرادخانه غول آسای عربستان با فناوری ساده انصارالله

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در واکنش به حملات انصارالله به عربستان نوشته زرادخانه دفاعیِ غول آسای عربستان توسط فناوری ساده یمنی‌ها تحقیر شد.

حمله موفق انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان(با 31 میلیارد دلار خسارت) و فرودگاه نجران با واکنش گسترده رسانه‌های عربی هم مواجه شده است. مثلا روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی با عنوان «زرادخانه غول آسای عربستان و فناوری ناچیز الحوثی»، فاز جدید حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در دفاع برابر تجاوزگری عربستان و امارات را «موجب به هم ریختن معادلات میدانی» توصیف کرده است. طبق این گزارش، مقامات سعودی اما می‌گویند پدافند هوایی کشورشان دو فروند موشک بالستیک را که پشت سر هم شهرهای الطائف و جده در استان مکه! را هدف گرفته بود رهگیری کردند. همزمان انصارالله یمن اعلام کرده حمله اخیر به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان بخش کوچکی از طرح بزرگی است که در انتظار این کشور است و 300 نقطه نظامی و حیاتی عربستان و امارات برای حمله شناسایی شده‌است.
به نوشته القدس العربی: «روشن است که گروه الحوثی شیوه‌های دفاع خود را در برابر مداخله نظامی عربستان و امارات در یمن، وارد فاز جدید تهاجمی کرده که متکی به ابزارهایی کم هزینه و فناوری ساخت ساده است، اما در عین حال می‌تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه به این دلیل که می‌تواند هزاران کیلومتر خط لوله نفت و ده‌ها تاسیسات استخراج، پالایش و پمپاژ نفت در عربستان و امارات عربی متحده را هدف قرار دهد. چیزی که اثر بخشی این گزینه تهاجمی را افزایش می‌دهد این است که پهپادهایی که ایستگاه پمپاژ نفت عربستان را هدف گرفتند از مسافتی بالغ بر هشتصد کیلومتر به هوا برخاستند و بُرد آنها تا بیش از هزار و ششصد کیلومتر می‌رسد، یعنی می‌تواند اهداف بسیار دور از لحاظ جغرافیایی را نابود کند.»
این روزنامه در پایان نوشت: «دومین منشا خطر این است که پیچیده‌ترین شبکه‌های دفاعی پیرامون تاسیسات نفتی عربستان و امارات که برایش میلیاردها دلار هزینه کردند در رهگیری جزیی یا کلی این پهپادها ناتوان بوده و نتوانسته مانع اثرات تخریبی آن شود... درست است که تعمیر خرابی‌های تاسیسات نفت آسان، پیشرفته و سریع است؛ اما حملات پایدار الحوثی معادله را به جنگی باز با هزینه گران نزدیک‌تر می‌کند که نه تنها بر میانگین تولید نفت بلکه بر قیمت آن و ثبات بازارهای جهانی نفت هم تاثیرگذار است.»