kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲

انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در مرکز بغداد /اتهام زنی‌های بی‌سند واشنگتن به ایران

منابع عراقی شامگاه یکشنبه از وقوع انفجار ناشی از اصابت چند گلوله موشک و خمپاره در نزدیکی سفارت ایالات‌متحده آمریکا در منطقه «سبز» واقع در مرکز بغداد خبر دادند.



به گزارش فارس،‌ یکشنبه‌شب چند گلوله خمپاره و موشک به نزدیکی سفارت ایالات‌متحده آمریکا در منطقه بین‌المللی سبز بغداد شلیک شد.
منابع خبری عراق گزارش دادند که در پی اصابت این موشک‌ها و شنیده شدن صدای انفجار، آژیر خطر در سفارت آمریکا در منطقه سبز به صدا درآمد.
منابع نظامی عراق خبر دادند که نیروهای امنیتی عراق، منطقه سبز را بسته و عملیات جست‌وجو و تحقیق را آغاز کردند.
ارتش عراق هم دقایقی پس از وقوع حادثه، با صدور بیانیه‌ای صحت این خبر را تائید کرد و گفت که این حادثه، تلفاتی نداشت.
منابع امنیتی عراق تأکید کردند که موشک‌هایی که به منطقه سبز اصابت کرده، از منطقه «الغدیر» در بغداد شلیک شدند.
منطقه بین‌المللی سبز به وسعت ۱۰ کیلومترمربع در محله «کرخ» واقع در مرکز شهر بغداد پایتخت عراق واقع است.
واشنگتن: حمله راکتی خسارت و تلفاتی نداشت
 اگر ایرانی‌ها حمله کنند متقابلاً پاسخ خواهیم داد
وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طی حمله راکتی شب گذشته به نزدیکی سفارتش در بغداد هیچ‌کس آسیب ندیده و خسارتی نیز به اماکن آمریکایی وارد
 نشده است.
 وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: «اگرچه کسی آسیب ندیده است اما ما این حادثه را جدی تلقی می‌کنیم و همان‌طور که طی 2 هفته گذشته تأکید کردیم، آمریکا تهدیدات و حمله به هیچ‌یک از پرسنل و یا اماکن خود را تحمل نخواهد کرد و قاطع به آن پاسخ خواهد داد.»
در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «اگر هر حمله‌ای از سوی نیروها یا عناصر مورد حمایت ایران صورت بگیرد ما این کشور را مسئول آن تلقی خواهیم کرد و متقابلاً پاسخ خواهیم داد. وزیر خارجه به‌طور عاقلانه و با توجه به تهدیدات موجود علیه کارکنان سفارت، به پرسنل غیرضروری دستور داده بود که عراق را ترک کنند؛ اکنون این عملیات تکمیل شده است.»
لفاظی ترامپ علیه ایران:
هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید
در پی انتشار خبر انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه لفاظی‌ها و فرافکنی‌های خود درباره ایران در حساب توییتری خود خطاب به ایران نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد این رسماً پایانش خواهد بود؛ هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید»
«کریس مورفی»، سناتور ایالت کنتیکت این توییت ترامپ را یک تهدید بچگانه خوانده و در حساب توییتری خود نوشته: «بچه کلاس چهارم من اگر فرمانده کل قوا بود همین چیزها رو می‌نوشت...»
شایان‌ذکر آنکه هرچند تاکنون کسی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته و همچنان ابعاد این ماجرا در هاله‌ای از ابهام قرار داد اما لحن و ادبیات بیانیه وزارت خارجه آمریکا و توییت تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران (آن‌هم چند ساعت بعد از حادثه) و همچنین نوع پوشش خبری رسانه‌های اپوزیسیون و معاند، گواه بر این است که این حادثه را باید در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌سند آمریکایی‌ها و راه‌اندازی کارزار روانی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ارزیابی کرد چه آنکه در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی جهان مسلّم است این حادثه به جمهوری اسلامی که تأکید می‌کند خواهان جنگ نیستیم، نمی‌تواند ارتباطی داشته باشد.
نکته دیگر آنکه براساس گمانه‌زنی‌های کارشناسان و تحلیلگران، پشت حادثه حمله موشکی به منطقه سبز عراق (منطقه مهمی که مراکز دولتی عراق، سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس و دفاتر سازمان ملل و اتحادیه اروپا در آنجا قرار دارند) آمریکایی‌ها پنهان شده و درصدد آنند تا با اقدامات مخربانه، افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق را القا کند.
18 اردیبهشت‌ماه جاری بود که پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران سفر خود به بغداد را به خاطر مسائل مربوط به نگرانی‌های امنیتی در عراق و هشدار به اقدامات تحریک‌آمیز ایران عنوان کرد. پس‌ازآن بود که مقامات عراقی در قالب بیانیه‌های رسمی تأکید کردند که شرایط امنیتی در عراق مطلوب است و خطر و تهدید خاصی متوجه نمایندگی‌های خارجی ازجمله مراکز آمریکایی وجود ندارد. همچنین چند روز پیش آمریکا مدعی خروج 200 تن از کارمندان سفارت خود در بغداد و کنسولگری اربیل شد.