kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹

اشتغالزایی برای 10 نفر با پخت شیرینی خانگی

یک کارآفرین زن ایرانی توانست با استفاده از ظرفیت پخت شیرینی خانگی برای 10 نفر شغل ایجاد کند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، بتول گل‌تراش، کارآفرینی متولد تهران است که پس از مدتی به قزوین مهاجرت کرده و پس از کسب مجوز مشاغل خانگی فعالیت خود را آغاز نموده است. وی در حوزه‌های متفاوت برای زنان‌اشتغال‌زایی کرده‌اما در حال حاضر کارگاه شیرینی‌پزی سنتی را در شهرستان قزوین اداره می‌کند.این بانوی کارآفرین درباره نحوه کار خود اظهار داشت: خانم‌هایی که برای کار محدودیت‌هایی ازجمله پایین بودن سطح سواد یا محدودیت‌های خانوادگی داشته باشند را تحت پوشش قرار می‌دهیم. گل تراش ادامه داد: گرچه گفته می‌شود که کارآفرینان معاف از پرداخت مالیات هستند یا تسهیلات ویژه‌ای برای فعالیت‌های آنها در نظر گرفته می‌شود اما این وعده‌ها معمولاً در قالب حرف باقی‌مانده است؛ اما صندوق کارآفرینی نهادی است که واقعاً به ما کمک کرد.
وی افزود: برای کارگاه شیرینی‌پزی ما نیاز به امکانات مختلف ازجمله ایجاد شرایط بهداشتی و بالابر در ساختمان داشتیم، صندوق کارآفرینی امید وام‌های موردنیاز ما را در اختیارمان گذاشت. وام‌های چهار درصدی این صندوق کمک فراوانی به ما کرده است.این بانوی کارآفرین اضافه کرد: در مشاغل خانوادگی معمولاً کسب‌وکار با حضور افراد خانواده دنبال می‌شود. با مراجعه نماینده صندوق مشخص شد که فعالیت‌های کارگاه کاملاً واجد شرایط کارآفرینی است. تشویق‌ها و حمایت‌های صندوق کارآفرینی از مجموعه فعالیت‌های ما موجب ایجاد انگیزه شد و ازآن‌پس به‌صورت جدی‌تر کار را دنبال کردیم.
به گفته گل تراش، کار در مجموعه شیرینی‌پزی سنتی به‌صورت فصلی دنبال می‌شود و تعداد افراد مشغول به کار در کارگاه‌های شیرینی‌پزی متفاوت می‌شود. با توجه به بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر، رکود بازار امسال تنها 10 نیروی ثابت در کارگاه شیرینی‌پزی مستقر هستند.
وی درباره تعداد افراد مشغول به کار در مجموعه‌اش بیان کرد: اگر شرایط اقتصادی مناسب و مطلوب باشد و رونق موجود باشد ظرفیت حضور 20 تا 25 نفر نیز در مجموعه وجود دارد [البته] در سال 98 به احتمال زیاد نیروی ثابت به 20 نفر افزایش پیدا می‌کند. این بانوی کارآفرین بیان کرد: معمولاً شش ماه اول سال همواره با رکود همراه است. باید ذکر کنم تمام نیروهای مشغول به کار دارای کارت بهداشت هستند. پیش‌ از این نیز یکی دو نیرو زیر نظر مجموعه در خانه فعالیت می‌کردند اما در حال حاضر تمام نیروهای ثابت در کارگاه کار خود را انجام می‌دهند. معمولا در ایام عید نوروز تعداد نیروها افزایش می‌یابد.