kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
واشنگتن پست:

هدف آمریکا جنگ نیست پیشگیری از اقدام متقابل ایران در برابر تحریم‌هاست

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با بررسی سیاست‌های کاخ سفید درخصوص ایران نوشت که هدف دولت آمریکا آغاز جنگ نبوده بلکه بازداشتن ایران از اتخاذ اقدام در پاسخ به تشدید فشار تحریم‌های آمریکا است.

واشنگتن پست در گزارشی به بررسی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران و سیاست‌های کاخ سفید در این زمینه پرداخته است. در این گزارش آمده است: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از زمانی که به قدرت رسیده بارها از تهدید به کارگیری نیروی نظامی علیه کشورها عقب‌نشینی کرده است.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: مقامات ارشد دولتی پنجشنبه هفته گذشته در گزارشی به گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران گفتند که هدف دولت آمریکا آغاز جنگ نبوده بلکه بازداشتن ایران از اتخاذ اقدام در پاسخ به تشدید فشار تحریم‌های آمریکا است.
ترامپ به صورت خصوصی به مقامات کاخ سفید و مشاوران غیررسمی خود هرگونه آشفتگی در خاورمیانه را رد کرده و گفته که هیچ چیز خوبی از درگیر شدن در آنجا عاید آمریکا نمی‌شود. وی بارها گفته که هدف وی داشتن ارتش قوی و مستحکم بوده که نیاز نباشد هیچ چیزی انجام دهد و فقط حرف زدن از آن باعث ترس شود.
این روزنامه آمریکایی با بررسی سیاست‌های کاخ سفید درخصوص ایران نوشت که سیاست‌های آمریکا باعث کاهش اعتبار سیاست خارجی ترامپ و کاهش گزینه‌ها شده است.
رشته‌هایی که پنبه شد
روزنامه لبنانی البناء به نقل از یک مقام اطلاعات-نظامی غربی تاکید کرد، نه در واشنگتن و نه در تهران کسی برای مزخرفات بولتون درباره جنگ با ایران اهمیتی نمی‌دهد. در ادامه این گزارش آمده است: ایران با مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا موجب به جریان افتادن تحرکات دیپلماتیک آمریکا شده است.
البناء در ادامه نوشت: «جان بولتون» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا پس از اینکه رئیسش درباره ایران هر آنچه بود رشته کرد و تلاش‌های او را برای به راه انداختن جنگ علیه ایران ناکام گذاشت، عمیقا ناامید شده است. تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا براساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو با ایران و «جان بولتون» و «مایک پمپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.
روزنامه «الدستور» اردن در یادداشتی با این عنوان که «تهران از کجا این همه مطمئن است» دلایل اطمینان ایران از عدم وقوع جنگ را برشمرد.
این روزنامه اردنی نوشت: جنگ با ایران نیاز به یک ائتلاف بین‌المللی طویل و عریضی دارد که به نظر نمی‌رسد واشنگتن در شرایطی که جامعه بین‌المللی به دنبال انتخاب گزینه جنگ نیست و تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای و تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران را نپذیرفته است بتواند به چنین ائتلاف ضدایرانی برای جنگ علیه ایران دست یابد. الدستور افزود: ایران از نفوذ منطقه‌ای در کشورهای متعدد منطقه برخوردار است که این موضوع جنگ علیه ایران را به جنگ منطقه‌ای تمام عیار مبدل می‌کند که در آن حفظ منافع متحدان واشنگتن در منطقه دشوار می‌شود.
دموکرات‌های کنگره آمریکا در ادامه مخالفت‌ها با مواضع دولت «دونالد ترامپ»، قرار است طی هفته جاری دو نشست محرمانه با حضور «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ و همچنین «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای منجر به برجام برگزار کنند و نظر آنها را درباره ایران جویا شوند. به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا به اقدامات واشنگتن علیه ایران اعتراض کرد.
دنبال جنگ نیستیم
به گزارش فارس، «استفان لندمن» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی گفت: هرچند ترامپ به‌طور غیرمنطقی با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارد ولی تمایلی به جنگ با ایران هم ندارد.
روزنامه رای الیوم در یادداشتی نوشت: جنگ با ایران با همه جنگ‌های سابق متفاوت خواهد بود، چون ایران توانمندی نظامی عظیمی دارد و به‌خوبی برای این جنگ آماده است و از حوادث عراق و لیبی به دنبال تجاوز آمریکا به آنها استفاده کرده است و مهم‌تر از همه اینکه ایران یک شبکه قدرتمند از متحدان عقیدتی دارد نه کسانی که آنها را با پول خریده باشد که همان گونه که آمریکا را در سوریه شکست دادند و آن را به همراه متحدانش متحمل خسارت دست‌کم بیش از یکصد و پنجاه میلیارد دلاری کردند و در هر جنگ آتی بینی آنها را به خاک خواهند مالید.
«عادل الجبیر» وزیر مشاور آل‌سعود در امور خارجی در یک نشست خبری در شهر ریاض گفت: دنبال جنگ نیستیم، اما از خود «دفاع» می‌کنیم.
لازم به ذکر است که آل‌سعود که امروز زرادخانه نظامی بزرگی از بهترین سلاح‌های آمریکایی دارد، قادر به حمایت از خودش در برابر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست.