kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی

حملات شیمیایی 2018 «دوما» کار دولت سوریه نبود، ساختگی بود!

کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل پس از گذشت یک سال، به ساختگی بودن حمله شیمیایی «دوما» اعتراف کردند. آمریکا، فرانسه و انگلیس با استناد به این حمله ساختگی تا توانستند علیه بشار اسد جوسازی کردند.



سرویس خارجی-

کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی سازمان ملل پس از یک سال سکوت، بالاخره اعتراف کرده‌اند که حمله شیمیایی هفتم آوریل(۱۸ فروردین) سال گذشته به شهر دومای سوریه، کار ارتش سوریه نبوده، بلکه ساختگی بوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیروهای ارتش سوریه هفتم آوریل ۲۰۱۸ شهر دوما را از تروریست‌های تکفیری پس گرفتند. در این میان، گروه وابسته به دستگاه جاسوسی انگلیس موسوم به «کلاه‌سفید‌ها» مدعی شده بود که شهر دوما از سوی ارتش سوریه هدف حمله شیمیایی با گازهای «کلر» و «سارین» قرار گرفته و ۴۰ نفر بر اثر استنشاق گاز کشته شده‌اند.
همزمان با انتشار این خبر، رسانه‌های اصلی غربی و عربی دست به کار شده وعلیه دمشق جار و جنجال زیادی راه انداخته‌اند. از جمله این رسانه‌ها، شبکه‌های «بی بی‌سی» و «سی ان ان» بودند؛ این دو شبکه که در همراهی با سیاست‌های امپریالیستی آمریکا و انگلیس، پیشینه سیاهی دارند، قبل از اینکه در ارتباط با ماجرای حمله شیمیایی دوما، تحقیقات رسمی صورت بگیرد، دمشق را به این حمله متهم و در میان افکار عمومی جهان، زمینه را برای حمله هوایی آمریکا و متحدان غربی‌اش به سوریه فراهم می‌کردند.
روز 23 فروردین (یعنی چند روز پس از سناریوی شیمیایی دوما) کشورهای آمریکا ، انگلیس و فرانسه ضمن محکومیت شدید دولت دمشق به خاطر کار نکرده، مواضع ارتش سوریه را با چندین موشک هدف قرار دادند!
اما اکنون و در شرایطی که افکار عمومی اصل ماجرا را فراموش کرده، کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، اعلام می‌کنند که هیچ اثری از گازهای کلر و سارین در شهر دوما مشاهده نشده است. تازه این کارشناسان هنوز هم از پیامدهای انتشار خبر واهمه دارند، چرا که خواسته‌اند نامشان فاش نشود!
جنجال آمریکا علیه دمشق
در پی  اجرای سناریوی شیمیایی توسط «کلاه سفید ها» در شهر دوما، آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه،  این قضیه را به شورای امنیت کشاندند. «نیکی هیلی» نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل ، برای اینکه زمینه را برای حمله موشکی این کشور به شورای امنیت آماده کند، مدعی شده بود که دولت سوریه بیش از 50 بار از سلاح شیمیایی علیه مخالفان استفاده کرده است!
«کارن پییرس» نماینده وقت انگلیس در سازمان ملل هم برای بزرگنمایی آنچه در دوما رخ داد، آن را «وحشتناک» خواند. «فرانسوا دلاتر» نماینده آن زمان فرانسه در سازمان ملل هم علاوه بر اینکه بدون هرگونه تحقیقی ، دمشق را عامل این حمله دانست، گفت: این حملات به طور مستقیم یا غیرمستقیم با اطلاع روسیه صورت گرفته است!
هر چند حضور روسیه در شورای امنیت باعث شد که این شورا نتواند قطعنامه ای را علیه سوریه تصویب کند، ولی آمریکا، فرانسه و انگلیس بعدا  59 موشک به سمت اهدافی در سوریه پرتاب کردند.
در آن زمان، بازرسان سازمان ملل هم گفته بودند که  شواهد و مدارک این حمله باید حفظ شود، تا عاملان آن بعداً تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند. اما، همانطور که می‌بینیم، آنها نیز اکنون مخفیانه از واقعیت پرده بر می دارند.
سرنگونی پهپاد‌های اسرائیلی
پدافند هوایی سوریه اما شامگاه جمعه «تعدادی اجسام نورانی» که از سرزمین‌های‌اشغالی وارد آسمان سوریه شده بودند را هدف قرار داده و سرنگون کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، منابع نظامی سوریه گفتند، این اجسام نورانی که در آسمان جنوب غرب پایتخت سوریه مشاهده شده‌اند، پهپادهای رژیم صهیونیستی بوده و از جولان‌اشغالی وارد آسمان سوریه شده‌اند. گفتنی است که رژیم صهیونیستی هر چند ماه یک بار، اهدافی را در خاک سوریه هدف حملات هوایی قرار می‌دهد و ارتش سوریه نیز تا کنون، بارها موشک‌های شلیک‌شده از سوی این رژیم را ساقط کرده است.
آتش‌بس در ادلب، حماه و لاذقیه
عملیات مهم ارتش سوریه در استان‌های شمال غربی این کشور، که از 16 اردیبهشت ماه جاری آغاز شده بود، با توافق آتش‌بس، موقتا متوقف شد.
یک فرمانده ارتش سوریه در این باره گفته، آتش‌بس مذکور که از نیمه شب جمعه گذشته آغاز شده، به مدت 72 ساعت در جبهه‌های ادلب، حماه و لاذقیه برقرار خواهد بود.
این فرمانده اما درباره جزئیات آتش‌بس، عوامل یا چگونگی حصول آن، هیچ توضیحی ارائه نکرد.