kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
تایم به نقل از سه مقام پنتاگون:

هیچ برنامه واقعی برای مقابله با ایران وجود ندارد

مقامات و رسانه‌های غربی در اظهارات و تحلیل‌های جداگانه ضمن تاکید بر ناتوانی آمریکا در مقابله با ایران، اذعان کردند که راهبرد آمریکا در اعمال فشار حداکثری علیه ایران کارایی ندارد.




«داگلاس مک گرگور» کارشناس و نظامی بازنشسته آمریکایی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه فاکس نیوز- شبکه مورد علاقه «دونالد ترامپ»-  نسبت به هرگونه درگیری با ایران هشدار داد و تاکید کرد که این موضوع نه تنها برای آمریکا سودی ندارد بلکه باعث شکست ترامپ در انتخابات 2020 نیز خواهد شد.
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه آلمانی «پاساوئر نوین پرسه» سیاست آمریکا مبنی اعمال فشار حداکثری علیه ایران را اشتباه توصیف کرد.
ماس افزود: راهبرد آمریکا در اعمال فشار حداکثری کارایی ندارد.
ناتوانی ریاض و ابوظبی
«مضاوی الرشید» نویسنده عربستانی در مقاله‌ای در پایگاه میدل ایست آی، ضمن اشاره به اینکه ریاض و ابوظبی قدرت درگیری نظامی با ایران را ندارند، تأکید کرد که قدرت نظامی امارات و عربستان سعودی به نیروهای خارجی وابسته و بسیار ضعیف است.
نویسنده این مقاله به هدف قرار گرفتن چهار کشتی در بندر الفجیره امارات و خط لوله نفت شرق به غرب در عربستان سعودی در روزهای گذشته اشاره کرد و نوشت که علی‌رغم عدم توقف انتقال نفت، اما ضربه اصلی به شهرت و آبروی عربستان سعودی وارد آمد که ادعا دارد رهبر بلامنازع جهان عرب است.
«مضاوی الرشید» با بیان اینکه عربستان سعودی و امارات تاکنون هزینه سنگینی را برای خرید سلاح بدون اینکه امنیتی از قبال آن‌ها نصیبشان بشود، کرده‌اند، تأکید کرد: هرگونه درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ایران از سوی این دو کشور موجب تمسخر آن‌ها خواهد شد چرا که ارتششان کوچک و ضعیف است و امکان مقابله با ارتش ایران را ندارند؛ همانگونه که رفتارشان در یمن علیه حوثی‌ها این را ثابت کرد.
برداشتن سنگ بزرگ
به گزارش فارس، وبگاه خبری روزنامه العربی الجدید در یادداشتی با عنوان «واشنگتن و تهران؛ برداشتن سنگ بزرگ»، افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه را صرفا به قصد قدرت‌نمایی و نه جنگ دانست.
نویسنده در مقدمه یادداشت، تحرکات سیاسی و نظامی آمریکا در مقطع اخیر علیه ایران را  به راه رفتن کسی توصیف کرد که یک قدم به جلو و ده قدم به عقب بازمی‌گردد و افزود: آمریکا می‌داند در صورت به راه انداختن جنگ در چه بن‌بستی گرفتار خواهد شد چرا که فضای بین‌المللی و جغرافیایی به نفع آن نیست.
العربی الجدید در ادامه نوشت: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که اگر حمله به کشتی‌های اماراتی و رسیدن پهپادها به قلب عربستان درست باشد، پس حمایت آمریکا کجا رفت؟!؛ ترامپ دو هفته پیش بود که مجددا به عرب‌ها یادآوری کرد در ازای پول از آنها حفاظت می‌کند آیا این بازی آمریکایی است و هدف از آن باج‌گیری از عربستان و امارات برای اعطای پول بیشتر است؟!
ناتوانی آمریکا
مقام‌های نظامی آمریکا به یک رسانه این کشور گفته‌اند هیچ برنامه واقعی برای مقابله با ایران وجود ندارد.
سه مقام نظامی آمریکا که از اعضای فعال پنتاگون در برنامه‌ریزی و نظارت بر نیروهای آمریکایی در منطقه هستند به تایم گفته‌اند هیچ طرح واقعی و قابل اجرا یا چیزی مشابه آن برای اعزام گسترده نیرو به منطقه خلیج فارس وجود ندارد.
رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته در گزارش‌هایی جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ» برای دورگزینی از درگیری نظامی با ایران تأکید کردند.
«سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشته بود که ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.
برخی تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو با ایران و «جان بولتون» و «مایک پمپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.
بعد از گذشت‌ روزها از اظهارات مقام‌های کاخ سفید در خصوص اینکه واشنگتن شماره‌ تلفن‌هایی برای تماس ایران در اختیار سوئیس گذاشته، یکی از مقامات آمریکا گفت که رهبران این کشور همچنان در انتظار این تماس هستند.
این مقام گفت: ما کنار تلفن نشسته‌ایم؛ ولی هیچ پاسخی (تماسی) از سوی ایران در ارتباط با گفت‌وگوهای رو‌ در رو دریافت نکرده‌ایم.
روزنامه انگلیسی سان نیز در گزارشی نوشت: ترامپ از رئیس‌جمهور سوئیس خواسته است بین تهران و واشنگتن میانجیگری کند.