kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴

دیپلمات انگلیسی: اشتباهات اروپا آینده برجام را تیره و تار کرد(خبر ویژه)

نماینده اسبق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است اروپایی‌ها با رفتار خود، آینده برجام را تیره و تار کردند.

پیتر جنکینز در لوب‌لاگ نوشت: صبر ایران از اقدامات ضعیف اروپا در برابر یکی از بدترین دولت‌های آمریکا به پایان رسیده در حالیکه رئیس جمهوری ایران با اشاره به جلسه وزرای کابینه خود به طرفین اروپایی برجام گفت که اجرای برخی از تعهدات این توافقنامه توسط ایران به اقدام اروپا در اجرای تعهداتش به توافق بستگی خواهد داشت. آن دسته از ناکامی‌های اروپا که مورد نظر روحانی بوده، ناتوانی در خرید نفت از ایران و عقب‌نشینی از تامین مالی بانکی برای تجارت با ایران است. دولت‌های اروپایی اکنون در شرایط عجیب و ناخوشایندی به‌سر می‌برند.
آنها می‌توانند آمریکا را به تلافی هرگونه تحریم نهادهای اروپایی تهدید کنند. تاکنون که هیچ شواهدی دال بر اینکه اتحادیه اروپا جرات چنین کاری را دارد دیده نشده است. با این حال اروپایی‌ها خود در پیش آمدن این وضعیت غیرقابل تحمل مقصر هستند. آنها در یک هفته پس از اعلان جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران، ایالات متحده را تهدید کردند که در صورت مستثنی نکردن اروپا از تهدید تحریم‌های فرامرزی، اقدامات تلافی‌جویانه در پیش خواهند گرفت؛ اروپایی‌ها باید به این تهدید عمل می‌کردند. آنها نباید آن اشتباه را با استفاده از هر فرصتی برای تکرار حملات لفظی رئیس جمهوری آمریکا بر آزمایش‌های موشکی ایران (که حق طبیعی آن است و از سوی سازمان ملل متحد هم غیرقانونی به حساب نمی‌آید) و محکوم کردن رفتارهای منطقه‌ای ایران استفاده می‌کردند و این مسئله به‌ویژه درباره ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه صدق می‌کند. اروپایی‌ها روابط خوب و سالم خود با ایران را به نابودی کشاندند و اکنون مجبورند که عواقب آن را تحمل کنند.
در کل، تا زمانی که اروپا نتواند جرات لازم برای مواجهه با ترامپ را بیابد و او را به بازگشت به برجام ترغیب و از یک توافق هسته‌ای ارزشمند محافظت کند، آینده چندان روشن به نظر نمی‌رسد و چشم‌انداز برجام تیره و تار است.