kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
روحانی:

باید از قدرت حقوقدانان برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت استفاده کرد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بهره‌گیری از نظر قضات، وکلا و اساتید حقوقی و همچنین حضور یکی از اساتید حقوقی دانشکده حقوق برای دفاع از ملت در مجامع بین‌المللی، مایه فخر و مباهات دولت است، تأکید کرد: باید از این توانمندی و نظرات ارزشمند حقوقدانان در مجامع بین‌المللی حقوقی بیشتر استفاده کرد.

حجت‌الاسلام روحانی در دیدار با وکلا و حقوقدانان گفت: روزهای سخت و مشکلات جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت شروع شده است و باید از قدرت حقوقدانان در این زمینه استفاده کرد که کار آمریکا جنایت علیه بشریت است و مشکلات برای زندگی، غذا و داروی مردم ایجاد کرده است و این جنگ نه علیه دولت جمهوری اسلامی ایران بلکه علیه ملت ایران است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین قدرت در کشور که می‌تواند از نظام دفاع و حراست و همچنین حکومت و دولت را یاری کند، مردم ایران هستند، گفت: این مردم در صورتی در کنار نظام خواهند بود که باور کنند همه به قانون احترام می‌گزارند و باید قانونی تدوین شود که مردم باور کنند آن قانون به نفع کشور، جامعه و مردم است.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه تهیه و تصویب یک قانون از مجلس شروع می‌شود و باید این قانون شفاف، محکم، حساب‌شده، منطقی، بر مبنای تحقیقات و در نظر گرفتن همه جوانب و پیامدها باشد، گفت: این قانون نباید به گونه‌ای باشد که تفسیرهای گوناگون و سلیقه‌ای از آن به وجود آید و مردم نیز باید آن قانون را عادلانه بدانند.
روحانی تصریح کرد: هر چقدر باور مردم به قضات و وکلا و قانون افزایش یابد، آرامش مردم بیشتر می‌شود و مردم آمادگی دارند برای کشور، منافع و امنیت ملی فداکاری کنند اما اگر در ایمان و باور مردم خدشه‌ای وارد شد، کار سخت و مشکل می‌شود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: بسیار مهم است که بتوانیم آرا، افکار و قانون را برای مردم شفاف کنیم تا مردم دقیق‌تر و صحیح‌تر راجع به خود، جامعه و کشور و مسئولان قضاوت عادلانه کنند.
رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود همچنین با بیان اینکه افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که نظام قانون بوده، گفت: اولین اقدام نظام جمهوری اسلامی بعد از رأی مردم به جمهوری اسلامی، دعوت مردم پای صندوق انتخابات برای تعیین خبرگان بود تا این خبرگان قانون اساسی کشور را تدوین کنند و سپس به رأی مردم و همه‌پرسی بگذارند.
روحانی تأکید کرد: حکومت جمهوری اسلامی ایران حکومت قانون است و هرچه به قانون نزدیک‌تر شویم به مشروعیت نزدیک‌تر خواهیم شد و هرچه از قانون فاصله بگیریم از مشروعیت نظام و قانون فاصله گرفته‌ایم.