kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱

حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به منازل مسکونی در صنعا انصارالله: پاسخ ما مراکز ریاض و ابوظبی است

ائتلاف سعودی در واکنش به حمله موفق انصارالله به تاسیسات نفتی این کشور، 77 غیرنظامی روزه دار یمنی را به خاک و خون کشید. انصارالله وعده انتقام در ابوظبی و ریاض را داد و سعودی در پاسخ به سیل انتقادات گفت: «اشتباه شد»(!)


سرویس خارجی-

تنها دو روز پس از حمله بزرگ پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان و قطع خطوط انتقال نفت از شرق به غرب عربستان، ائتلاف سعودی سراسیمه و به صورت وحشیانه به غیرنظامیان یمنی و روزه دار حمله کرد. جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی روز پنج شنبه سلسله حملاتی به پایتخت یمن داشتند که طی آن اعضای یک خانواده به طور کامل به شهادت رسیدند. شاهدان عینی به شبکه المسیره گفته اند، شش عضو یک خانواده به طور کامل از جمله چهار کودک آنها بر اثر حمله جدید ائتلاف اماراتی و سعودی در محله مسکونی الرباط در مرکز صنعا جان خود را از دست دادند. اما رسانه‌های یمنی تصویری از یک کودک را منتشر کرده‌اند که تمام اعضای خانواده‌اش در این جنایت سعودی به شهادت رسیده و فقط او نجات یافته است. محله الرباط از محله‌های پر ازدحام در پایتخت یمن است. وزارت بهداشت وابسته به دولت نجات ملی (وابسته به انصارالله) یمن هم اعلام کرده، تعداد شهدا به شش تن و زخمی‌ها به 71 تن رسیده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت یمن، در میان زخمی‌ها دو زن روسی هستند که یکی از آنها با یک یمنی ازدواج کرده بود. در بین زخمی‌ها شهروندان سومالیایی نیز دیده می‌شوند.
اعتراف متجاوزان سعودی
از سوی دیگر، ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی به ارتکاب جنایت هولناک متجاوزان در محله الرباط صنعا اعتراف کرد. این سخنگو در اظهاراتی مضحک با اتفاقی خواندن جنایت متجاوزان از بازنگری فراگیر و بررسی عملیاتی و توضیح عاملان (ارتکاب این جنایت) درباره احتمال وارد آمدن خسارت به غیرنظامیان سخن گفته که اعتراف آشکار به ارتکاب این جنایت ضد بشری قلمداد می‌شود.
وعده انتقام در ریاض و ابوظبی
محمد البخیتی عضو شورای سیاسی انصارالله اما، در واکنش به این جنایت به راشاتودی گفت، حوثی‌ها در صورتی که عربستان و امارات از سیاست‌هایشان در یمن بازنگردند به ریاض و ابوظبی خواهند رسید. عضو شورای سیاسی انصارالله افزود: «آنها دست به تجاوزی علیه یمن زدند، می‌خواهند به صنعا برسند، حتما شکست خواهند خورد، ریاض از صنعا نزدیک‌تر است، روزی خواهد آمد که حوثی‌ها بر حماقت و نادانی شما در وسط ریاض و ابوظبی پا خواهند گذاشت اگر در خودتان بازنگری نکنید...هدف قرار دادن مناطق مسکونی، جوانان بیشتری را به جای اینکه زیر بمباران جنگنده‌های ائتلاف عربی بمیرند به جبهه‌های جنگ می‌کشاند.»
اوج توحش سعودی
همچنین «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت وگو با المیادین اعلام کرد: «این حملات بیانگر ناتوانی، شکست، ناکامی و جنایتکار بودن دشمن است. نظام سعودی و در پشت آن آمریکا تلاش می‌کنند ملت یمن را به زانو درآورند. از این رو ما به دشمن می‌گوییم هر کاری کنید ما از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم...نظام سعودی باید بداند حمله به غیرنظامیان اقدامی نیست که به آن افتخار کند. این جنایت، بیانگر میزان توحش و شنیع بودن این نظام و سطح مزدور بودن آن است و چهره واقعی آمریکا و ابزار‌های پلید آن را آشکار ساخت.»
این مقام یمنی درباره واکنش‌ به این حمله نیز گفت:« امکان ندارد جنایت‌های مستمر علیه یمن و مردم آن پیشرفتی کسب کند. مردم یمن در مقابل اقدامات مستکبرانه آمریکا، عربستان و امارات دست بسته باقی نمی‌مانند و ما برای دفاع از سرزمین، کرامت و حاکمیت خود قیام خواهیم کرد حتی اگر چیزی جز سنگ برای دفاع از خود نداشته باشیم.»
حمله به عربستان ارتباطی با ایران نداشت
از سوی دیگر «محمد علی الحوثی»، یکی از رهبران گروه انصارالله یمن اعلام کرده، حمله سه‌شنبه به خط لوله‌ انتقال نفت در عربستان ارتباطی به ایران نداشت. وی در مصاحبه با شبکه بی ‌بی سی تاکید کرد، نیروهای انصارالله چهار سال است که علیه ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان می‌جنگند و جنگ آنها به نیابت از ایران نیست. او تاکید کرد: «ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌ برای حمله نیروهای حوثی به خط لوله عربستان نداشته است. ما عوامل ایران نیستیم اگر بودیم با شما صحبت نمی‌کردیم، تنها چیزی که ما می‌خواهیم این است که جلوی خشونت‌ها گرفته شود. اگر به تهاجمات و محاصره مردم یمن پایان داده شود ما هم در مقابل حملات راکتی خودمان را متوقف می‌کنیم، ما خودمان در این باره تصمیم می‌گیریم.» محمد علی الحوثی تصور اینکه ایران بتواند به طور قاچاقی موشک به یمن برساند را هم مایه تمسخر دانست و گفت: «حتی یک تکه نان هم نمی‌تواند از محاصره ائتلاف سعودی بگذرد... حمله به خط لوله عربستان با پهپادی انجام شد که خود نیروهای حوثی در یمن ساخته‌اند.» جاناتان کوهن، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه در واکنش به حمله انصارالله در اظهاراتی واهی ادعا کرده بود: «حوثی‌ها باید به حملات پهپادی علیه شهروندان یمن و همسایگان این کشور پایان دهند و ایران هم باید ارسال سلاح برای حوثی‌ها را متوقف کند.»