kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱

بررسی گزینه «اخراج آمریکایی‌ها از عراق» در پارلمان این کشور

بنابر اعلام عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور رسما در دستور کار پارلمان این کشور قرار گرفته است.

«کریم علیوی» دیروز گفته، «امروز نمایندگان پارلمان مسئله اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق را بررسی می‌کنند و علاوه‌بر آن، نمایندگان پارلمان همه جنایات و تجاوزاتی را که نیروهای آمریکایی از زمان حضورشان در عراق (2003) تا کنون مرتکب شده‌اند، بررسی
خواهد کرد.»
به نوشته خبرگزاری فارس، علیوی همچنین گفته، پارلمان به موازات اقدامات فوق، تدابیر بازدارنده‌ای را علیه نیروهای آمریکایی اتخاذ خواهد کرد تا حاکمیت این کشور حفظ شود...کمیته امنیت و دفاع و شماری از نمایندگان حاضر در ائتلاف‌های «الفتح» و «سائرون» قصد دارند طرح اخراج نیروهای خارجی ، به ویژه تروریست‌های آمریکایی را از عراق امروز مطرح کنند.
علیوی حتی پیش‌بینی کرده که احتمالا این طرح خیلی زود تصویب شود؛ چرا که ائتلاف‌های الفتح و سائرون دارای اکثریت در پارلمان هستند و می‌توانند آن را به تصویب برسانند.
اقدام پارلمان عراق در شرایط کنونی بسیار با اهمیت است، زیرا این اقدام می‌تواند عملا ماجرا جویی‌های منطقه‌ای «دونالد ترامپ» را نقش بر آب کند و حتی برای همیشه پای آمریکایی‌ها را از منطقه قطع نماید.
خبرها همچنین حاکی است، نظامیان تروریست آمریکایی در حال گسترش پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب عراق هستند و تجهیزات و جنگ‌افزارهای نظامی جدیدی را وارد این پایگاه کرده اند!
باطل کردن جنگ روانی آمریکا
اما در پی درخواست وزارت خارجه آمریکا از دیپلمات‌های آمریکایی برای خروج از عراق با هدف القاء نا امن بودن این کشور، کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق به این اقدام واکنش نشان داد و آن را ادامه جنگ روانی واشنگتن علیه عراق و علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.
«علی جبار» عضو این کمیته در ارتباط با اقدام آمریکا گفت، درخواست وزارت خارجه آمریکا برای خروج همه مسئولان دولتی آمریکا از عراق، پیام‌های متعددی دارد.
جبار تأکید کرد «اعلام غیر مستقیم جنگ علیه ایران و تحریک طرف ایرانی با جنگ رسانه‌ای و روانی» از جمله اهداف واشنگتن درباره این اقدام است. انگلیس نیز از اتباع این کشور خواسته است از عراق خارج شوند.
وی به پایگاه خبری «المعلومه» هم گفت که واشنگتن می‌کوشد با خارج کردن اتباع خود، جو رسانه‌ای علیه دولت عراق ایجاد و وانمود کند که بغداد نمی‌تواند برخی از گروه‌های وابسته به سازمان «حشد‌الشعبی» (بسیج مردمی) را کنترل کند.
این مسئول عراق تأکید کرد که واشنگتن از این طریق قصد دارد بهانه‌ای برای افزایش حضور نیروهای نظامی خود در عراق پیدا کند.
«حیدر منصور هادی» سفیر عراق در روسیه نیز در پاسخ به سؤالی درباره ادعای احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، گفته: «عراق یک ملت مستقل است، و ما اجازه نخواهیم داد از سرزمین عراق علیه همسایه هایمان استفاده شود.»
دیدارمقتدا صدر با آیت‌الله سیستانی
خبر دیگر اینکه، آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، پنج شنبه شب «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» را به حضور پذیرفت. در ارتباط با موضوعات مورد گفت‌و‌گوی طرفین در این دیدار، گزارش دقیقی منتشر نشده است.
این احتمال وجود دارد که آیت‌الله سیستانی و مقتدا صدر در‌باره تظاهرات روز پنجشنبه طرفداران صدر گفت‌و‌گو کرده باشند.
به گزارش ایلنا ،‌ بخش اطلاعات امنیتی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: طی این تظاهرات در استان نجف، یک مرکز تجاری به طور کامل در آتش سوخت، چهار شهروند به شهادت رسیده و ۱۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
پیش از این، طرفداران جریان صدر خواستار تعطیلی این مرکز تجاری شده بودند و سپس، مرکز را به آتش کشیدند و حتی مانع ورود آتش‌نشانان به محل شدند.
«مقتدا صدر» دوشنبه گذشته خواستار تشکیل کمیته‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات درباره افراد وابسته نهاد‌های تجاری شهید «صدر» در نجف شده و آنها را چنین خطاب قرار داد: «دیگر نمی‌توانم تحمل کنم که آبروی پدرم را برده و از شیوه او خارج شوید.» صدر از هواداران خود خواسته بود علیه برخی مقامات فاسد عراق به خیابان‌ها
بریزند.