kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
دبیر انجمن کارخانجات نان صنعتی:

رانت آرد دولتی همچنان باقی است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران با‌اشاره به عرضه آرد دولتی به قیمت‌های متفاوت گفت: رانت ایجاد شده به دلیل این تفاوت قیمت، دغدغه کل صنعت نان کشور است.

علیرضا مروت پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تفاوت قیمت آرد باعث ایجاد رانت می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت نتوانسته برای اقشار آسیب‌پذیر کشور فکری کند که نان ارزان قیمت دریافت کنند، همیشه تفاوت قیمت آرد حفظ شده است.
وی با‌اشاره به عرضه آرد دولتی به قیمت‌های متفاوت به بخش‌های مختلف نان تولید شده به روش سنتی و صنعتی، اظهار کرد: در این میان سودجویانی هستند که سهمیه آرد خود را با قیمت کم‌تر از قیمت بازار آزاد عرضه می‌کنند. بنابراین عده‌ای آرد مورد نیاز خود را با قیمت ارزان‌تر تهیه می‌کنند و عده دیگری نیز دغدغه تولید را کنار می‌گذارند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشین ایران با بیان اینکه خط شروع‌های متفاوت برای یک مسابقه باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود، تصریح کرد: برای تعیین قیمت نان دولت‌ها باید به فکر قشر آسیب‌پذیر باشند؛ چرا باید افرادی در مناطق محروم نان را به همان قیمتی بخرند که خانواده‌هایی در بهترین مناطق تهران نان را با همان نرخ تهیه می‌کنند؟!
گفتنی است، اسفند ماه سال گذشته نمایندگان مجلس، یارانه آرد صنعت را حذف کرده و منابع حاصل از آن را به خرید تضمینی گندم اختصاص دادند. اما بخش‌های دیگر تولید نان از جمله تولیدکنندگان نان با روش صنعتی هنوز یارانه دریافت می‌کنند.
نان، قوت غالب اغلب مردم و یکی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین کالاهای سبد خانوارهای کم‌درآمد است، بنابراین نباید این مسئله مورد سوءاستفاده عده اندکی شود و سازمان صنعت و معدن توسط بازرسانش باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
شغل نانوایی هم از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است و این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. نانوایان نیز مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که تمامی آنها به مسئله ارتقای معیشت‌شان بازمی‌گردد و به‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند.