kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
پس از افشاگری کیهان مطرح شد

پرداخت حقوق‌های غیر متعارف در هلدینگ خلیج‌فارس

مطابق بخشنامه ابلاغی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در بهمن ماه ۹۷، سقف حقوق مدیران این مجموعه خصولتی درمنطقه شمال به بیش از ۲۶ میلیون تومان و مدیران آن در منطقه جنوب به حدود ۳۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

پس از افشاگری «کیهان» درباره حضور سؤال برانگیز مدیران بازنشسته با حقوق‌های بالا در پتروشیمی خلیج‌فارس، هر از گاهی اخبار جدیدی از پشت پرده جاری در بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور به گوش می‌رسد؛ مجموعه‌ای که بخش قابل توجهی ازسهام آن متعلق به مردم و بیت‌المال است ولی به اسم بخش خصوصی، از محل منابع آن حقوق‌های نجومی پرداخت می‌شود.
چندی قبل خبرگزاری تسنیم با پیگیری خبر کیهان، از «کوچ ۵۶ مدیر بازنشسته به بزرگ‌ترین هولدینگ پتروشیمی کشور» گزارش داد. اکنون نیز خبرگزاری فارس گزارش داده که به اسنادی در رابطه با «پرداخت حقوق‌های غیر متعارف در هلدینگ خلیج‌فارس» دست یافته است.
به گزارش فارس، در بخشنامه‌ای که بهمن ماه ۹۷ از سوی جعفر ربیعی؛ مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس ابلاغ شده است، سقف حقوق مدیران این مجموعه خصولتی درمنطقه شمال به بیش از ۲۶ میلیون تومان و مدیران این مجموعه خصولتی در منطقه جنوب به حدود ۳۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
با نگاهی به ترکیب سهامداران این مجموعه باید گفت 19 درصد سهام این مجموعه متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 40 درصد در اختیار سهام عدالت، 12 درصد در اختیار صندوق بازنشستگی صنعت نفت ، 7 درصد شرکت نفت و گاز تامین، بیش از 14 درصد در اختیار پتروشیمی تابان فردا و مابقی نیز در بورس است.
لازم به توضیح است با نگاهی به ترکیب سهامداران می‌توان گفت این مجموعه نه به طور کامل خصوصی است و نه به طور کامل دولتی است اما لازم است که گفته شود غالب تصمیم گیری‌ها برای این مجموعه در وزارت نفت اتخاذ می‌شود بنابراین چسبندگی این مجموعه خصولتی به وزارت نفت زیاد است.
حقوق‌های غیر متعارف مدیران هلدینگ خلیج‌فارس که یکی از سهامداران آن صندوق بازنشستگی صنعت نفت است، در شرایطی انتقاداتی را در پی داشته است که چندی پیش رئیس‌صندوق بازنشستگی کشوری، مدیر یک شرکت پتروشیمی وابسته به شرکت‌های این سازمان را به دلیل دریافت حقوق ۳۰ میلیون تومانی برکنار کرد اما در وزارت نفت و صندوق بازنشستگی صنعت نفت پرداخت چنین حقوق‌هایی کاملا عادی به نظر می‌رسد.
از آنجا که بخشی از سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس متعلق به بازنشستگان صنعت نفت و سهام عدالت است، مشخص نیست چرا باید از جیب سهامداران اصلی حقوق‌های غیر متعارف به این مدیران پرداخت شود.
گفتنی است کیهان اسفندماه سال گذشته خبری درباره حضور این افراد در پتروشیمی خلیج‌فارس منتشر کرده بود.
درگزارش مذکور آمده بود: در شرایطی که از منظر قانونی به کارگیری بازنشستگان در مراکز دولتی ممنوع می‌باشد، اخیرا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اقدام به جذب مدیرانی بازنشسته با حقوق‌های بالا کرده است!
البته شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بلافاصله با ارسال جوابیه‌ای تلاش کرد با غیردولتی خواندن این شرکت، از پاسخگویی به اصل مطلب کیهان فرار کند.
این واکنش در حالی رخ داد که نکته اصلی مطلب کیهان چرایی حضور مدیران بازنشسته در راس بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی کشور با حقوق‌های بالا بوده که در جوابیه توجهی به آن نشده بود.
در پاسخ کیهان تأکید شد: متاسفانه با حضور تیم جدید مدیریتی که از فقدان دانش و تجربه مرتبط با حوزه نفت رنج می‌برند عملکرد این شرکت در بخش تولید افت قابل ملاحظه‌ای داشته است، به طوری که میزان تولید در بازه زمانی 1/1/96 تا 27/11/96 معادل 18.4060884 تن بود که از زمان حضور تیم جدید در بازه 1/1/97 تا 27/11/97 به 17.521.241 تن کاهش یافته است. به عبارت دیگر، به دلیل ضعف مدیریت و حضور افراد ناآشنا با مسائل فنی، حدود یک میلیون تن (معادل شش درصد) از تولیدات این شرکت کاسته شده است.