kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
وزیر اسبق صنعت:

مشکلات فعلی اقتصاد با تشکیل وزارت بازرگانی رفع نمی‌شود

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: هیچ تضمینی برای بهبود شرایط، با تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد، چراکه ریشه مشکلات فعلی به هیچ عنوان در بود یا نبود این وزارتخانه نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری با بیان اینکه مخالف تشکیل وزارت بازرگانی است، افزود: شخص رئیس‌جمهور و معاون اجرایی ایشان درخصوص چرایی تشکیل وزارت بازرگانی مواردی همچون «ضرورت مدیریت متمرکز و منسجم»، «افزایش سرعت تصمیم گیری»، «مقاومت بهتر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکا» و «کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش نقش‌آفرینی مردم» را عنوان کرده‌اند. درحالیکه در تمامی معیارهای مطرح شده از طرف دولت، شرایط ادغامی به مراتب بهتر از شرایط تفکیک بخش‌های تولید و تجارت و وجود وزارت بازرگانی است.
وی ادامه داد: دولت حتی با تشکیل وزارت بازرگانی هم می‌تواند در دو سال باقی مانده بهانه‌های متعددی برای مشکلات موجود بیاورد.
آخرین وزیر بازرگانی در دولت دهم تأکید کرد: اگر دولت مدعی است تشکیل وزارت بازرگانی شرایط را بهتر می‌کند، باید به نمایندگان مجلس، مردم و کارشناسان تضمین بدهد. آیا کسی در دولت تضمین می‌کند که اگر بخش‌های بازرگانی و تولیدی را تفکیک کردیم اوضاع بهتر می‌شود؟
غضنفری افزود: تغییر ساختارهای موجود مترتب هزینه‌های گسترده است؛ بنابراین حتما برای تغییر آن باید تضمین بهبود شرایط از سوی دولت داده شود. درحالیکه از نظر بنده هیچ تضمینی برای بهبود شرایط وجود ندارد و دولت هم نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد؛ چراکه ریشه مشکلات فعلی به هیچ عنوان در بود یا نبود وزارت بازرگانی نیست.
وزیر اسبق صمت عملکرد نامطلوب وزارت صنعت، معدن و تجارت را یکی از دلایل موافقان تشکیل وزارت بازرگانی عنوان کرد و ادامه داد: وزارت صمت امروز امکانات و قدرت تصمیم گیری بسیار قابل توجهی دارد ولی از آن استفاده نمی‌کند. در این شرایط تفکیک وظایف و اختیارات این وزارتخانه و تشکیل وزارت بازرگانی به هیچ عنوان شرایط را بهتر نخواهد کرد؛ بلکه باید راهکارهای دیگری برای بهبود عملکرد این وزارتخانه اجرایی شود.
غضنفری تصریح کرد: یک انتقادی که مطرح می‌شود این است که وزارت صمت ابروزارتخانه شده است و وزیر آن نمی‌تواند همه کارها را مدیریت کند. در پاسخ به این انتقاد باید گفت زیاد بودن کارها نباید در نهایت به تفکیک دو بخش تولید و بازرگانی منجر شود؛ بلکه می‌توان با گذاشتن چند قائم‌مقام مشکل را حل کرد. در صورت دو قسمت کردن بخش‌های تولیدی و بازرگانی، اجرای کوچک‌ترین کاری نیازمند هماهنگ کردن دو وزارتخانه جدا از هم است و امور را به مراتب پیچیده‌تر می‌کند.
وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط ادغام فعلی حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت چگونه باید تنظیم شود، گفت: درخصوص تمامی بخش‌های مربوط به تولید تا تنظیم بازار محصولات کشاورزی، وزارت صنعت نباید دخالت داشته باشد و بهتر است مسئول و پاسخگو در این حوزه‌ها یک وزارتخانه باشد که همان وزارت جهاد کشاورزی است.