kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
گزارشی از اقدامات فرهنگی سپاه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی

سخن «یار مهربان» را بشنو




در تاریخ 2 آوریل 1878روزنامه  دیلی گرافیک چاپ نیویورک تیتر زد: «گرامافون در خانه برای شما، رمان می‌خواند.» کمتر از یک سال پس از اختراع گرامافون موضوع کتاب‌های گویا در افق دید آینده‌ ترسیم شد. از سال 1970 میلادی یعنی از زمانی که نوارهای کاست جایگزین گرامافون شدند، تولید و انتشار کتاب‌های صوتی رواج بیشتری پیدا کرد.
رشد اینترنت، فناوری و پیدایش فرمت‌های فشرده جدید سبب افزایش محبوبیت کتاب‌های صوتی شد. امروزه با پیشرفت فناوری و در دسترس بودن امکاناتی نظیر تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها و ... CD  سیستم‌های صوتی اتومبیل‌ها و ... کاربردهای استفاده از کتاب‌های صوتی در زمینه‌های مختلف بسیار وسیع‌تر شده است. معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بر آن شده است تا شیوه‌ای نو پدید آورد که صوتی کردن کتاب از آن جمله است،

کتاب گویا
سردار حسین محبی معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه درباره مهم‌ترین برنامه‌های معاونت فرهنگی در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی می‌گوید: نخستین برنامه ‌ما، نمایه‌سازی و معرفی کتاب‌های مفید و تاثیر‌گذار فرهنگی در بین نماز ظهر و عصر هر یکشنبه در قالب «روزنه معرفت» است. این برنامه‌‌ها با هدف آشنایی بیشتر کارکنان با تازه‌های حوزه نشر و اطلاع از محتوای آن‌ها راه‌اندازی و تا کنون بیش از ۱۱۰ عنوان کتاب در این قالب معرفی شده است.
وی از «همسفر دانا» به عنوان دومین طرح ویژه این معاونت یاد می‌کند و می‌افزاید: این طرح به تولید کتاب‌گویا «ویژه فرماندهان و مسئولان» می‌پردازد. هر چند تولید کتاب‌های صوتی توسط ناشران کشور در سال‌های اخیر در حال انجام است ولی این معاونت‌ در قالب برنامه «همسفر دانا» افزون بر تولید کتاب‌ گویا نمونه‌‌های تولید شده را با هدف استفاده مخاطبان (فرماندهان و مسئولان و کارکنان سپاه) طراحی و اجرا نموده است تا‌کنون قریب به ۱۷ عنوان کتاب‌ گویا شده است.
به گفته سردار محبی تا کنون کتاب‌های زیر، تولید شده و در اختیار جامعه مخاطب قرار گرفته است:
ردپای روباه: ماموران MI6  در ایران، عالمان شهر اخلاق- (سلوک عارفان)، ماموریت در تهران، خاطرات ژنرال‌ هایزر، مستر همفر، موعظه خوبان، احکام روزه، با کاروان حسینی(بخش اول)، با کاروان حسینی(بخش دوم)، جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها، خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست (بخش اول)، خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست (بخش دوم)، دشمن شدید، آداب روزه‌داران، پیغام ماهی‌ها، دیدار پس از غروب، لهوف و ....

جشنواره بزرگ کتاب‌خوانی
معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه چه اقداماتی در زمینه مسابقات کتاب‌خوانی انجام داده است؟
سردار محبی در پاسخ می‌گوید: افزون بر صدها مسابقه فرهنگی که با مدیریت رده‌های سپاه در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده این معاونت جشنواره بزرگ کتاب‌خوانی را برای تمامی کارکنان شاغل و بازنشسته و خانواده‌های آن‌ها و همچنین سربازان برنامه‌ریزی کرده که به صورت فصلی به اجرا در می‌آورد.
وی افزود: در راستای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سرانه مطالعه کتاب، دومین مسابقه سراسری کتاب‌خوانی با عنوان «من و کتاب» از محتوای کتاب و لوح صوتی «احکام روزه» برگرفته از کتاب اجوبه‌ الا‌ستفتائات (که مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری است) توسط معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه و سازمان فرهنگی خانواده پاسداران برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان می‌توانند فایل پی‌دی‌اف کتاب را از پایگا‌ه‌های اطلاع‌رسانی شمیم، بصیرت، سراج اندیشه و صادقان دریافت کنند. یک میلیارد ریال هزینه نقدی جوایز این دوره از جشنواره می‌باشد.
مراسم قرعه‌کشی نفرات برتر در تاریخ 22 تیر مصادف با میلاد با سعادت امام رضا(ع) برگزار و اسامی نفرات برتر اعلام خواهد شد.