kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



مسافرت عمدی در ماه رمضان
س) آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه‌گرفتن، جایز است؟
ج) مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد و در صورت مسافرت، ولو اینکه برای فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است.
روزه زن حائض
س) اگر زن در ماه مبارک رمضان دوساعت یا کمتر مانده به اذان مغرب حیض شود آیا روزه‌اش باطل می‌شود؟
ج) روزه‌اش باطل است.
قضای نماز و روزه فوت شده
س) من زمان دقیق رسیدن به سن تکلیف خود را نمی‌دانم، از جنابعالی خواهشمندم بیان فرمائید که از چه زمانی قضای نماز و روزه بر من واجب است و آیا کفاره روزه بر من واجب است یا به علت جهل به مسئله قضای آن کفایت می‌کند؟
ج) فقط قضای آن مقدار از نمازها و روزه‌ها که یقین به فوت آن بعد از رسیدن به سن قطعی تکلیف شرعی دارید، بر شما واجب است و در مورد روزه، اگر بعد از رسیدن قطعی به سن تکلیف، در اثر کوتاهی در یادگیری مسئله و حکم شرعی، عمدا افطار کرده باشید، علاوه بر قضا، کفاره هم واجب است.
نیت روزه مستحبی با وجود قضای روزه واجب
س) شخصی که روزه واجب برعهده‌اش است و قصد دارد که آن را بگیرد، ولی براثر پیشامدی نتواند روزه بگیرد، مثلاً بعد از طلوع خورشید آماده مسافرت شد و به سفر رفت و بعدازظهر برگشت و در بین‌راه هم مرتکب هیچ‌یک از مفطرات نشد، ولی وقت نیّت روزه واجب از وی فوت شد و آن روز هم از روزهایی است که روزه در آن مستحب است، آیا می‌تواند نیت روزه مستحبی کند یا خیر؟
ج) اگر قضای روزه ماه رمضان بر ذمه‌اش باشد، نیت روزه مستحبی حتی بعد از فوت وقت نیت روزه واجب از وی صحیح نیست.
ترک روزه و قضای آن به خاطر ضعف جسمانی
س) دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانائی روزه گرفتن ندارد و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی‌تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می‌رسد، چه حکمی دارد؟
ج) ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم‌قدرت، موجب سقوط قضای روزه نمی‌شود بلکه قضای روزه‌های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.
قضای نماز و روزه والدین
توسط دختر به جای فرزند بزرگ‌تر
س) اگر پسر بزرگ به هر دلیلی نماز و روزه قضای پدر یا مادر را انجام ندهد و دختر با رضایت خودش بجا بیاورد یا از مال خودش اجیر بگیرد، آیا از گردن پسر ساقط می‌شود و دیگر گناهی برگردن او نیست؟
ج) در فرض مسئله نماز و روزه از گردن پسر ساقط می‌شود و چیزی بر عهده او نیست.
فرو بردن اخلاط سر و سینه در حال روزه
س) فرو بردن خلط که از راه بینی وارد حلق می‌شود روزه را باطل می‌کند؟
ج) فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضای دهان نرسیده، اشکال ندارد، ولی اگر داخل فضای دهان شود و عمدا فرو برد، به احتیاط واجب روزه باطل می‌شود.