kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲

پشت پرده پیگیری‌های ویژه آمریکا برای آزادی «مراد طاهباز»

مراد موشه طاهباز از مهره‌های جاسوسی آمریکا طی مدت فعالیت خود در داخل کشور، متاسفانه با نفوذ در سازمان حفاظت از محیط زیست، توانسته بود با این پوشش به مناطق حساس و فوق‌سری کشور دسترسی پیدا کند و جمع‌آوری اطلاعات درباره نقشه‌های تأسیسات دریایی و نظامی در حوزه خلیج ‌فارس از جمله زمینه‌های جدی فعالیت طاهباز بوده.



محمد جواد ظریف در سفر اخیر خود به نیویورک برای شرکت در «انجمن آسیایی» پیشنهادی را مطرح کرد که بازخوردهای متفاوتی را در داخل و خارج از کشور به‌همراه داشت. ظریف در بخشی از سخنرانی خود در انجمن آسیایی گفت: «پیشنهاد تبادل زندانیان را بر روی میز گذاشتم. من آماده‌ام و از اختیار لازم نیز برخوردار هستم. شش ماه پیش نیز این پیشنهاد را دادیم اما پاسخی از سوی مقامات دولت دونالد ترامپ دریافت نکرده‌ایم.»
به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این پیشنهاد ظریف، بدون ‌اشاره به ایرانیان زندانی در آمریکا اعلام کرد: «ایران می‌تواند با آزاد کردن فوری ‌اشخاص بی‌گناه آمریکایی جدیت خود را نشان دهد». آمریکا همواره از سیامک و باقر نمازی، نزار زاکا، باب لوینسون، مایکل وایت، ژیو وانگ به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های مورد علاقه برای آزادی از زندان، نام برده است. این نکته نیز قابل توجه است که آمریکا از موضعی بالا و طلبکارانه درخواست آزادی یک‌طرفه جاسوسان خود را مطرح کرده است و حتی به تبادل آنان با ایرانیان زندانی در آمریکا نیز رضایت نداده است!
 دولت آمریکا از زمان بازداشت جاسوسان مراکز نظامی در پوشش فعالیت محیط زیستی، فشار برای آزادی آنان را آغاز کرده است. اما از این شبکه پرتعداد که هم اکنون پرونده‌شان در حال رسیدگی است، یک نفر بسیار مورد توجه ایالات متحده بوده و پیام‌ها و پیگیری‌های ویژه‌ای برای آزادی او صورت گرفته است: «مراد موشه طاهباز».
مراد (موشه) طاهباز، عضو یهودی موسسه میراث پارسیان (اصلی‌ترین متهم انجام فعالیت‌های جاسوسی در مناطق نظامی) فرزند قاسم طاهباز از سناتورهای دوران پهلوی است. او و کاووس سید امامی (دیگر متهم به جاسوسی که پس از آگاهی از به دام افتادن شبکه، در زندان خودکشی کرد) دو ستون اصلی شبکه جاسوسی وابسته به آمریکا و اسرائیل بودند.
مراد طاهباز، میلیاردر یهودی و دارای تابعیت سه گانه ایرانی- بریتانیایی و آمریکایی است و البته به سرزمین‌های‌اشغالی نیز رفت‌و‌آمد داشته و مجری چند پروژه و مجتمع تفریحی در فلسطین‌اشغالی نیز بوده است، البته تخصص طاهباز در طراحی و ساخت کازینو و قمارخانه است. او علاوه‌بر قمار، به شکار هم علاقه بسیاری داشت و به گفته خودش، شکارچی ماهری است. اما در نهایت، در تور دستگاه اطلاعاتی افتاد و شکار شد.
چرا طاهباز برای آمریکا ارزشمند است؟
طاهباز طی مدت فعالیت خود در داخل کشور، متاسفانه با نفوذ در سازمان حفاظت از محیط زیست، توانسته بود با این پوشش به مناطق حساس و فوق‌سری کشور دسترسی پیدا کند. جمع‌آوری اطلاعات درباره نقشه‌های تأسیسات دریایی و نظامی در حوزه خلیج ‌فارس از جمله زمینه‌های جدی فعالیت طاهباز بوده و از این طریق اطلاعات ذی‌قیمتی را برای کارفرمایان آمریکایی و اسرائیلی‌اش جمع‌آوری کرده بود. وی بخشی از اطلاعات جمع‌آوری شده درباره مختصات توانمندی دفاعی کشور در خلیج ‌فارس و همچنین برخی سایت‌های موشکی در مناطق حفاظت‌شده را به بیرون از کشور منتقل کرده است. از طاهباز همچنین تجهیزات بسیار پیشرفته جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نیز کشف و ضبط شده است.