kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

درخواست جامعه اسلامی دانشجویان برای عزل رئیس ‌و معاون فرهنگی دانشگاه تهران

یک تشکل دانشجویی در نامه‌ای به وزیر علوم، خواستار عزل رئیس ‌و معاون فرهنگی دانشگاه تهران شد و تأکید کرد: «طرح شهر دانش، اسم رمزی برای فساد کشاندن دانشجویان و محیط علمی است»



جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران پیرامون اتفاقات اخیر این دانشگاه طی نامه‌ای به وزیر علوم نوشت: «جناب آقای دکتر، ما دانشجویان دانشگاه تهران مسببان اصلی اتفاقات اخیر و آلوده شدن محیط علمی را نتیجه سیاست‌گذاری مسئولین دانشگاه علی‌الخصوص رئیس‌دانشگاه جناب آقای دکتر نیلی احمدآبادی و معاونت فرهنگی ایشان، جناب آقای دکتر سرسنگی می‌دانیم که با بی‌توجهی به مسائل فرهنگی و ارزش‌های اسلامی و عدم توجه به اسناد بالادستی و دانشگاه اسلامی و الگو قرار دادن دانشگاه‌های غربی نتیجه‌ای جز ولنگاری و بی‌حیایی را به ارمغان نیاورده‌اند.
ما از ایشان می‌پرسیم که با اجرای طرحی خوش آب و لعاب به نام شهر دانش که اسم رمزی برای فساد کشاندن دانشجویان و محیط علمی است و باعث گسترش محل‌های فساد به نام کافی‌شاپ‌ها که همگی از ساختمان‌ها و اموال دانشگاه هستند عایدی ایشان چیزی جز ایجاد مشکلات امنیتی برای مرکز شهر تهران و تبدیل این خانه‌های فساد به خانه‌هایی تیمی برای هماهنگی اغتشاش و تربیت نیروهای شورشی چیز دیگری بوده است؟
در این نامه خطاب به غلامی آمده است: «جناب وزیر اینجا دانشگاه انقلاب است نه شهوتگاه ضدانقلاب.
در دوشنبه سیاه دانشگاه تهران.. متأسفانه حراست کارت‌های دانشجویی را چک نمی‌کرد تعدادی مجهول‌الهویه از خارج دانشگاه وارد شدند تا تکمیل‌کننده دو ضلع دیگر آشوب یعنی معاونت فرهنگی و انجمن ضد اسلامی باشند.
درحالیکه امت حزب‌الله دانشگاه متشکل از کارکنان و اساتید و دانشجویان در حال خاموش کردن آتش آشوب بودند با دخالت جناب آقای دکتر سرسنگی داغی بر دل امت حزب‌الله نشست و با در اختیار قراردادن تریبون به دشمنان خدا و بی‌ادبی به احکام دین خدا، باعث به رسمیت شناختن آنها شدند.
جناب آقای دکتر ما خواهان عزل و برکناری فوری رئیس‌دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و برخوردی جدی با انجمن ضداسلامی دانشگاه تهران که همیشه پناهگاه و محل تجمع ضدانقلاب و مبدأ آشوب در دانشگاه تهران بوده است، هستیم.»
انفعال حراست دانشگاه برای مقابله با تجمع غیرقانونی
گفتنی است براساس آنچه مشرق گزارش داده «هیچ اقدام خاصی از سوی حراست دانشگاه برای مقابله با تجمع غیرقانونی صورت ندادند، درحالی‌که اصولاً بهانه تجمع، اعلام ضوابط جدید در پوشش عنوان شده که مسئول اجرای آن حراست دانشگاه است.»
انتظامات دانشگاه، کارت‌های دانشجویی را
چک نمی‌کرد
فارس هم گزارش داده «ظاهراً در اقدامی مشکوک، درحالی‌که از چند روز قبل تشکل‌ها و گروه‌های به‌اصطلاح چپ‌گرا برای راهپیمایی فراخوان داده بودند، انتظامات دانشگاه تا ساعت ۱۲ ظهر، برخلاف روند معمول خود کارت هیچ‌کسی را در هنگام ورود چک نمی‌کرد»
معاون فرهنگی دانشگاه: انتظامات به متجاهران تذکرات شفاهی داده؛ همین هم شدید بوده است!
در ادامه گزارش شرق آمده است: طبق توضیحات معاون فرهنگی دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، صرفاً از سوی انتظامات به برخی تجاهرات به روزه‌خواری توسط هنجارشکنان در محوطه دانشگاه، تذکرات شفاهی داده شد و حتی هیچ‌کس به کمیته انضباطی فراخوانده نشد. توضیحات تأسف‌بار مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه که خود استاد پردیس هنرهای زیباست، عمق قانون‌گریزی برخی دانشجویان را روشن‌تر می‌سازد: «آنچه امروز دانشجویان به آن اعتراض کردند این بود که برخورد انتظامات دانشگاه در حوزه حفظ حرمت روزه‌داری شدید بوده و نباید به این شکل برخورد شود، اما من صراحتاً این را اعلام می‌کنم اگر دانشجویی به این دلیل به کمیته انضباطی احضار شده است را اعلام کنند. درواقع هیچ دانشجویی به دلیل روزه‌خواری یا بی‌حجابی به کمیته انضباطی معرفی نشده و اگر هم اتفاقی افتاده تنها در حد تذکر به دانشجویان بی‌حجاب یا روزه‌خوار بوده است.»
نقش مسئولان دانشگاه در شکل‌گیری اغتشاش
در ادامه این گزارش آمده است: جالب اینجاست که اندکی قبل‌تر از این ماجرا، در ۶ اردیبهشت‌ماه جاری، جاماسب نوذری، مدیرکل امور دانشجویان داخلی وزارت علوم، مصاحبه‌ای با ایرنا انجام داد که یک بخش آن جنجالی شد. او در این مصاحبه که درباره تغییرات جدید در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان بود، گفت: برخی موارد مانند رسیدگی به تخلفات در فضای مجازی یا پژوهشی و مواردی که از سال ۷۸ تاکنون در این آئین‌نامه تغییر نکرده بود، اصلاح شد... انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.
«همین اظهارنظر موج جدیدی در دانشگاه به راه انداخت که «نظام» قرار است محدودیت جدیدی برای دانشجویان به وجود بیاورد و حتی فعالیت مجازی آنان را زیر نظر بگیرد. ورود چهره‌های آشنا و همیشگی در جنجال‌های این‌چنینی از قبیل محمود صادقی هم این موج را بیشتر کرد و آنها در قامت مدافعان آزادی دانشجویان از نادرستی این تصمیم گفتند، اما چندان ‌اشاره‌ای به این نداشتند که بانی این اقدام قابل‌تأمل (در این شرایط حساس که کشور با چالش‌های بسیار جدی‌تر روبه‌روست) خودِ دولت «لیبرال» و «متساهل» اعتدال است. عجیب‌تر از آن، علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت بلافاصله به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را «انقباض بی‌ثمر» خواند!
شرق نوشته: اما مسئله مهمی که مطرح می‌شود این است که مگر این نخستین ماه رمضان در دانشگاه‌هاست که وزارت علوم دولت اعتدال بر دانشگاه‌ها حاکم است؟ چرا به ناگهان امسال حراست و مسئولان دانشگاه به فکر سامان دادن و انتظام بخشی به این مسئله افتاده‌اند؟ چطور دولت روحانی به ناگهان بحث محدودسازی را از ملتهب‌ترین کانون، یعنی دانشگاه‌ها شروع کرده است؟ چطور دولتی که در سال ۹۶ با رقص و پایکوبی‌های شبانه در خیابان‌ها و جلوی ستادهای انتخاباتی برای بقای خود تبلیغ می‌کرد، همین امروز به یاد وظایف فرهنگی و تربیتی خود افتاده و نگران تجاهر به روزه‌خواری در دانشگاه تهران شده است؟