kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

جشنواره کن، با لکنت زبان در اعتراض به نظامی‌گری آمریکا شروع شد(اخبار ادبی و هنری)

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن با سخنان کنایه آمیز آلخاندرو گونزالس ایناریتو (فیلمساز مکزیکی الاصل) به عنوان رئیس‌هیئت داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره شروع شد که سیاست‌های نظامی گرایانه آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. ایناریتو گفت: «واکنش این آقایان با خشم و عصبانیت و خشونت است. آنها قصه‌هایی سر می‌کنند و اینطور جلوه می‌دهند که این چیزها واقعی‌اند... ما می‌دانیم که اگر این گفتمان‌ها ادامه پیدا کند تاریخ چگونه رقم خواهد خورد...»



ایناریتو که در مراسم پیش از نمایش فیلم افتتاحیه یعنی «مردگان نمی‌میرند» ساخته جیم جارموش سخن می‌گفت، اضافه کرد: «من صد‌در‌صد مخالف وضعیت جاری هستم و انتظار دارم چیزی جلوی این روند خطرناک که می‌تواند ما را به سال ۱۹۳۹ برگرداند بگیرد. می‌دانیم که اگر این شعارها ادامه یابد انتهای این قصه به کجا ختم می‌شود.»
کارگردان مکزیکی در حالی اینگونه به کنایه و با لکنت زبان سخن می‌گفت که دولت ترامپ با مرز کشی و اقدام به ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک و همچنین سخنان گاه و بیگاه شخص ترامپ، بیشترین اهانت و تحقیر را متوجه هموطنان وی کرده است. این در حالی است که جشنواره کن و فیلمسازان آن، حتی مدیر این جشنواره طی سال‌های گذشته نسبت به برخی سیاست‌ها، موضع گیری بسیار صریح و افراطی داشتند. مانند اخراج فیلمساز محبوب شان، لارس فن تریر از جشنواره به دلیل شوخی ساده‌ای که با اسرائیل انجام داد. اینکه رئیس‌هیئت داوران این جشنواره با لحنی چنین محافظه‌کارانه، دولتی را خطاب قرار می‌دهد که دنیا را به جنگ تهدید کرده، به نظر می‌رسد به وابستگی وی به سینمای هالیوود بازگردد، به خصوص که تهیه‌کننده اسرائیلی، آرنون میلچان (سازنده فیلم‌های مهم و اسکاری ایناریتو همچون «مرد پرنده» و «از گوربرخاسته») و کمپانی‌اش، از حامیان اصلی او در هالیوود به شمار می‌آید.