kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

چین با تحریم آمریکا به جنگ تجاری ترامپ پاسخ داد

با تشدید تنش های تجاری بین پکن و واشنگتن و اعمال تعرفه‌های 60 میلیارد دلاری چین به کالاهای آمریکایی خبرگزاری‌ها جزئیات تازه ای از اقدام تلافی جویانه چین منتشر کرده اند.


سرویس خارجی

تنش های تجاری چین و آمریکا هر روز تشدید می شود. جمعه گذشته و همزمان با ادامه مذاکرات تجاری دو طرف ترامپ دستور  وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی را صادر و به دنبال شکست مذاکرات نیز اعلام کرد در نظر دارد برای ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر از تولیدات چینی نیز همین میزان تعرفه را اعمال کند.
ترامپ همزمان در توئیت هایی به چینی ها به شدت هشدار داد سعی نکنند تلافی کنند. اما چینی ها  اعلام کرده بودند: «تلافی می کنیم». دولت چین اعلام کرده در اقدامی تلافی جویانه علیه واشنگتن بر ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از آمریکا، تعرفه اعمال می‌کند.  بنابر اعلام دولت چین، از این پس تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی بر روی نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از آمریکا اعمال خواهد شد. چین پیش از این، نزدیک به ۱۱۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از آمریکا را در اقدامی تلافی جویانه، مشمول پنج درصد تعرفه کرده بود. تعرفه‌هایی که چین در نظر گرفته است، حدود 5000 قلم کالای آمریکایی را در بر می‌گیرد و از روز نخست ماه ژوئن(11 خرداد) سال جاری اجرایی خواهد شد. وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرده پکن به دنبال جنگ تجاری نیست اما ما از این مسئله ترسی هم نداریم. اگر کسی جنگ تجاری را با ما شروع کند تا وقتی که پیروز شویم به این جنگ ادامه خواهیم داد.
جزئیات تحریم های چین علیه آمریکا
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از جزئیات تحریم های چین علیه آمریکا این‌طور نوشته: «چین از روز یکم ژوئن (۱۱ خرداد) تعرفه‌های گمرکی برای واردات کالاهای آمریکایی از جمله گاز مایع، مواد شیمیایی، میوه و سبزیجات و شیلات را به میزان ۱۰، ۲۰ و حتی ۲۵ درصد افزایش می دهد. امروز تقریبا تمام کالاهای آمریکایی در چین مشمول تعرفه‌های بالا هستند به طوری که ارزش کلی سالانه این تعرفه‌ها به ۱۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. دور نخست از اقدام تحریمی چین شامل ۵ هزار و ۱۴۰ قلم کالای آمریکایی خواهد بود که ارزش آن برابر ۶۰ میلیارد دلار از واردات سالانه است.
رویترز نیز در گزارشی نوشته: «با تصمیم دولت چین، افزایش ۲۵ درصدی حقوق گمرکی در انتظار واردات خودرو و قطعات یدکی از آمریکاست. دولت پکن این تصمیم را در ماه دسامبر ۲۰۱۸ ( آذر98) گرفت اما اجرای آن در ابتدای سال جدید میلادی به حال تعلیق در آمد و هر زمان امکان اجرای مجدد آن هست. صنعت خودرو بخشی حیاتی برای اقتصاد آمریکاست و تقویت آن یکی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ بوده است... دولت پکن می‌تواند فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین را محدود کند. این کار از طریق وضع مقررات جدید، سختگیری بیشتر در بازرسی‌های بهداشتی و مالیاتی و نیز متوقف کردن کالاهای متعلق به این شرکت‌ها در گمرک صورت بگیرد. این تدابیر پیشگیرانه در چین طرفداران زیادی دارد. جیک پارکر، عضو اتاق بازرگانی آمریکا با تأیید این موضوع می‌گوید که چنین تدابیری باعث از دست رفتن اعتماد شرکت‌های خارجی می‌شود و آنها را از سرمایه‌گذاری در چین دلسرد می‌کند.» به گزارش «یورو نیوز» در ادامه این گزارش می خوانیم: «چینی‌ها می‌توانند برای تحریم کالاهای معروف و پر خریدار آمریکایی مانند آیفون فراخوان و کارزار به راه بیندازند. مسئولان چینی در سال ۲۰۱۲ در پی سردی روابط با ژاپن کارزارهایی برای تحریم هماهنگ خودروهای ژاپنی به راه انداختند. نظیر همین کارزارها در سال ۲۰۱۷ علیه خودروهای کره‌ای به راه افتاد. در اثر این تحریم‌ها فروش خودروهای این دو کشور در چین در عرض کمتر از یک ماه تا حد ۵۰ درصد کاهش یافت. چین برای بوئینگ بازار بسیار بزرگی است زیرا این کشور به تنهایی خریدار یک چهارم هواپیماهای ساخته این شرکت آمریکایی
 است.»
سقوط بورس آمریکا
خبرگزاری فرانسه هم  به نقل از سردبیر روزنامه چینی گلوبال تایمز که در کنترل دولت پکن قرار دارد، در این زمینه نوشته: «با آن که شرکت بوئینگ گفته به خرید چین اطمینان دارد، این کشور ممکن است سفارش‌های خود از بوئینگ را کاهش دهد.». «سی ان ان» نیز اعلام کرده پس از آنکه چین تصمیم گرفت در اقدامی تلافی جویانه تعرفه واردات برخی کالاهای ساخت آمریکا را افزایش بدهد، شاخص بورس آمریکا بدترین روز کاری خود را طی سال جاری میلادی تجربه کرد و با افت شدید ارزش  روبرو شد.