kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸

راهکارهای تقویت صبر (4)(پرسش و پاسخ)



پرسش:
در مواجهه با مشکلات و مصائب زندگی، چه راهکارهایی برای تقویت آستانه تحمل و صبر و بردباری انسان وجود دارد؟
پاسخ:
در سه بخش قبلی پاسخ به این سوال ضمن تاکید بر طبیعی بودن وجود ناملایمات و سختی‌‌ها و مشکلات در زندگی به چهار محور اساسی شامل: 1- صبر یکی از مقامات سالکین 2- انواع صبر در برابر مشکلات 3- توجه به هدف غایی صبر 4- آفات صبر و همچنین راهکارهای تقویت روحیه صبر شامل: 1- شناخت طبیعت زندگی 2- خودشناسی 3- امید قطعی به وعده الهی مبنی بر گشایش سختی‌ها و 4- ... تا یازده راهکار پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی‌می‌گیریم.
12- با خود شرط كنيد كه هيچ گاه و در هيچ شرايطى صبر خود را از دست ندهيد. وقتي چنين قراري را با خود گذاشتيد اگر در مساله اي صبرتان را از دست داديد، خود را جريمه كنيد؛ يا در صورت امكان نذر كنيد - مثلاً تصمیم بگیرید فلان مبلغ را صدقه بدهيد، يا نماز شب بخوانيد و يا يك روز روزه بگيريد. كارآيى اين روش، بسيار بالا است و بسيارى از علماى بزرگ بدين سان تمرين عملى و خودسازى نموده‏اند.
13- در صورت بروز بي صبري خود را سرزنش کنيد
اگر گاهي اوقات کاري که ناشي از بي صبري بود انجام داديد ، سريع خود را سرزنش و حتى در لفظ اظهار پشيمانى نماييد و وعده‏ها و قولى كه با خود داشتيد را در ذهن خويش حاضر سازيد.
14-تفريحات سالم داشته باشيد از  تفريحات  سالم و تقويت كننده اراده؛ مانند كوهنوردى، شنا، دو ، صحرانوردي و پياده‏روى و گردش در طبيعت و... نيز استفاده كنيد.
15- از اقدامات عجولانه بپرهيزيد در تصميم‏گيرى‏ها، حتى‏الامكان با افراد عاقل و پخته مشورت نماييد و از اقدامات عجولانه و مطالعه نشده بپرهيزيد.
16- بيشتر با افراد خوش خلق و صبور معاشرت كنيد.
17- به رفتارهايي که باعث بي صبري شما مي شود توجه نکنيد
به برخى رفتارها و حالاتى كه از افراد سر مى‏زند. و شما را به بي صبري دعوت مى‏كند، توجه نكنيد؛ مثلاً اگر كسى با حرف ناروا شما را بر مى‏افروزد، از شنيدن و گوش سپردن به سخنان وى اجتناب كنيد و حتى گوش ندهيد يا محيط را ترك كنيد. ديگر به گفته‏هاى او دقت و توجه نكرده و آنها را در ذهن خود مرور نكنيد. نسبت به ديگر اعمال فيزيكى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحريك كننده نيز همين طور واكنش نشان دهيد و راه بى‏توجهى و تغافل را پيش گيريد.
18- ذكر «لا حول و لا قوة الا بالله» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره والعصر را زياد بخوانيد.
19-دعاى 24 صحيفه سجاديه «يا من تحل به عقد المكاره» و دعاى 58 و 175 آن را بخوانيد
ادامه دارد