kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
سکوت فدراسیون فوتبال و اظهار نظررئیس‌فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی

مشکلات خانوادگی مانع از حضور لوپتگی در ایران شد/تأکید ویلموتس بر اهمیت زیرساخت‌ها و امکانات




مارک ویلموتس سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران در مذاکره با مهدی تاج بر اهمیت زیرساخت‌ها و امکانات برای تیم ملی تاکید کرده است.
حضور مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران قطعی شده و این مربی به زودی وارد تهران می‌شود تا با عقد قراردادی رسمی تا پایان جام جهانی 2022 قطر هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد. اگر چه عنوان شده مبلغ قرارداد این مربی بلژیکی 1/5 میلیون دلار در سال است اما شنیده‌ها حکایت از آن است که مبلغ قرارداد وی پایین‌تر و حدود یک میلیون دلار است که با آپشن‌ها و شرایطی خاص ممکن است به 1/3 تا 1/5 میلیون دلار نزدیک شود.
یکی از موارد اصلی و اساسی که در مذاکرات تاج و ویلموتس وجود صحبت درباره امکانات و زیر ساخت‌های فوتبال ایران بود. ویلموتس به عنوان فردی که سال‌ها در قاره اروپا مربیگری کرده درباره اهمیت این موضوع صحبت و بر ضرورت وجود امکانات و زیرساخت‌های لازم تاکید کرده است. مهدی تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال نیز توضیحات لازم درباره امکانات را در این باره به این مربی بلژیکی داده و ویلموتس در جریان تمام امکانات و شرایط مرکز ملی فوتبال ایران قرار گرفته است.
فدراسیون فوتبال به این مربی اطمینان داده که امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی در اختیار تیم ملی قرار خواهد گرفت. این صحبت‌ها بخشی از مواردی است که در مذاکرات طرفین ساعت‌ها درباره آنها بحث شده و ویلموتس با اطلاع کامل از آنچه در فوتبال ایران می‌گذرد، خودش را آماده حضور در کشورمان می‌کند.
ویلموتس بدون 2 دستیار در ایران
اما در شرایطی که دیروز اخبار ضد و نقیضی از حضور ویلموتس در تهران روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت شنیدیم پروسه حضور این مربی بلژیکی در حال اجرایی شدن است و ویزای او برای سفر به ایران صادر شده و امور مربوط به سفر و محل اقامت او انجام شده است.
ویلموتس قرار است امروز به تهران بیاید و برخلاف برخی اخبار منتشر شده او بدون دو دستیارش وارد ایران خواهد شد.
مذاکرات نهایی و جدی با این مربی بلژیکی برای عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران در تهران انجام خواهد شد و ویلموتس در یک قدمی امضا قرارداد با فدراسیون است تا به عنوان جانشین کی‌روش کار خود را آغاز کند. در صورتیکه قرارداد این مربی در تهران امضا شود در آنصورت دو دستیارش هم به تهران سفر خواهند کرد تا تیم ملی را برای بازی دوستانه با سوریه تمرین بدهند. ایران دو بازی تدارکاتی در ماه ژوئن در پیش دارد که ابتدا در تهران با سوریه بازی می‌کند و سپس به کره جنوبی می‌رود.
این سرمربی 50 ساله که در جام جهانی 2014 و یورو 2016 هدایت تیم ملی بلژیک را بر عهده داشته، بعد از مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با گزینه‌های مختلف، در نهایت به عنوان فرد نهایی برای امضای قرارداد به تهران خواهد آمد.
چرا لوپتگی قادر به حضور در ایران نیست؟
پیش از ویلموتس، مهم‌ترین گزینه فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی ژولین لوپتگی، سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا بوده که توافقات تا مرحله خوبی پیش رفته بود اما بروز یک مسئله خانوادگی مانع از توافق بین ایران و این مربی اسپانیایی شده است. تاج در اسپانیا با لوپتگی جلساتی برگزار کرده و به توافقاتی رسیده بود اما در نهایت این مربی به دلیل بیماری پدرش، فعلا قادر به حضور در ایران نیست. بنابراین پس از لوپتگی، گزینه اصلی مارک ویلموتس بلژیکی است که در تیم ملی فوتبال این کشور هدایت نسل طلایی شیاطین سرخ اروپا را بر عهده داشت.
نکته جالب درباره پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی، معرفی گزینه‌هایی مثل خوزه پکرمن، مارچلو بیلسا و میرچا لوچسکیو بوده اما فدراسیون فوتبال به دنبال چهره جوان تری برای هدایت تیم ملی می‌گشته و یکی از شروط لازم برای حضور در تیم ملی ایران نیز برنامه‌ریزی و زیر نظر داشتن تیم‌های پایه عنوان شده که ظاهرا این نکات در مذاکرات با ویلموتس به وی اعلام شده و مورد قبول او قرار گرفته است.
تابش، ویلموتس را گزینه‌ نهایی تیم ملی دانست
اما در حالی که مدیران فدراسیون فوتبال طی روزهای گذشته از اظهار نظر درخصوص وضعیت سرمربیگری تیم ملی خودداری کرده‌اند دیروز رئیس‌فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت که مارک ویلموتس احتمالاً گزینه نهایی سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران است.
محمدرضا تابش با‌اشاره به نشست خود با وزیر ورزش، دو معاون وزارت خانه، رئیس‌فدراسیون فوتبال و همچنین مسعود پزشکیان نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب هرچه سریع‌تر سرمربی تیم ملی فوتبال از جمله نکاتی بود که در این جلسه مطرح شد تا تیم ملی هر چه سریع‌تر از سردرگمی خارج شود. که آقای تاج در این باره گفت انتخاب سرمربی مراحل نهایی را طی می‌کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال بلژیک احتمالاً گزینه نهایی سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال است، گفت: او تیم بلژیک را از رتبه ۵۴ به رتبه اول جهانی رسانده و در دوران عضویتش در تیم ملی بلژیک ۲۸ گل به ثمر رسانده است یکی از ویژگی‌های مثبت او دید جوانگرایی و اعتقاد به کار پایه‌ای در فوتبال است به نحوی که تمرکز خوبی روی تیم‌های جوانان و امید دارد تا بستر خلاقیت و درخشش بازیکنان تیم ملی فراهم شود.
 به هر حال قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با ویلموتس هنوز نهایی نشده اما در صورت حضور این مربی در ایران، این توافقنامه به امضای طرفین خواهد رسید؛ توافقنامه‌ای که یک سمت آن مهدی تاج است و در سمت دیگر مردی که خود را روی یکی از پر تب و تاب‌ترین نیمکت‌های فوتبال جهان خواهد نشاند.