kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
نگاهی به تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا – بخش پایانی

آرایش آمریکا در خلیج فارس نظامی نیست




هدیه آقاپور
دشمن علیه ما آرایش جنگی گرفته و تهاجم آنان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن به وسیله فضای مجازی است. آمریکا و صهیونیسم در همه ابعاد در حال برنامه‌ریزی و اقدام هستند... در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت باید آرایش مناسب بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه‌ای مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند.
(مقام معظم رهبری ۱۱ /اردیبهشت/ ۱۳۹۸)
 دشمن در طول تاریخ انقلاب اسلامی به ‌اشکال مختلف نمود پیدا کرده و اکنون هم در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی به منظور از بین بردن هویت و منافع ملی و بین‌المللی ایران آشکارا فعالیت می‌کند.
تحریم‌های اقتصادی، اقدامات علیه قدرت دفاعی ایران، تضعیف متحدان منطقه‌ای ایران، اعمال فشار بر همسایگان ما برای قطع روابط با ایران و در نهایت سخن گفتن آشکار از تغییر نظام ایران علنی‌تر از آن است که کسی بتواند درباره نیات و اقدامات ضدایرانی آمریکا تردیدی داشته باشد.
آرایش جنگی‌ای که نظامی نیست!
پر واضح است که دشمن می‌خواهد از طریق تضعیف قدرت اقتصادی ایران و به قول خودش به صفر رساندن توان اقتصادی کشورمان، جمهوری اسلامی را از مسیر استقلال‌طلبی و تبدیل‌شدن به یک قدرت مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی باز دارد.
نگاهی به شرایط فعلی نشان می‌دهد مهم‌ترین فشار به خصوص در حوزه اقتصادی و همچنین فضای مجازی در حال برنامه‌ریزی است.
 کارشناسان معتقدند فشار اقتصادی عمدتاً با هدف زمین زدن جامعه ایرانی در حوزه معیشتی انجام می‌شود و در حوزه فضای مجازی نیز بیشترین تلاش برای در هم ریختن آرامش روانی کشور و کشاندن این آشوب به فضای واقعی است که البته در این راه هر آنچه داشتند به زمین بازی آوردند و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مرتجع منطقه نیز با شیوه‌های مختلف آنان را همراهی می‌کنند.
دکتر امین اسدی دبیرکل جمعیت حامیان صلح پایدار و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید:«ملت ایران هیچ زمانی مانند امروز قوی، قدرتمند، دارای نفوذ و قدرت الهام‌بخشی نبوده است.»
وی ادامه می‌دهد:«چهل سال از انقلاب اسلامی گذشت و از جهات مختلف در یک شرایط بی‌‌نظیری قرار گرفته ‌ایم و وقتی ۱۴ قرن گذشته را مطالعه می‌کنیم، می‌‌بینیم مکتب تشیع به برکت انقلاب اسلامی در شرایط بی‌ نظیری قرار گرفته و قدرت اصلی منطقه در دستان آنها است.»
اسدی می‌افزاید: «اثرگذاری ملت ایران با توجه به توطئه‌های دشمنان روز به روز در منطقه افزایش پیدا کرده و امروز خروجی مطلوب را در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، افغانستان و... می‌بینیم.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح می‌کند: «آمریکایی‌ها و متحدان غربیشان به همین کشورهای نامبرده حملات همه‌جانبه انجام دادند تا با وحشی‌گری این کشورها را در اختیار داشته باشند، اما ایران با توجه به مکتب شیعه و اخلاق اسلامی به یاری ملت‌های مسلمان در منطقه شتافت و امروز نه به واسطه قدرت طلبی بلکه به دلیل حمایت به هم‌نوع به اثرگذاری روز‌افزونی در منطقه دست پیدا کرده است.»
وی تاکید می‌کند:«امروز با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی در هر عرصه و زمینه‌ای دست‌مان پر است و این دستاوردها و ظرفیت‌ها در حالی به وجود آمده که ما مشکلات فراوانی را پیش روی داشتیم و با امکانات محدود به اینجا رسیده ایم.»
اسدی یادآور می‌شود: «ملت ایران بسیار بزرگ‌تر و قوی‌تر از این هستند که بخواهند تحت تاثیر و یا هراس از تهدیدات و تحریم‌های آمریکایی‌ها و متحدانش قرار بگیرند. خروج آمریکا از برجام نشان داد موضوع غنی‌سازی هسته‌ای بهانه بود و موضوع آنها، اقتدار نظامی‌ و موشکی و تأثیرگذاری ایران در منطقه و مقاومت منطقه است.»
این تحلیلگر سیاسی در ادامه با ‌اشاره به اینکه این اثرگذاری در بخش‌های مختلف به برکت منش اسلامی و خون شهدا بیشتر از پیش است، می‌گوید: «هیچ کشوری در منطقه غرب آسیا در هیچ زمانی به این اثرگذاری همه‌جانبه نخواهد رسید».
وی تاکید می‌کند: «امروز معادلات غرب آسیا کاملا تغییر پیدا کرده و این ایران و مکتب اسلامی است که تعیین می‌کنند در این منطقه جای چه کسانی هست و جای چه کسانی نیست غاصبان صهیونیستی و مستاجران سعودی به پایان عمر خود نزدیک شدند و این مکتب واقعی اسلام است که به زودی در همه جای غرب آسیا برقرار خواهد شد.»
اسدی می‌افزاید: «الگویی که ایرانیان در زندگی با جامعه بین‌الملل برای خود انتخاب کردند، حفظ استقلال توأم با تعامل با جهان بوده است و ایرانیان همواره در متن تحولات جهانی بوده‌اند.»
این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان می‌کند:«شکوه و عظمت جمهوری اسلامی ایران در حالی بیشتر احساس می‌شود که به یاد آوریم برخی دشمنان ما به صراحت اعلام کرده بودند که انقلاب ایران چهلمین سالگرد خود را نخواهد گرفت. اما در بهمن ۹۷ این مراسم با شکوه بیشتر برگذار شد.»
دوره حمله نظامی به ایران
 30 سال است که گذشته!
می‌توان گفت که در حوزه نظامی هیچ تهدیدی متوجه کشور نیست و اساساً آمریکایی‌ها به دنبال هیچ‌گونه حمله یا تعرض نظامی حتی در سطح محدود یا گسترده نیستند و از دوره حمله نظامی به کشورمان که پایان دفاع مقدس بود 30 سال گذشته و این استراتژی به واسطه اقتدار و پیشرفت‌های عظیم ایران در حوزه‌های نظامی و غیره خیلی وقت است ناکارآمد شده است.»
علت واضح آن است که در بعد نظامی ایران امکان نشان دادن واکنش مؤثر را دارد، بنابراین تمرکز اصلی آمریکایی‌ها در طول سال جاری عمدتاً روی فضای مجازی و فضای اقتصادی کشور خواهد بود و تجارب یک سال گذشته نشان می‌دهد در حوزه اقتصادی آرایش نهاد‌های اقتصادی برای مقابله با فشار‌های دشمن  نیازمند اصلاح جدی است.
 شاید جدی‌ترین نشانه را بتوان در کمبود ناگهانی کالا‌هایی دید که اتفاقاً حجم وسیعی از آنها در جامعه وجود دارد. د‌م دستی‌ترین نمونه آن مسئلی مثل کمبود رب گوجه فرنگی و پیاز و تن ماهی و... بود. به‌رغم اینکه ذخایر بسیار مهمی از این کالا در داخل کشور وجود داشت، با این حال تقاضا آنچنان بالا رفت که عملاً نوعی کمبود مصنوعی در داخل کشور ایجاد شد.
این کمبود‌های ناگهانی علاوه بر اینکه باعث بی‌اعتمادی مردم به سیستم اجرایی کشور می‌شود، به نوعی تخریب روحیه عمومی نیز در مقابله با دشمن محسوب می‌شود.
رهبری، پیشتاز مقابله با جنگ اقتصادی
بدون شک در داخل کشور پیشتاز مقابله ساختاری با اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکا مقام معظم رهبری بودند که بار‌ها و بار‌ها از دولت خواستار ایجاد یک مجموعه جدی برای مدیریت وضع اقتصادی کشور شدند، البته تدابیر ایشان در این حوزه محدود به وضعیت فعلی نیست بلکه ایشان بار‌ها و بار‌ها در گذشته نسبت به شرایط مدیریت فعلی اقتصادی کشور هشدار داده و خواستار ایجاد یک قرارگاه متمرکز اقتصادی شدند، قرارگاهی که در نهایت به فرماندهی معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده اما ثمربخش نبود.
هم‌اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام وظیفه احیای یک‌جانبه تحریم‌های ضدایرانی را بر عهده گرفته است؛ وزارتخانه‌ای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل به اتاق جنگ اقتصادی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.
در کنار این وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین بار ساختار خود را برای مقابله با ایران به‌روز کرده است. متأسفانه در مقابل این ساختار منسجم که پشتوانه اقتصاد آمریکا را در پشت سر خود دارد در داخل کشور شاهد ازهم‌گسیختگی کامل نهاد‌های مربوط به حوزه جنگ اقتصادی هستیم. بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی برای ساماندهی وضعیت فعلی تلاش می‌کنند، اما به دلیل اینکه این تلاش‌ها به هیچ عنوان هم‌افزا نیست، شاهد اثربخشی آنها نیستیم.
عوامل موثر بر اقتدار
 جمهوری اسلامی ایران
آرایش جنگی از جنس اقتصادی و فرهنگی دشمنان کشورمان یقیناً دست و پا زدن‌های آخر آنان و در مرداب فرو رفتنشان است چراکه آنچه در طول این 40 سال انقلاب از این آرایش‌های جنگی در حالت‌های مختلف دیدیم همگی منجر به بالندگی جمهوری اسلامی ایران شده است گرچه کشورمان از داشتن پارامترهای اقتداری چیزی کم ندارد.
محمدمحسن حميدی كارشناس مسائل افغانستان و همسایگان شرقی ایران در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید:«عوامل موثر بر اقتدار سرزمین عوامل متعددی است و یکی از آنها سرزمین و منابع آن خواهد بود و کشور ایران به لحاظ موقعیت ژئوپولتیکی‌ که دارد حائز این رتبه در منابع اقتداری کشور است.»
وی ادامه می‌دهد:«دسترسی به آب‌های آزاد و دسترسی به کشورهای آسیای میانه که مرکز انرژی تازه کشف شده در سال‌های اخیر است و این امکان را به جمهوری اسلامی ایران می‌دهد تا با کشورهای مختلف درارتباط باشد و به عنوان مرکز ترانزیت کالاهای مختلف عمل کند.»
حمیدی می‌افزاید: «عامل دیگر در اقتدار؛ بحث جمعیت و نیروی انسانی است و در سال‌های اخیر منابع انسانی ایران رشد قابل توجهی داشته که نقش مهمی در توسعه دارد.»
کارشناس مسائل افغانستان با ‌اشاره به اینکه اعتبار یک کشور به پارامترهای مختلفی بستگی دارد اظهار می‌دارد: «اعتبار بین‌المللی یک کشور جزو منابع اقتداری محسوب می‌شود و از جمله این اعتبارات می‌توان به این موضوع ‌اشاره کرد که یک کشور برای همسایگان خود منبع صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز باشد و بتواند منابع اقتصادی و معدنی خود را در جهت توسعه و همکاری بین‌المللی استفاده کند.»
وی اضافه می‌کند:«در حوزه نظامی توسعه بسیار قابل توجهی پیدا کردیم و می‌دانیم یکی از عوامل اصلی در دیپلماسی که می‌تواند تکیه‌گاه باشد قدرت نظامی یک کشور می‌باشد و این قدرت نظامی وابسته به تکنولوژی و نیروی انسانی‌ای است که بتواند از این تکنولوژی استفاده کند و ایران در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی در زمینه تکنولوژی نظامی پیدا کرده است.»
حمیدی تاکید می‌کند:«باید گفت پاره‌ای از همسایگانی که ایران دارد در سال‌های اخیر اضطراب‌ها و بحران‌های سیاسی و اجتماعی را تجربه کردند اما جمهوری اسلامی ایران توانسته است با استفاده از نیروی انسانی و سیاست خارجی مسالمت‌آمیز به این‌ها کمک کند همچنان‌که از تاریخ انقلاب بر می‌آید کشورمان هیچ‌گاه مبادرت به جنگی نکرده بلکه نقش میانجی‌گری و صلح و ثبات را به عهده گرفته است.»
تجارب تلخ و شیرین سال‌های پس از انقلاب و به طور ویژه هشت سال دفاع مقدس باعث شد تا ایران در حوزه دفاعی، خود را به بالاترین سطح در بین کشورهای منطقه برساند.
موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان از یک سو و ضرورت حفظ امنیت کشور بزرگی همچون ایران از سوی دیگر باعث شده است که برنامه‌ریزان عرصه‌های مختلف نظامی چه در حوزه جنگ نرم، چه در حوزه سخت‌افزاری، توان خود را به بالاترین سطح برسانند. البته تجارب سال‌های دفاع مقدس، تهدیدهای مختلف برخی کشورها از جمله آمریکا، تحریم‌های سال‌های اخیر در این امر مهم بسیار مؤثر بوده است.
اقتدار به سبک مکتبی و گفتمانی
ایران تا پیش از انقلاب اسلامی به سبب ضعف و فترت رژیم ستمشاهی، در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی، علی‌رغم بهره‌مندی از مواهب خدادادی ژئواستراتژیک در اوج بی‌اختیاری و دنباله روی از قدرت‌های جهانی قرار داشت. اما امروز به برکت گفتمان پیش‌برنده انقلاب اسلامی، دست برتر در تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی با جمهوری اسلامی ایران است و در گستره منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای هیچ معادله‌ای بدون لحاظ کردن نقش کشورمان، قدرت پیشروی و اثرگذاری ندارد.
انقلاب اسلامی ایران که مهم‌ترین رخداد منطقه غرب آسیا در ۲۰۰ سال اخیر است، مقابله با استیلای غرب و اقدامات ضدبشری نماینده غرب در منطقه یعنی رژیم جعلی صهیونیستی را در اولویت اهداف استراتژیک خود قرار داده است.
انقلاب اسلامی ایران با فتح قلوب ملت‌های منطقه، روحیه مقاومت را در مردمان آن رویاند و امروز این روحیه در قالب تشکیل گروه‌های محور مقاومت، عرصه را بر آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تنگ کرده است.
امروز مقاومت کشور‌ها و ملت‌های منطقه در برابر غرب و روند‌های سلطه‌جویانه غربی، امری درونی شده و نشات گرفته از شجره طیبه انقلاب اسلامی است. ده‌ها شاهد و مثال برای این مقاومت درونی شده می‌توان نام برد؛ از زمین‌گیرشدن ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی در نبرد با حزب‌الله قهرمان تا شکست مفتضحانه پروژه آمریکایی-صهیونیستی داعش به مدد ایمان و سرپنجه قدرتمند محور مقاومت در منطقه.
نفوذ اقتدارآمیز ایران در منطقه که نه به شیوه و روش‌های هژمونیک و سلطه‌جویانه غربی بلکه به شیوه مکتبی و گفتمانی است، موجبات سرخوردگی شدید آمریکایی‌ها را که برای استیلا در منطقه ژئواستراتژیک غرب آسیا میلیارد‌ها دلار خرج کرده‌اند، فراهم آورده است از این رو تهدیدها و تحریم‌های مقامات واشنگتن علیه ایران،  بیش از هر چیز نفوذ و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.