kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰

قیمت ماهی‌های تن در چابهار اعلام شد



قیمت هر کیلوگرم ماهی هوور در چابهار ١٨ هزار تومان و گیدر ١٩ هزار تومان تعیین شد.
رئیس ‌گروه آب‌های دور سازمان شیلات ایران اظهار داشت: حجم زیادی از میزان صید کشور مربوط به ماهی‌های تن است که حدود 70 درصد آن توسط صیادان سیستان و بلوچستان تامین می‌شود.
غلامعلی مرادی افزود: کنسرو ماهی تحت نظارت و نرخ‌گذاری بوده ولی ماهی‌های تن به عنوان ماده اولیه آن تابع این قانون نیست و تحت تاثیر بازارهای جهانی و نرخ دلار است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه صیادان راه طولانی را تا آب‌های دور برای صید می‌پیمایند و ادوات آنان روز به روز افزایش می‌یابد بنابراین قیمت این گونه ماهیان نیز افزایش یافته که این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
رئیس‌ گروه آب‌های دور سازمان شیلات ایران گفت: امیدواریم دولت با تخصیص تسهیلات ویژه و ارز دولتی برای خرید ادوات صیادی، مشکلات این حوزه را تا حد زیادی رفع کند.
مسعود بختیاری مدیرعامل سندیکای تولید کنسرو ماهی کشور نیز اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید ما نیز خواستار افزایش قیمت کنسرو ماهی از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده‌ایم ولی باید توجه داشت که این محصول برای قشر ضعیف‌تر جامعه است و نباید افزایش آن طوری باشد که به عنوان کالای لوکس ارائه شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: اداره کل شیلات استان از تلاش صیادان حمایت می‌کند تا اختلالی در تولید و تأمین پروتئین مورد نیاز کشور ایجاد نشود.
هدایت‌الله میرمراد زهی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری ماهی طبق قانون بر اساس بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بسیاری از نهاده‌ها، ادوات و ملزومات صیادی با رشد چشمگیری روبرو بوده و عاملی برای افزایش قیمت ماهی‌های تن شده است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که در صورت افزایش بی‌رویه قیمت ماهی، برای تولیدکنندگان کنسرو بعنوان خریدار اصلی آنها نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود و احتمال کاهش تقاضا و خرید این محصول وجود دارد.
میر مرادزهی اظهار داشت: تشکیل کارگروهی شامل صیادان، اتحادیه صیادی، سندیکای تولید کنسرو کشور و برخی کنسروسازان با نظارت شیلات در استان به منظور تعیین قیمت منصفانه و کارشناسی ضروری است.