kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
در سفر به ترکیه

عراقچی: عایدی ایران از برجام نزدیک به صفر است

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در نشستی در آنکارا با بیان اینکه ستانده ایران از برجام نزدیک به صفر است، گفت: برجام به پایان خود بسیار نزدیک شده و ممکن است هر لحظه به پایان برسد.




سید عباس عراقچی که برای دیدار با مقامات ترکیه راهی آنکارا شده بود، در سخنانی در موسسه تفکرات راهبردی آنکارا با‌اشاره به اینکه سوژه صحبت خود را بر برجام متمرکز کرده است، گفت: توافق هسته‌ای در خطر است و ممکن است که هر لحظه به پایان برسد. دلیل این مسئله هم رفتارهای آمریکا است.
به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با‌اشاره به اینکه در ایران ناامیدی نسبت به برجام به وجود آمده، خاطرنشان کرد: آمریکا به سختی تلاش می‌کند ایران را به خروج از برجام تحریک کند. آنها ابتدا از برجام خارج شدند، سپس تحریم‌ها را بازگرداندند و سپس معافیت‌های تحریمی را که به 8 کشور اجازه خرید نفت از ایران را می‌داد، قطع کردند. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند به دنبال به صفر رساندن فروش نفت ایران هستند و از سیاست فشار حداکثری سخن می‌گویند. آمریکایی‌ها به دنبال وادار کردن ایران به بازگشت به پای میز مذاکره و رسیدن به توافقی بهتر هستند. این سیاست خنده‌دار است که آنها از یک توافق خارج می‌شوند تا به توافق دیگری برسند. نکته‌ای که آمریکا باید بداند این است که ایران تحت فشار مذاکره نمی‌کند و فکر می‌کنم هیچ کشوری هم این کار را نمی‌کند.
وی با تاکید بر این مسئله که سیاست آمریکا در قبال ایران به صلح و ثبات در منطقه ما کمکی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و ما سهم خود را در تحقق این امر در منطقه پرداخت کرده‌ایم. از افغانستان تا عراق یا سایر کشورها با داعش و تروریسم مبارزه کردیم و به کمک به همسایگان خود ادامه خواهیم داد.
عراقچی افزود: جای تاسف است که برخی کشورها در منطقه ما به آمریکا کمک می‌کنند تا سیاست صادرات صفر نفتی در برابر ایران را محقق کند. برخی کشورها قول داده‌اند که جبران نبود نفت ایران در بازار را بکنند و من باید به شما بگویم که ایران هیچگاه به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که جای ایران را در بازار نفت بگیرد.
معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با‌اشاره به اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی خارجی خود، گفت: این کار به معنای قرار دادن بخشی از نیروی نظامی ایران در لیست گروه تروریستی و احمقانه‌ترین کار ممکن بود. ایران نیز «سنتکام» را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد. مهم است بدانیم که این نیروها در شرایط متفاوت با هم در منطقه روبه رو می‌شوند بخصوص در خلیج‌فارس. از آنجا که آنها یکدیگر را تروریستی می‌دانند هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. این مسئله بسیار خطرناکی است و همین جا باید به شما بگویم که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، مسئولیت آن با آمریکا خواهد بود.
وی با‌اشاره به اینکه ایران در حالی تحریم را تحمل می‌کند که به برجام پایبند مانده، گفت: 14 گزارش متناوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجود است که می‌گوید ایران کاملا به برجام پایبند بوده است.
عراقچی افزود: هر توافقی برمبنای داده و ستانده است. ستانده ایران از برجام نزدیک به صفر است در حالی که به تعهدات خود پایبند بوده است. این روند قابل ادامه دادن نیست. ایران یک سال صبر کرده و به بازماندگان در برجام، فرصت کافی داده است. ایران به دیپلماسی فرصت کافی را داده‌اما دیگر بس است. صبر ایران در حال لبریز شدن است و قطعا در مقابل اقدام آمریکا برای سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تصمیم مقتضی را می‌گیریم و به زودی واکنش ایران را خواهید دید. متاسفانه برجام به پایان خود بسیار بسیار نزدیک شده است و همان‌طور که گفتم این توافقی متعلق به جامعه جهانی و در حوزه منع‌اشاعه است و باعث تاسف است که به پایان برسد اما پایان آن تقصیر ایران نخواهد بود. ایران می‌توانست یک سال پیش از برجام کناره‌گیری کند اما به جامعه جهانی از اروپا تا سایر اعضای برجام و شورای امنیت یک سال تمام وقت داد تا راهی بیابند اما آنها نتوانستند. این مسئله یک شکست برای همه است اما برهم خوردن برجام تقصیر ایران نخواهد بود.
گفتنی است که ولی‌الله سیف، رئیس سابق ‌بانک مرکزی ایران در فروردین 96 در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داخلی و خارجی داشت، گفته بود: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در‌بر نداشته است.