kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
ظریف در نیویورک:

از توافقات قبلی سودی حاصل نشد، چرا وارد توافق جدیدی شویم

(درباره: FATF) با اینکه موافق پیوستن به دیگر توافقات بین‌المللی هستم اما برای من هم سخت است به این سؤال پاسخ دهم که وقتی از توافقات قبلی سودی حاصل نشد، چرا باید به توافق جدیدی وارد شویم.


 

ظریف عصر روز گذشته در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران با ‌اشاره به لغو معافیت‌های نفتی آمریکا گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند. ما نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغوشان، اما این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر.
وی افزود: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است زیرا دزدهای سرگردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده، بلکه به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ظریف همچنین با‌ اشاره به لزوم مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، یک گروه کوچک از صهیونیست‌ها را حاکم بر سیاست‌های دولت آمریکا خواند و افزود: هم تحریم‌ها و هم اقداماتی که در رابطه با تحریم‌ها از سوی آمریکا برقرار می‌شود غیرقانونی است. مهم این است که آیا دیگر کنشگران این آمادگی را دارند که نه برای منافع ایران بلکه برای منافع خود سیاست یک‌جانبه‌گرایی و تحمیل نظرات یک اقلیت کوچک را تحمل کنند یا خیر؟ این سایر کشور‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضع سازش داشته باشند و یا مقاومت می‌کنند؟
وزیر خارجه کشورمان افزود: ما اکنون شاهد تحمیل نظرات رژیم صهیونیستی بر آمریکا هستیم.
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه این ایران نیست که به میز مذاکره بازگردد، اضافه کرد: این به عهده آمریکا است. ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم، ما به دیدارهای خود با اعضای باقیمانده در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم. این آمریکاست که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد. این به عهده آنهاست که رفتار خودشان را اصلاح و ‌اشتباهات خود را تصحیح کنند و تصمیم بگیرند که در آینده با آمریکا و با ایستادن آمریکا در جهان چه می‌خواهند بکنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا بستن تنگه هرمز روی میز ایران است یا خیر؟ گفت: من درباره گزینه‌های نظامی اظهار‌نظر نمی‌کنم و این مسئله را باید بخش نظامی درباره آن تصمیم‌گیری کند.
ایرنا نیز گزارش داد، وزیر امور خارجه کشورمان، آمریکا را مذاکره‌کننده معتبری ندانست و درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران اظهار کرد: آمریکا نشان نداده است که یک طرف مذاکراتی معتبر است. آنها نشان داده‌اند که قوانین بین‌المللی و حتی توافق‌ها و تصمیم‌هایی که خودشان پیش از این گرفته‌اند را بی‌ارزش می‌دانند.
آغاز فعالیت تخت‌روانچی
در سازمان ملل
مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پس از تقدیم استوارنامه خود به دبیرکل این سازمان رسماً فعالیتش را در سمت جدید آغاز کرد.
به گزارش فارس، «مجید تخت‌روانچی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور که ۲۰ فروردین ماه سال‌جاری به پیشنهاد محمدجواد ظریف و تأیید رئیس‌جمهور به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و جایگزین «غلامعلی خوشرو» شد، استوارنامه خود را تقدیم «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل کرد.
ایرنا نیز گزارش داده است، وی در دوران خدمت در وزارت امور خارجه سمت‌هایی چون سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برن، معاون اروپا - آمریکای وزارت امور خارجه و دستیار ویژه وزیر امور خارجه را عهده‌دار بوده است. روانچی همچنین در جریان مذاکرات - هسته‌ای، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده بود.