kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹

اخبار ویژه

شما همانی نبودید که گفتید از برجام سر درنیاوردم؟!
نایب‌رئیس مجلس در اظهاراتی عوام‌فریبانه و برخلاف واقعیات مدعی شد: آنهایی که پاسخگو نیستند، مخالف پیوستن ایران به FATF هستند.
مسعود پزشکیان به عصر ایران گفت: اینکه ما بخواهیم از یک کنوانسیون بین‌المللی خارج شویم یا به کنوانسیون‌هایی که دیگر کشورها پیوسته‌اند نپیوندیم بهانه‌دادن به دست آمریکاست برای اینکه تحریم‌های خودش یا هر حرفی را که می‌زند تشدید کند.
وی افزود: اگر ما بتوانیم تعاملات خودمان و آنچه که واقعیات ایران است را به دنیا نشان دهیم به نفع ماست. اگر مشخص شود که در کشور ما پولشویی وجود ندارد و شفاف است و برای دنیا شفاف شود که روند چرخش مالی در کشور ما مشخص شود بهتر از این است که ما بگوییم «نه» نمی‌پذیریم که به FATF بپیوندیم.
عضو کمیسیون بهداشت بیان کرد: کسی را پیدا نمی‌کنید که کارشناس باشد، دستش در آتش باشد و در سیستم اجرایی کشور حضور داشته باشد و بگوید که ما به FATF نپیوندیم. آدم‌هایی که می‌گویند ما نپیوندیم کسانی هستند که در جریان این کارها نیستند و مسئولیتی نیز ندارند، مشکل این است که اگر نپیوندیم آن کسی که باید پاسخگو باشد همان کسی است که درگیر است.
نایب رئیس مجلس تصریح کرد: اصولاً آدم‌هایی که الان سرکار داریم معتقدند که باید ما به FATF بپیوندیم حالا چه درست چه غلط این اعتقاد را دارند اگر قرار است اتفاق نیفتد و مشکلی پیش آمد باید افرادی جواب بدهند که هیچ باوری به این نداشتند که این اتفاق بیفتد و همین افراد بعداً اگر مشکلی ایجاد شود می‌گویند که افرادی که سرکار هستند بی‌عرضه هستند، در واقع کس دیگری می‌خواهد تصمیم بگیرد اما افراد دیگر باید جوابگو باشند و این منطقی نیست.
برخلاف ادعای آقای پزشکیان، اولاً وزیرخارجه رسماً اعلام کرده که تضمین نمی‌دهد در صورت پذیرش مطالبات FATF، مشکلات تحریمی و مشکلات بانکی برطرف شود؛ و حال آن که دولت و وزارت خارجه در اجرای برجام، امضای کری را تضمین می‌دانستند و مدعی بودند با اجرای توافق، همه تحریم‌های مالی و بانکی برداشته خواهد شد.
ثانیاً، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مافیای حاکم بر FATF هستند که مطالبات نامشروع سیاسی خود را در این پوشش شبه حقوقی دنبال می‌کنند و به همین دلیل، به جای بازخواست رژیم‌هایی مانند اسرائیل و عربستان که سرمایه‌گذاران اصلی تروریسم در منطقه هستند، ایران را که با تروریسم مبارزه کرده، متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند.
جالب‌تر اینکه شهر میزبان FATF (پاریس)، همان شهری است که بالغ بر 3 دهه است از سازمان تروریستی منافقین میزبانی می‌کند. بنابراین برخلاف ادعای آقای پزشکیان، مسئله در FATF، ایجاد شفافیت و رفع اتهام و سپس دریافت عایدی‌های اقتصادی آن نیست. ما این مسیر غلط و پرهزینه را در برجام آزمودیم و برای جلب اعتماد حریف، امتیاز یک‌طرفه دادیم اما تحریم‌ها افزون‌تر شد.
و بالاخره اینکه امثال آقای پزشکیان یک‌بار به اذعان خود در موضوع برجام- با وجود بی‌خبری و عدم اطلاع از محتوای این سند- همراهی کردند و خسارت‌های بزرگی برای کشور گذاشتند؛ بنابراین انتظار می‌رود دیگر آن تجربه اظهارنظر بدون اطلاع از محتوا را درباره FATF و کنوانسیون‌های CFT و پالرمو تکرار نکنند.
یادآور می‌شود آقای پزشکیان اواخر دی ماه 96 در اردبیل گفته بود:
«در زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم. بنده فوق‌تخصص جراحی قلب هستم و 17 سال در دانشگاه در این حوزه درس خوانده و صاحب تجربه شدم اما هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم؛ در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند. همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است؛ به طوری که هیچ کس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد.»

ادامه کار 8 مدیر دو شغله 5 ماه پس از دستور وزیر
انتظاری که از وزیر کار و رفاه می‌رود این است که با کنار گذاشتن هر چند دیرهنگام چند شغله‌های باقی مانده، این تحلیل را که جناب وزیر در برخورد با مدیران مذکور تبعیضی قائل شده است را بیش از این قوت نبخشد.
به گزارش رجانیوز، آبان ماه سال گذشته بود که محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان دفاع از صلاحیت خود برای وزارتخانه مذکور، قول انتشار لیست اسامی و حذف مدیران چند شغله را داد: «در صورت تصدی مسئولیت کلیه معاملات در صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی به صورت مکشوف در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فهرست همه مدیران و اعضای هیئت مدیره‌های ذی‌ربط وزارتخانه نیز روی سایت رسمی قرار خواهد گرفت؛ زیرا ما مکلف به ایجاد شفافیت به عنوان پایه برخورد با فساد هستیم.»
حذف مدیران و اعضای هیئت مدیره چند شغله طبق ماده 241 قانون تجارت، یکی از اولین وعده‌های وزیر تعاون در حین اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی بود که تا به امروز به طور کامل محقق نشده است.
ماده 241 قانون تجارت تصریح دارد که هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیر دولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند.
از همین‌رو، سایت «نود اقتصادی» اقدام به انتشار لیستی 9 نفره (نجات امینی، مهدی وهاب‌زاده، محمد حسین مهدوی عادلی، مهدی کریمی، مصطفی امید قائمی، سعید شیرزادی، فتح‌الله امی، حجت‌الله انصاری و ناصر شاهباز) از برخی مدیران چند شغله که هنوز سرکار هستند کرده است. همان ایامی که شریعتمداری تازه عهده‌دار وزارت تعاون شده بود، در دستوری به سیدتقی نوربخش (مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی) و جمشید تقی‌زاده (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) به آنها مأموریت داد تا حذف مدیران چند شغله را اجرایی کنند. اکنون با گذشت نزدیک به پنج ماه از وعده محمد شریعتمداری در مجلس، لیستی از اسامی مدیرانی که مشمول ماده 241 قانون تجارت هستند و تاکنون باید کنار گذاشته می‌شدند، منتشر شده است که حکایت از عدم تحقق وعده و دستور شریعتمداری دارد. ناگفته نماند که روزهای ابتدایی حضور شریعتمداری در وزارت تعاون، لیستی 1200 نفره از مدیران چند شغله منتشر شد که در جای خود قابل تقدیر بود. اما ضعف و یا عدم جدیت شریعتمداری در برخورد با مدیران چند شغله تاکنون مانع از آن شده است که اعضای چند شغله هیئت مدیره‌ها، به طور کامل برکنار شوند.

فایننشال تایمز: ترامپ اشتباه کرد سپاه در ایران محبوب‌تر شده است
یک روزنامه اروپایی تصریح کرد هم‌زمان با تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا، بر محبوبیت و جایگاه اجتماعی این نهاد در ایران افزوده شده است.
فایننشال تایمز می‌نویسد: درست در هفته‌ای که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا عنوان سازمان تروریستی را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اطلاق کرد، داوطلبانی از نیروهای سپاه جنبه متفاوتی از این نهاد را با حضور در استان خوزستان برای ارائه کمک به قربانیان سیل اخیر نشان دادند.
«عباس پارسایی» که یک مرکز پزشکی را در مشهد مدیریت می‌کند، بیش از یک‌هزار کیلومتر را تا روستای دهلاویه پیمود تا به دهها نفر دیگر از نیروهای سپاه که داوطلبانه مشغول ایجاد سیل‌بند و کمک به خانواده‌های نیازمند در مناطق سیل‌زده بودند، ملحق شود. وی به ما گفت؛ برای 600 نفر از مردم این مناطق صبحانه و ناهار و شام تهیه می‌کنیم و آنها را با قایق به روستاهای زیرآب انتقال می‌دهیم.
فایننشال‌تایمز می‌افزاید: او مانند میلیون‌ها نفر از دیگر نیروهای داوطلب دستمزدی برای این تلاش‌های خود دریافت نمی‌کند.
پارسایی گفت: آنچه که ترامپ درک نمی‌کند این‌است که پول، بخشی از ایدئولوژی ما را تشکیل نمی‌دهد. انقلاب به دلیل فداکاری حامیانش بقاء یافته است.
فایننشال‌تایمز افزود: این نقش پیشتاز سپاه در تلاش‌های امدادرسانی بعد از سیل مخربی که جان 76 نفر را گرفت و بیش از 8 میلیارد دلار خسارت به‌بار آورده است، نقش گسترده سپاه را در کانون توجهات قرار داده است.
قراردادن نام سپاه به‌عنوان یک گروه تروریستی، بخشی از تلاش‌های مداوم واشنگتن برای آسیب‌رساندن به تهران از طریق محروم‌کردن این سازمان از منابع مالی مهم آن است.
دولت ترامپ، سپاه و به‌ویژه سپاه قدس تحت امر ژنرال (سردار) قاسم سلیمانی را، ابزار بی‌ثباتی در خاورمیانه از سوریه گرفته تا یمن قلمداد می‌کند.
اما در داخل ایران نقش سپاه در زندگی عمومی مردم متفاوت است. نقش سپاه در مقابله با سیل، توجهات را به‌خود جلب کرد و موجب تقویت نقش اجتماعی این نهاد شد. سپاه در کمک به سیل‌زدگان نقش پیشتازی را ایفا کرد. حتی مقامات دولت روحانی هم می‌گویند نقش‌آفرینی سپاه، ضامن امنیت ملی ماست و کشور باید نیروی دفاعی قدرتمند داشته باشد. در «حمیدیه» خوزستان که آب رودخانه‌های دز و کرخه بالا آمده، داوطلبان سپاه به گروهی از روحانیون جوانی پیوستند که غذا برای انتقال با قایق به مناطق سیل‌زده آماده می‌کردند و مشغول اقدامات امدادرسانی بودند. چندروز قبل از بازدید فایننشال‌تایمز از این منطقه، قاسم سلیمانی خود برای بررسی چنین فعالیت‌هایی به این منطقه آمد تا علاوه بر چنین نظارتی داوطلبانی در انجام جمع‌آوری کمک‌های انسان‌دوستانه جلب کند. نیروهای مردمی عراق (حشدالشعبی) نیز برای کمک‌های امدادی وارد مرز ایران شدند.
«ناجی» مادر 26 ساله که دوفرزند دارد گفت از این مأموریت سپاه قدردانی می‌کند، وی از تخلیه منزل مسکونی خود خودداری کرده است. او گفت: دام و محصولات ما همه رفته است. فقط سپاه به ما کمک کرده است. «رضا عابدینی سهی» فعال مستقر در تهران که به مناطق آسیب‌دیده سفر کرده است، گفت: تردیدی نیست که سپاه برای کاستن از درد و آلام مردم کمک می‌کند. ما شانه‌به‌شانه با آنها همکاری کرده‌ایم. وقتی کل یک روستا در معرض خطر قرار دارد، این چیزی نیست که فعالانی مثل ما بتوانند کار چندانی برای رفع آن انجام دهند «علی سالک» سرپرست کمک‌های مهندسی در حمیدیه نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های نیروهای داوطلب سپاه تأکید کرد کشورش با تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا مرعوب نمی‌شود. ترامپ در به چالش‌کشیدن ما اشتباه کرد.

مهره‌چینی سیاسی در کمیته تحقیق سیل پس از یک‌ماه تعلل
پس از قریب یک‌ماه تعلل در تشکیل کمیته ملی تحقیق سیل، این گروه به شکل کاملاً یک‌طرفه، سیاسی و جناحی و بعضاً فاقد دانش فنی لازم معرفی شدند.
در این گروه از جمله کسانی مانند هادی‌خانیکی، نیلی احمدآبادی، محمد فاضلی، محقق داماد، علینقی مشایخی، فاطمه مقیمی و... دیده می‌شوند. برخی از اعضای معرفی شده هویت کاملاً حزبی و سیاسی و غیرکارشناسی دارند.
یادآور می‌شود چندروز قبل سایت دولتی خبر آن‌لاین در یادداشتی انتقادی با عنوان خروجی کمیته ملی سیل چیست، نوشت: «دستور تشکیل «کمیته ملی سیل» از سوی رئیس جمهوری در نخستین جلسه هیئت دولت در سال جدید اعلام وابلاغ شد. حال نزدیک به 20 روز از ابلاغ دستور رئيس جمهور می‌گذرد. 20 روزی که نه اندکی از خسارت‌های سیل در چند استان کشور به‌خصوص لرستان جبران شد و نه آنقدرها از خطرپذیری خوزستان در برابر سیل کاسته اما سرنوشت کمیته ملی سیل هم معلوم نیست و مشخص نیست که به کجا رسیده است. آن‌گونه که از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس اعلام شد، آنان براین باور بودند که با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم می‌شد خسارت ناشی از سیل را کاهش داد.
کمیسیون انرژی که مدعی است از بهمن‌ماه یعنی دوماه پیش از وقوع سیل به وزارت نیرو چندبار نامه نوشته و این حادثه را پیش‌بینی کرده بود، از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع نشد و قرار شد کمیته‌‌ای برای روشن‌شدن حقایق و دلایل وقوع سیل در کمیسیون تشکیل شود و بررسی‌های کارشناسانه صورت گیرد. حال با یک حادثه روبه‌رو هستیم که با گذشت 27 روز از وقوع آن، دومتولی حقیقت‌یابی به خود دیده اما دریغ از گزارش کمیته‌ای که به دستور رئیس جمهور شکل گرفت.
در همین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبر آن‌لاین گفت: دولتمردان ما دائما توجیه می‌کنند و آمار و ارقامی را ارائه می‌دهند که بارها اعلام شده است و همه آن‌ها را شنیده‌اند اما واقعیت این‌است که برخی حرف‌ها دیگر حال آدم را به‌هم می‌زند. وی درباره چندوچون گزارش‌های ارائه شده در مجلس به خبر آنلاین می‌گوید: سیل‌زده‌ها نیازمند سخنرانی نیستند»
از سوی دیگر اخیراً معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور به‌شدت از جهت اجرایی‌نشدن مطالبات سیل سال 95 استان خوزستان برافروخته شده است. حسینعلی امیری در جمع مردم شعیبیه خوزستان اظهار کرد: یکی  از اعضای دولت، موضوع سیل سال 95 را در هیأت دولت مطرح کرد که رئیس جمهور به‌شدت برافروخته شد و اصلاً نمی‌دانست برای جبران خسارات سیل قول داده‌اند، ولی در پیچ‌ و خم‌های اداری افتاده است.
با ترکیبی که کمیته سیاسی(!) سیل پیدا کرده، از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که بر سیاق 6 سال گذشته، دولت قبل از دولت روحانی، شهردار سابق تهران و از این قبیل به‌عنوان مقصر سیل اخیر هم معرفی شوند!!
یادآور می‌شود طبق اخبار موجود مدیران ارشد دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از چند ماه قبل از فروردین98، از احتمال پدیدآمدن سیل مطلع شده بودند و با این وجود، در تعطیلات نوروزی غافلگیر شدند.