kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

حامیان FATF عملاً از تشدید تحریم‌ها حمایت می‌کنند(خبر ویژه)

برخی از چهره‌های سیاسی طرفدار FATF در تلاش هستند القاء کنند مشکلات معیشتی مردم ناشی از تصویب‌نکردن کنوانسیون‌های مربوط به FATF است. این درحالی است که پیوستن به این کنوانسیون‌ها مشکلات معیشتی مردم را افزایش خواهد داد.



به‌گزارش رجانیوز، در روزهای اخیر برخی حامیان دولت در حال گره‌زدن معیشت مردم به لوایح مرتبط با FATF هستند. به‌عنوان مثال طیبه سیاوشی، نماینده مجلس مدعی شده است: «درصورتی که مباحث مهمی همچون FATF کنار گذاشته شود، تحریم‌های دیگری برای کشور ایجاد می‌شود، معیشت مردم را هدف قرار می‌دهند.» شبیه این سخنان را چندی قبل عبدالرضا هاشم‌زایی دیگر نماینده مردم تهران نیز گفته‌بود. از این نمایندگان مجلس انتظار می‌رود قبل از طرح چنین ادعایی، به چند سوال ساده پاسخ دهند:
سوال نخست: با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، چگونه تحریم‌های تجاری را دور خواهیم زد؟ در حال حاضر ایران تحت تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا قرار دارد و حتی برخی از شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه تجارت غذا و دارو نیز به دلیل فشارهای تحریمی آمریکا، صادرات این اقلام را به ایران متوقف کرده‌اند. در چنین شرایطی، واردات این کالاها از طریق ایجاد شرکت‌های پوششی و دورزدن تحریم‌ها انجام می‌شود و مشکلات معیشتی ناشی از تحریم‌ها تا حدودی جبران می‌شود. با این حال آنچه ما به آن «دورزدن تحریم» می‌گوییم، در ادبیات کنوانسیون پالرمو، تخلف به حساب می‌آید. با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، ایران متعهد می‌شود در زمینه دستگیری و برخورد با افراد در ارتباط با دورزدن تحریم‌ها، همکاری‌های اطلاعاتی و قضایی با کشورهای عضو این کنوانسیون از جمله آمریکا داشته باشد و این یعنی بستن راه‌های دورزدن تحریم به دست خودمان!
سوال دوم: با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، چگونه نفت‌خودمان را خواهیم فروخت؟ باتوجه به این‌که آمریکا فروش نفت ایران را تحریم کرده است، ایران مجبور است بخشی از نفت خود را با عرضه در بورس نفت بفروشد. به دلیل این‌که در این فرایند، مشخصات مشتری از دید خارجی‌ها پنهان می‌ماند، این اقدام از نظر کنوانسیون پالرمو یک اقدام مشکوک به پولشویی تلقی می‌شود. براساس قسمت 2 پاراگراف الف بند 1 ماده 6 کنوانسیون پالرمو، کشورهای عضو باید با اتخاذ تدابیر قانونی، هرگونه مخفی نمودن یا کتمان ماهیت، مبدأ، محل، ترتیبات، جابجایی، مالکیت یا حقوق واقعی متعلق به اموالی را که عواید حاصل از جرم هستند، تخلف محسوب کنند و براساس بند1 ماده 11 این کنوانسیون، باید افرادی که این جرائم را مرتکب می‌شوند، مجازات کنند!
با شفاف‌شدن ذی‌نفع نهایی و به دلیل جرائم سنگین آمریکا نسبت به افراد در ارتباط با دورزدن تحریم‌ها، عملاً فروش نفت از طریق بورس نفت متوقف خواهد شد.
سوال سوم: با تعطیلی صرافی‌ها، چگونه ارز موردنیاز کشور را تأمین کنیم؟ در شرایطی که آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کرده و مبادلات ارزی با کشورهای دیگر از طریق سیستم بانکی دچار مشکل شده است، ایران مجبور است نقل وانتقالات ارزی خود را از طریق صرافی‌ها و یا جابجایی پول نقد انجام دهد. این در حالی است که براساس بند2 ماده 7 کنوانسیون پالرمو، کشورهای عضو این کنوانسیون متعهد می‌شوند برای پایش انتقال وجوه نقد و اوراق بهادار، تدابیر عملی لازم از جمله الزام  به گزارش انتقال مبالغ بزرگ پول نقد و اوراق بهادار را انجام دهند.
همچنین براساس قسمت (ب) بند 1 ماده 18 کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT)، کشورهای عضو متعهد می‌شوند از کارآمدترین تدابیر موجود جهت شناسایی مشتریان موسسات پولی و سایر مشاغلی که در معاملات پولی دخالت دارند، استفاده کرده و معاملات مشکوک را گزارش کنند. این بدین‌معناست که با پیوستن به این کنوانسیون‌ها، راه انتقال ارز به کشور بسته خواهد شد و با بالارفتن قیمت ارز، شاهد گرانی شدید کالاهای وارداتی خواهیم بود که تأثیر مستقیم بر معیشت مردم خواهد گذاشت.
بی‌جهت نیست که دیوید کوهن (طراح اصلی تحریم‌های مالی ایران) می‌گوید: «موفقیت تحریم‌ها بستگی عمیق به شفافیت مالی دارد. شفافیت مالی، هسته اصلی مأموریت وزارت خزانه‌داری آمریکاست» همچنین خوان زاراته معاون اسبق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری دولت بوش پسر می‌گوید: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌ترکردن شرایط برای این کشور به حضور کامل FATF نیاز است.»