kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

نگاهی به سوابق فرمانده جدید سپاه و بازتاب انتصاب ایشان

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه با صدور پیامی سردار حسین سلامی را به عنوان فرمانده کل سپاه منصوب کردند.



سردار سلامی همچنین با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری نائل آمد و به این ترتیب هشتمین نفری خواهد بود که فرماندهی این نهاد بزرگ انقلاب را بر عهده می‌گیرد.
سردار 58ساله سپاه پاسداران در سال 1339 در روستای وانشان از توابع شهرستان گلپایگان در استان اصفهان به دنیا آمد. وی در سال 1357 همزمان با سال پیروزی انقلاب اسلامی در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد اما با وقوع جنگ تحمیلی و آغاز انقلاب فرهنگی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست.
وی پس از پایان جنگ دوره دانشکده فرماندهی و ستاد را گذراند و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی شد.همزمان با تدریس در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه، از دانشگاه علم و صنعت نیز فارغ‌التحصیل شد. وی هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.
سرلشکر سلامی با آغاز جنگ تحمیلی به سپاه اصفهان پیوست. در کردستان و جبهه جنوب عهده‌‏دار مسئولیتهای رزمی و فرماندهی مختلف کنار رزمندگان اسلام بود. عمده فعالیتهای وی در دوران دفاع مقدس مربوط به لشکر کربلا، لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان و مسئولیت عملیات قرارگاه دریایی نوح می‌شود.
سردار سلامی پس از دوران دفاع مقدس از سال 1371 تا 1376 فرمانده دانشکده دافوس بود. وی معاونت عملیات ستاد مشترک سپاه را از سال 1376 تا 1384، فرماندهی نیروی هوایی سپاه‌ پاسداران از سال 1384 تا 12 مهرماه 1388 و جانشینی فرماندهی کل سپاه و عضویت در هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی را در کارنامه دارد.
برادر وی امیر مصطفی سلامی، از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی و از مسئولان قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) است.
به گزارش تسنیم، زمانی که سردار سلامی فرماندهی نیروی هوافضای سپاه را به‌عهده داشت، سردار شهید طهرانی مقدم از ایشان همواره با تکریم و احترام و به‌عنوان انسانی استثنایی، دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده و ذخیره‌ای برای انقلاب اسلامی یاد می‌کرد.
وی همچنین سال گذشته در تیرماه 97، طی حکمی با حفظ سمت، سرپرستی معاونت هماهنگ‌کننده سپاه را نیز به‌عهده گرفت.
پیام‌های تبریک
روسای قوا، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل ارتش، فرمانده ناجا، دبیر شورای عالی امنیت ملی، فرمانده نیروی قدس سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، فرمانده نیروی دریایی سپاه، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، معاون هماهنگ‌کننده سپاه، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، وزیر دفاع، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت، تولیت آستان قدس رضوی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نمایندگان مجلس و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌ها در پیام‌های جداگانه، انتصاب سرلشکر سلامی به فرماندهی کل سپاه پاسداران را تبریک گفتند.
واکنش نیویورک تایمز
در پی انتصاب سردار سلامی به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا و اعطای درجه سرلشکری به وی، روزنامه نیویورک تایمز در خبری نسبت به شخصیت سردار سلامی اینگونه نوشت:«سردار سلامی فردی است که به شدت از رژیم صهیونیستی انزجار دارد. در دی ماه 97 با انتشار نقشه‌ای توسط رژیم صهیونیستی که ادعا کرده بود این نقشه پایگاه‌های ایران در سوریه را نشان می‌دهد، سردار سلامی به رژیم صهیونیستی اخطار کرد که اگر رژیم صهیونیستی گامی برای شروع جنگ جدیدی بردارد، این جنگ به نابودی رژیم صهیونیستی ختم خواهد شد».
واکنش فعالین رسانه‌ای
انتصاب سرلشکر سلامی به فرماندهی کل سپاه در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت.
یکی از فعالین رسانه‌ای در مطلبی نوشت:«سردار سلامی تنها مسئول کشوری بود که در سیل خوزستان بیش از 12 روز در این استان ماند و روزانه به شهرها و روستاهای مختلف سیل‌زده سرکشی و دستورات لازم را برای حل مشکلات مردم صادر می‌کرد».
عزت‌الله ضرغامی در مطلبی نوشت:«ابلاغ حکم فرمانده در روز تعطیل، یعنی پاسداری از انقلاب تعطیل‌بردار نیست. با انتصاب سردار سلامی خواب حرامیان آشفته شد. شجاع، صریح، کارآزموده و اهل تعامل. یک انتخاب شایسته. خداقوت به سرلشکر جعفری».
دیگر کاربر فضای مجازی نوشت:«30 فروردین 97 بود، سردار سلامی خیلی ساده بیان کرد «نه عمق دارید و نه عقبه، به اندازه یک عملیات بیت المقدس ما هستید».»
یکی دیگر از فعالین فضای مجازی در مطلبی نوشت:«خاطرتون هست یکی از وزرای آمریکایی گفت که «اگر نظام ایران می‌خواهد مردمش گرسنه نباشد، باید از آمریکا تبعیت کند» حالا هم که سردار سلامی فرمانده کل سپاه شد،یادی کنیم از پاسخی که سردار داد:دورریز غذای ایرانی‌ها‌ ‌۴۰میلیون گرسنه آمریکایی را سیر می‌کند».
دیگر کاربر فضای مجازی نوشت:«به یادماندنی‌ترین خاطره من از سردار سلامی به ساعت 11 شب شش ماه پیش برمی گردد. وقتی که سردار با سِمت جانشینی فرمانده کل سپاه، بدون محافظ در نوبت دریافت دارو روی صندلی درمانگاه شبانه‌روزی حضرت ولی‌عصر(عج) نشسته بود».
یکی دیگر از فعالین فضای مجازی در مطلبی نوشت:« سردار سلامي، که پیش‌تر به نتانیاهو و سران رژیم صهیونیستی گفته بود شنا کردن در دریا را تمرین کنند، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد».