kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان از بیست و سومین شنبه اعتراض در فرانسه

جلیقه‌زردها خشمگین‌تر از همیشه دولت فرانسه درمانده‌تر از قبل

جلیقه زردها در بیست و سومین شنبه اعتراضات هم به خیابان ها ریختند و در میان شدیدترین حجم سرکوب پلیس با ماکرون رئیس‌جمهور این کشور در مورد برآورده شدن خواسته‌هایشان اتمام حجت کردند.



سرویس خارجی-

مشت آهنین پلیس فرانسه معترضان جلیقه زرد را مرعوب  خود نکرد . آنها  خشمگین تر از همیشه در بیست و سومین شنبه های اعتراض خود با قوت و قدرت بار دیگر به خیابان های پاریس و سایر شهرهای این کشور ریختند.   روز جمعه، کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه تهدید کرده بود  که پلیس این کشور بالغ بر ۶۰ هزار مأمور خود را به منظور تأمین امنیت تظاهرات روز شنبه در سراسر فرانسه به کار می‌گیرد.با این وجود معترضان به هشدارها توجه نکرده و بار دیگر به خیابان ها آمدند.اعتراضات این هفته از جهت حجم درگیری ها بسیار شدید گزارش شده به طوری که  در  این اعتراضات فقط  در پاریس  249  نفر بازداشت شدند  و پلیس  فرانسه درمانده تر از هفته های قبل تنها معترضان را سرکوب کرد.
 معترضان در مسیر تظاهرات خود با روشن کردن آتش نسبت به سوءاستفاده دولت ماکرون از حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام هم  اعتراض کردند. بخشی از اعتراض  جلیقه‌زردها  به سوء ‌استفاده میلیاردرها و شرکت‌های ثروتمند از حادثه آتش‌سوزی در کلیسای جامع نوتردام بود. از فردای آتش‌سوزی نوتردام موجی از انتقادهای ضد دولتی به دلیل افزایش معافیت مالیاتی برای کمک‌کنندگان به بازسازی این کلیسا در سراسر فرانسه به وجود آمد. معترضان می‌گویند در حالی که خواسته اصلی آنها کاهش مالیات و افزایش قدرت خرید برای اقشار کم‌درآمد و متوسط است، دولت باز هم به فکر پولدارترین افراد جامعه است. در میان جلیقه زردها برخی حتی در صفحات خود در شبکه های اجتماعی این ادعا را مطرح کردند که خود دولت ماکرون کلیسای نوتردام را آتش زده است تا اعتراضات جلیقه زردها را تحت الشعاع قرار دهد. به عنوان مثال در سایت خبری rtl.fr به این مورد اشاره شده است که این آتش‌سوزی باعث شد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بتواند سخنرانی خود را به تعویق بیاندازد. همچنین این باعث شد تا حربه‌ای در دست دولت قرار گیرد تا به محدود کردن اخبار مربوط به جلیقه‌زردها بپردازد.
اتمام حجت با ماکرون
یورونیوز نیز در گزارشی نوشت  هزاران تن از مردم معترض موسوم به جلیقه‌زردها روز شنبه در پاریس به خیابان آمدند تا همچون معترضان در شهرهای دیگر با رئیس جمهوری، امانوئل ماکرون بر سر خواسته‌های خود «اتمام حجت» کنند. تظاهرکنندگان در حالی که همچون هفته‌های پیش از راهپیمایی در خیابان شانزه‌لیزه منع شده بودند، از اطراف کلیسای آسیب‌دیده نوتردام نیز دور نگه داشته شدند. در پی آتش سوزی دوشنبه گذشته در کلیسای تاریخی «نوتردام»، پلیس فرانسه به معترضان هشدار داده بود  که از نواحی اطراف این کلیسا فاصله بگیرند. قرار بود که همان روز ماکرون تدابیری را در زمینه کنترل وسرکوب اعتراض‌ها اعلام کند اما در پی آتش‌سوزی، این اقدام را به تعویق انداخت. پلیس  طبق معمول برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و اسلحه بسیار خطرناک فلش بال استفاده کرد . شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش  داد دهها نفر در درگیری بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در پاریس زخمی شده اند.معترضان همچنین  دهها خودرو و موتورسیکلت را به آتش کشیدند. در برخی از نقاط پاریس شدت درگیری به حدی بود که ابری از دود سیاه فضا را تیره و تاره کرد.
احضار وزیر کشور
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که معترضان به چیزی کمتر از استعفای وی راضی نیستند  با بالاگرفتن تنش ها و  گسترش درگیری ها وزیر کشورش را به کاخ  الیزه احضار کرد.تلویزیون «ب اف ام » در این باره اعلام کرد: جلسه «ماکرون» با وزیر کشور به منظور همفکری برای مقابله با سازماندهی جنبش ضدسرمایه داری صورت گرفته است.
دزد
خبرگزاري رويترز  نیز گزارش داد: «در بیست و سومین شنبه اعتراضات جنبش ضد نظام سرمایه داری در فرانسه، معترضان امانوئل ماکرون را «دزد» خطاب کردند که خشم مردم این کشور را برانگیخته است.  بر روی جلیقه های برخی از معترضان نوشته شده بود «ماکرون یک دزد است » معترضان همچنین  فریاد ماکرون استعفا. کاستانر دیکتاتور. مرگ بر دولت مردم فریب سر دادند. در درگیری های روز شنبه نیز عده ای از معترضان چهره های خود را پوشانده بودند و بالاترین حجم درگیری پلیس با جلیقه زردها مربوط به این گروه بود. بر اساس گزارش ها درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که مقام‌های رسمی دولت فرانسه نسبت به بازگشت آشوب‌طلبان به پایتخت و تشدید خشونت‌ها هشدار دادند.کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه نیز در اظهاراتی گفت: سرویس‌های اطلاعات داخلی فرانسه مطلع شده‌اند که احتمال بازگشت آشوب‌طلبان برای گسترش خشونت‌ها در پاریس، تولوز، مون‌پولیه و بوردو وجود دارد تا بار دیگر حوادث خشونت‌آمیز اواسط مارس(اسفند) را تکرار کنند. گفتنی است گروهی سیاه‌پوش و هرج و مرج‌طلب مدتی است با سوء‌استفاده از تظاهرات جلیقه زردها در راستای منافع دولت ماکرون تلاش می کنند. این عده با تخریب اموال عمومی عملا به دولت فرانسه برای سرکوب وحشیانه همه معترضان کمک می‌کنند.