kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
در فوتبال برد و باخت امری طبیعی است و وقوع هر نتیجه‌ای امکان‌پذیر است

تراکتورسازی با پای خود به دام حاشیه‌سازان نرود چه کسانی از موفقیت تیم ریشه‌دار تبریزی ناراحت هستند؟!

تراکتورسازی در فصل جاری از تیم‌های خوب لیگ بوده ولی رفتن با پای خود در دام حاشیه‌سازان و فضای آرام تیم را به دست خود بر هم زدن، بازی در زمین کسانی است که نمی‌خواهند تراکتور مسیر موفق خود را تداوم بخشد.



سرویس ورزشی-

پرونده رقابت‌های هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال روز جمعه بسته شد. در این هفته تراکتورسازی تبریز در خانه مقابل پیکان شکست خورد تا دومین باخت پیاپی خود را تجربه کند. این باخت باعث شد تراکتورسازی از صدر جدول فاصله بگیرد و شانسش برای رسیدن به قهرمانی کمتر شود.
این دو عامل در پایان بازی تراکتورسازی و پیکان حواشی ریز و درشتی ایجاد کرد، از جمله اینکه تعدادی از هواداران منتسب به تراکتورسازی به علت پرتاب سنگ و صندلی‌های شکسته شده با جراحت از ناحیه سر مواجه شدند. از طرف دیگر برخی از هواداران به علت هیجان و استرس بالا با عارصه قلبی دست و پنجه نرم کردند و توسط آمبولانس مستقر در استادیوم یادگار امام تبریز به بیمارستان منتقل
شدند.
همچنین تعدادی از هواداران خشمگین این تیم بعد از اتمام مسابقه به ماشین‌های مستقر در بیرون استادیوم خسارات زیادی وارد کردند تا این گونه ناراحتی خود از باخت تراکتور را نشان دهند.
بررسی اتفاقات با حضور استاندار
این اتفاقات تلخ موجب شد 24 ساعت بعد، یعنی روز شنبه 31 فروردین ماه در نشستی که با حضور مالک باشگاه تراکتور و محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، مسائل و مشکلات تیم تراکتور و اتفاقات پیش‌آمده در پایان مسابقه این تیم با تیم پیکان در جریان رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های فوتبال کشور بررسی شود.
محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست خواستار رسیدگی به‌موقع به حواشی مسابقات فوتبال از سوی فدراسیون فوتبال کشور شد و مدیرکل ورزش و جوانان استان را مأمور کرد تا این موضوع را پیگیری و نتیجه را اطلاع‌رسانی کند.
گفتنی است در این نشست معاون سیاسی و امنیتی استاندار، رئیس ‌مجمع نمایندگان استان، جانشین فرماندهی انتظامی و مدیران کل صداوسیما و ورزش و جوانان استان، نمایندگان دادگستری و اداره کل اطلاعات استان و مالک باشگاه تراکتور حضور داشتند.
رای کمیته انضباطی تا پایان هفته صادر می‌شود
پس از این جلسه نوبت به واکنش کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رسید. اسماعیل حسن‌زاده رئیس‌ کمیته انضباطی درباره اتفاقات رخ داده در بازی تراکتورسازی با پیکان گفت: گزارش اتفاقات بازی به دست ما رسیده است. یکشنبه که تعطیل بود ولی دستوری صادر کرده‌ایم و اقداماتی انجام می‌شود. در اولین فرصت ممکن به وظیفه خود عمل می‌کنیم.
وی افزود: از علاقه‌مندان به فوتبال می‌خواهم اجازه بدهند کمیته انضباطی اتفاقاتی که از سوی مقامات گزارش شده را بررسی کند و رکن قضائی کار خودش را انجام بدهد. ناظر انضباطی در این بازی بوده است. مطمئن باشید جزئیات اتفاقات درون زمین که گزارش شده آن‌قدر گویا هست که چیزی کم نداریم.
رئیس ‌کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پایان درباره زمان صدور رأی این بازی گفت: اگر مکاتبات امروز دوشنبه انجام شود، منتظر لایحه دفاعی می‌مانیم و رأی می‌دهیم. اگر تلاش کنیم شاید تا پایان هفته بتوانیم رأی را صادر کنیم.
مدیریت، حلقه گمشده حواشی اخیر
گویا تنها چیزی که برای هواداران تراکتورسازی مهم است کسب جام است. بر همین اساس هم باخت به سپیدرود باعث شد به دروازه‌بانی که هفت بازی متوالی دروازه‌اش را بسته نگه داشته بود، تهمت شرط‌بندی بزنند و پس از باخت به پیکان هم به کسانی حمله‌ور شدند که تراکتورسازی را به یک تیم مدعی تبدیل کرده‌اند.
این رفتار ‌اشتباه که مورد تایید هیچ یک از اهالی ورزش از جمله هواداران فهیم تراکتورسازی نیست، در چند سال اخیر لطمات بسیاری به تیم قدیمی و ریشه‌دار تبریزی زده که از جمله آن می‌توان به بدون تماشاگر برگزار شدن برخی از بازی‌های تراکتورسازی ‌اشاره کرد.
تیمی که سودای قهرمانی در سر می‌پروراند باید در تمام زمینه‌ها از جمله سکوهای تماشاگرانش حرفه‌ای برخورد کند. هواداران تراکتورسازی اگر خواهان قهرمانی هستند باید به اصول ابتدایی فوتبال احترام بگذارند و با هر شکست برای تیم خود حاشیه درست نکنند.
دیگر حلقه گمشده اتفاقات اخیر، رفتار احساسی و ‌اشتباه مدیران تراکتورسازی است. بعد از باخت سرخپوشان تبریزی به سپیدرود رشت، مالک باشگاه به جای کنترل احساسات و بهتر کردن شرایط، حکم به اخراج دروازه‌بان تیمش داد و حتی او را به کمیته اخلاق معرفی نمود، در شرایطی که اهل فن می‌دانند در فوتبال احتمال رخ دادن هر اتفاقی حتی عجیب‌ترین نوع آن وجود دارد و قبل از تحقیق و بررسی نباید مربی یا بازیکنی را متهم نمود.
انتظار می‌رفت با اتفاقات تلخی که پس از بازی تراکتورسازی و پیکان رخ داد، دیگر شاهد رفتار احساسی از سوی مالک تراکتورسازی نباشیم اما او بازهم ادعاهای عجیبی را مطرح ساخت و عنوان نمود که فدراسیون فوتبال نتایج بازی‌ها را مهندسی می‌کند. کاش مشاوران و نزدیکان زنوزی به او می‌گفتند وقتی بازیکنان این تیم نمی‌توانند از فرصت‌های بی‌شمار خودشان برای گلزنی استفاده کنند، گناه فدراسیون فوتبال چیست؟!
تراکتورسازی مراقب باشد
در فوتبال برد و باخت امری طبیعی است، هرچند بعضی از برد و باخت‌ها، در نزد مخاطبان و ناظران و علاقه‌مندان، تعجب‌آور و شگفتی‌آفرین باشد، اما در هر حال در اصل ماجرا تغییری نمی‌کند، در فوتبال برد و باخت امری طبیعی است و وقوع هر نتیجه‌ای امکان‌پذیر است. مثلا آیا کسی فکر می‌کرد که تیم ملی برزیل، یعنی پرافتخارترین تیم فوتبال جهان در خانه، در حضور بیش از 100 هزار تماشاگر، که اکثریت برزیلی و حامی این تیم بودند در برابر تیم ملی آلمان بازی را ببازد، آن هم با نتیجه 7 بر یک؟!
مهم این است که مراقب اتفاقات و حواشی و حاشیه‌سازان، بعد از هر نتیجه‌ای اعم از برد و باخت باشیم. تراکتورسازی در فصل جاری، با به کارگیری نفرات خوب و مربیان شناخته شده خارجی (اول جان توشاک، و بعد لیکنز بلژیکی) در رده‌های بالای جدول جزو تعقیب‌کنندگان اصلی تیم پرسپولیس صدرنشین مسابقات به حساب می‌آید، با این وصف به گمان ما اتفاقات اخیر کمی شبهه‌ناک و سؤال‌برانگیز است، کسی شکی ندارد که هر نتیجه‌ای، به ویژه نتایج غیرمنتظره را باید تحلیل و بررسی کرد و عیب و نقص‌ها را پیدا کرد و رفع و تقویت کرد، اما رفتن با پای خود در دام حاشیه‌سازان و فضای آرام تیم را به دست خود بر هم زدن، فضای یکپارچگی و وحدت را متشنج کردن و به فضای سوءظن و اتهام و بدبینی تبدیل کردن، بازی در زمین کسانی است که نمی‌خواهند تراکتور مسیر موفق خود را تداوم بخشد، کسانی که بعضی نقاب دوستی زده، اما از اینکه تراکتورسازی موفق و قهرمان شود، سخت ناراحت و با آن مخالف هستند...!