kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۵۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴

اخبار ویژه


شوخی مرفهین بی‌درد با مردم تهران
اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران در سال جاری هم به دنبال کارهای نمایشی رفته‌اند. روز سه‌شنبه تنها در یک طرح اقدام به تغییر چند خیابان شهر تهران به نام‌هایی که برایشان آورده سیاسی دارد، کردند. سوال اصلی که می‌شود این است که آیا مردم تهران مشکلات دیگری ندارند که تا به این حد اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران بر روی کارهای نمایشی و تغییر نام معابر و خیابان‌ها متمرکز شده‌اند؟
«راه دانا» نوشت: آیا پرداختن به این مسائل سطحی و نمایشی در میان تمام مشکلات در شأن شورای شهر تهران است؟ آیا امور مهم‌تری وجود ندارد؟ اما اصلاح‌طلبان شورای شهر برای خود چنین کارهای دسته‌ چندمی را تعریف و اجرا می‌کنند و جالب است که به آن هم مباهات می‌کنند.
جالب اینجاست که اغلب این تغییر نام‌ها در خیابان‌های مناطق مرفه‌نشین تهران صورت گرفته و به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان برای اینکه رضایت طیف خاصی را که چندان مشکلاتی از لحاظ اقتصادی ندارد را جلب کنند، دست به این کارهای نمایشی می‌زنند. نکته قابل تامل دیگر تغییر نام خیابان‌ها به نام هنرمندان و بازیگران است. باز هم به نوعی سلبریتی محور بودن در دستور کار سیاسی اصلاح‌طلبان است و نامی از دانشمندان و فرهیختگان و پژوهشگران نمونه در این موارد دیده نمی‌شود.
جالب اینجاست که اصلاح‌طلبان بیان می‌کنند که در دوره محمدباقر قالیباف که کارهای عمرانی بسیاری در سطح شهر تهران شاهد بودیم، از پایتخت یک شهر سوخته تحویل گرفته‌اند اما حالا با کارهای نمایشی سعی دارند تهران را به طور کاملا سیاسی اداره کنند.
در انتخابات‌های مختلف بده بستان سیاسی و حضور و حمایت سلبریتی‌ها از اصلاح‌طلبان به خوبی نمایان است و به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان سعی کرده‌اند با این کار روند رانت سیاسی به سلبریتی‌ها را ادامه دهند.
اما باید پرسید که این نام‌گذاری‌ها غیر از این رانت‌های سیاسی جناحی چه مشکلاتی را حل می‌کند؟ آیا ترافیک این خیابان‌ها روانتر می‌شود و امکانات رفاهی و تسهیلاتی مردم در سطح شهر بهتر خواهد شد؟ این در شرایطی است که در پس پرده این اقدامات نمایشی اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند که هزینه شهر تهران را برای شهروندان افزایش دهند.
از سوی دیگر باید پرسید که این نام‌گذاری‌ها دغدغه چند درصد از شهروندان شهر تهران می‌باشد. بیشتر این موارد شاید دغدغه هنرمندان و برخی از هنردوستان باشد اما غالب و قاطبه مردم تهران مشکلاتی دارند که با این نمایش‌های هنردوستانه حل و فصل نمی‌شود. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان شورای شهر کار اجرایی در شهر تهران را شوخی گرفته‌اند.

آمریکا: ایران بزرگ‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه است
وزارت خارجه آمریکا ضمن گزارش سالیانه خود اذعان کرد ایران دارای بزرگ‌ترین قدرت موشکی در خاورمیانه است.
وزارت خارجه آمریکا هر ساله گزارش موسوم به «پایبندی و تبعیت کشورها از توافقنامه‌ها و تعهدات کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و خلع سلاح» را تهیه و آن را تقدیم کنگره می‌کند.
دولت آمریکا در گزارش امسال خود تلاش کرده ایران را به نقض «معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی» (ان‌پی‌تی) متهم کند. واشنگتن، علاوه بر این، برخلاف گزارش‌های پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام، سعی کرده بر اساس ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی، ایران را ناقض توافق هسته‌ای معرفی کند.
وزارت خارجه آمریکا مدعی شده ایران به دنبال آن بوده از مفاد برجام بهره‌گیری کرده و بعد از انقضای این توافق در سال 2025 اقدام به توسعه مواد هسته‌ای خود کند.
وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگر این گزارش، اذعان کرد: ایران صاحب بزرگ‌ترین برنامه موشکی در خاورمیانه است و به تلاش برای افزایش اندازه، دقت، برد، پیشرفتگی و میزان کشنده بودن زرادخانه موشکی‌اش ادامه می‌دهد.

خدا کند روحانی از گرانی‌ها خبر داشته باشد وگرنه...
یک مستندساز تلویزیونی نوشت: دولتی‌ها اعلام کردند که روحانی از پرداخت نشدن خسارات سیل 95 اطلاع نداشته و عصبانی شده است!!
علی صدری‌نیا مجری و مستندساز تلویزیون در ادامه می‌نویسد: خدا کنه ایشون از قیمت دلار، طلا، مسکن، گوشت، مرغ، خودرو، مواد غذایی، پیاز و گوجه و سیب‌زمینی و... اطلاع داشته باشه! وگرنه اگه سال 1400 موقع رفتن بفهمه، دیگه خیلی عصبانی می‌شه از دست همه‌مون!
گفتنی است حسینعلی امیری اخیرا در جریان سفر به خوزستان و در جمع مردم شعیبیه گفته  بود:‌ یکی از اعضای دولت موضوع سیل سال 95 را در هیئت دولت مطرح کرد که رئیس‌جمهور به شدت برافروخته شد و اصلا نمی‌دانست برای جبران خسارات سیل قول داده‌اند، ولی در پیچ و خم‌های اداری افتاده است.
وی ادامه داد: رئيس‌جمهور به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد که خیلی سریع مطالبات سال 95 برآورده شود.
همچنین در ماجرای گران شدن نرخ ارز و هنگامی که این رقم به 4700 تومان رسیده بود، آقای نوبخت می‌گفت رئیس‌جمهور از گران شدن نرخ ارز مکدر شده است.

چالش افزایش قیمت نفت با تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران
تا دو هفته دیگر آمریکا باید تصمیم بگیرد یا به تحریم‌های نفتی ایران شدت ببخشد یا معافیت‌های اعطایی به خریداران نفت ایران را تمدید کند. اما این تصمیمی ساده نخواهد بود. دولت ترامپ تمایل دارد فشار بر ایران را افزایش دهد، اما اگر بخواهد نفت بیشتری را از بازار حذف کند، باید به جهش قیمت نفت نیز رضایت بدهد.»
روزنامه فایننشال تایمز ضمن انتشار تحلیل فوق می‌نویسد: هفته گذشته که قیمت نفت به 72 دلار به ازای هر بشکه رسید یعنی بالاترین رقم در سال جاری که احیای سی درصدی نسبت به دسامبر گذشته را نشان می‌دهد. علاوه بر افزایش بهای نفت، ساختار بازار نفت نیز حکایت از این دارد که عرضه نفت خام جهانی تحت فشار است.
معامله‌گران بازار نفت اکنون آمادگی دارند برای تحویل فوری مبلغ دو دلار اضافه به ازای هر بشکه در مقایسه با قراردادهای بلندمدت بپردازند که نشان می‌دهد پالایشگران در یافتن نفت خام خود با دردسر مواجه شده‌اند. با انتظار کاهش بیشتر عرضه نفت خام از ونزوئلا و تجدید درگیری‌ها در لیبی، به نظر نمی‌رسد زمان خوبی باشد که آمریکا نفت بیشتری را از بازار حذف کند.
اطلاعات مربوط به رهگیری نفتکش‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره نشان می‌دهد که در ماه مارس صادرات ایران متشکل از یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام و 500 هزار بشکه میعانات به 1/9 میلیون بشکه در روز رسیده است. اگرچه این میزان با اوج تولید نفت ایران فاصله دارد، اما به میزان صادرات نفت ایران پیش از اعلام تحریم‌ها نزدیک است. سایر اطلاعات رقم کمتری در افزایش صادرات ایران را نشان می‌دهند، اما همگی از افزایش آن نسبت به آغاز سال حکایت دارند.
این امر فشار بیشتری بر دولت ترامپ وارد می‌آورد که علیرغم تمایل به کاهش بهای نفت، واکنش نشان بدهد. یک گزینه می‌تواند این باشد که متحدان آمریکا مانند ژاپن و کره جنوبی با کاهش میزان واردات از ایران، به خرید نفت از این کشور ادامه بدهند. همچنین احتمال دارد واشنگتن دست به دامان عربستان شود تا بر تولید خود بیفزاید، اما موفقیت این راهبرد محل تردید است.

شما بگویید چرا دولت 9 ماه است سخنگو ندارد؟
حذف کرسی سخنگویی در دولت را ذیل کدام یک از موارد زیر دسته‌بندی می‌کنید؟ آیا دولت حسن روحانی علاقه‌ای به پاسخگویی به مردم ندارد؟ آیا دولت حرفی برای گفتن با مردم ندارد؟ یا اینکه برعکس این دیدگاه، شما موافق حذف این کرسی و پیگیری روند فعلی در خبررسانی و پاسخگویی دولت هستید؟
این پرسش‌ها را سایت تابناک با اشاره به سپری شدن 9 ماه از آخرین جلسه سخنگوی وقت دولت با خبرنگاران مطرح کرد و از مخاطبان خود خواست نظر خود را در این باره بیان کنند.
برخی از پاسخ‌های مردم را می‌خوانید:
- واقعاً دولت حرفی هم برای گفتن داره که نیاز به سخنگو داشته باشه؟!!!
- چیزی که عیان است/ چه حاجت به بیان است؟!
- گرون شدن که سخنگو نمی‌خواد ارزون شدنیم که در کار نیست؛ بدون رئیس دولتم چیزی نمیشه تا چه رسد به سخنگوش.
- از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم/ مرحمت فرموده ما را مس کنید!
- دیگه همه نوع خرابکاری شده، سخنگو میخواد چی بگه مثلاً؟؟؟
- بابا اینقدر به این دولت گیر ندید. خسته‌ست. میفهمید؟؟
- حال نداره حتی سخنگو انتخاب کنه. اما خلاقیت شما هم قابل تحسینه. این مورد رو هم طوری نشون میدید که انگار اتفاق مثبتی ه!!
- سخنگو مگه مهمه... سخن مردم مگه مهمه... نظر مردم مگه مهمه... سخن دولت مهمه.
- این دولت همه مدیرانش سخنگو هستند،
نیازی نیست.
- بنظرم دولت خودشو ملزم به پاسخگویی نمی‌دانه.
- به عمل کار برآید/ به سخنرانی نیست!!
بود و نبود دولت هیچ فرقی بحال ما نداره. سخنگوی دولت هیچوقت عدد نبوده.
- سخنگو برای جایی هست که حرفی برای گفتن داشته باشه آخه دولت حرفی نداره بگه که سخنگو بخواد.
- ما در فکر انتخابات زودتر از موعد هستیم شما از سخنگو حرف می‌زنید؟
- سخنگو ... واسه چی... مگه اخباری هست... بابا جو ندید... همه چی آرومه... ما چقدر خوشبختیم ... و...
- به نظرم با مجاز تضاد انتخاب کردن! ادبیاتیها میدونن....

پروژه افتتاح شده به جای بازآفرینی شهری جا زده شد
یک روزنامه حامی دولت از عدم استقبال توسعه‌گران از طرح مسکن امید موسوم به طرح بازآفرینی شهری خبر داد.
جهان صنعت نوشت: دولت به تازگی از طرح مسکن امید در منطقه 18 تهران رونمایی کرد؛ طرحی که با همکاری شهرداری تهران در مقیاس کوچک به بهره‌برداری رسیده تا الگوی بازسازی بافت فرسوده تهران باشد. مسکن امید به عنوان خروجی اولین پروژه از طرحی کلان‌تر که در مقیاس ملی به دنبال بازآفرینی شهری است، افتتاح شده است. یک سال پیش حسن روحانی، رئیس جمهور با اعلام برنامه دولت برای احیای 1334 محله فرسوده طی پنج سال در کشور گفته بود قرار است با ساخت سالانه 100 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده را توسعه دهیم.
پیش از این پروژه‌های سیروس و تختی به عنوان طرح‌های مرجع بازآفرینی شهری معرفی شده بودند و آغاز عملیات ساخت آنها نیز تبلیغات گسترده‌ای را از سوی دولت به دنبال داشت اما به یکباره در ابتدای سال 98 اولین خروجی طرح «مسکن امید» با افتتاح پروژه «بهاران شرقی» معرفی شد. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد چنین پروژه‌ای ابتدا در مناطق اعلام شده برای بازسازی در قالب طرح بازآفرینی شهری هم نبوده است و دولت تنها با افتتاح یکی از پروژه‌های قبلی شهرداری تهران این طرح را در ادامه بازآفرینی شهری جا زده است.
این در حالی است که پروژه بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم استقبال توسعه‌گران تقریباً در رکود رفته است. به گفته ناظران با وجود اینکه امتیازات خوبی برای مشارکت بخش خصوصی در این طرح در نظر گرفته شده اما عواملی مانند «انتظارات تورمی» و «عدم بازدهی مناسب» مانع حضور توسعه‌گران شده است. با این وجود طرح بازآفرینی شهری در محله سیروس از همان ابتدا هم با عدم استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده بود و دولت مجبور شد برای شروع به کار این پروژه یکی از زیرمجموعه‌های بانک مسکن را وارد کند که شرکت هم پس از کلنگ‌زنی پروژه اعلام انصراف کرد.
حالا دولت پروژه مسکونی کوچک مقیاس (324 واحدی)( در منطقه 18 تهران را با عنوان پروژه بهاران شرقی به عنوان نخستین پروژه نوسازی بافت فرسوده افتتاح کرده است تا سنگینی شکست طرح بازآفرینی شهری را از دوش خود بردارد. این در حالی است که پس از کشمکش‌ها و حواشی زیادی که عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی با رئیس دولت و اکبر ترکان داشت دست کم طرح بازآفرینی شهری به نتیجه برسد چرا که یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف آخوندی با دولت بر سر برنامه‌های بازآفرینی شهری و انتصاب اکبر ترکان به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور بافت فرسوده بود؛ انتصابی که مانند انتصاب مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، یکی از مبهم‌ترین عناوین شغلی موجود در دولت را به وجود آورد.

محمود صادقی هم به منتقدان حفظ یک‌طرفه برجام پیوست
عضو فراکسیون امید با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود از ادامه حضور ایران در برجام انتقاد کرد.
محمود صادقی در حساب توئیتری خود نوشت: با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در ایجاد ساز و کار مالی برای  دور زدن تحریم‌ها، حفظ برجام چه فایده‌ای برای ما دارد؟
لازم است دولت درباره آثار حفظ برجام در شرایط کنونی به نمایندگان توضیح بدهد.
تأکید محمود صادقی مبنی بر اینکه حفظ یک‌طرفه برجام چه فایده‌ای برای ما دارد، ظرف یک سال گذشته از سوی صاحب‌نظران مطرح شده اما از سوی دولتمردان پاسخی نگرفته است.