kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۵۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
گزارش کیهان از رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

کسی حریف این ارتش نیست نه دشمن نه سیل

ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارنامه درخشانی در حوزه‌های مختلف ثبت کرده است. این کارنامه تحسین‌برانگیز ثابت کرده است که کسی حریف این ارتش نیست، نه دشمن و نه سیل.



سرویس سیاسی-

پنج‌شنبه هفته گذشته، مراسم رژه یگان‌های مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران و سراسر کشور بطور همزمان برگزار شد.
این مراسم در تهران با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و فرماندهان عالی‌رتبه نظامی، در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.
ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارنامه درخشانی در حوزه‌های مختلف ثبت کرده است.
دستاوردهای تحسین‌برانگیز در فناوری‌های زرهی، ضدزرهی، توپخانه، پهپادی، بالگرد و جنگ الکترونیک؛ اجرای صدها طرح بزرگ خودکفایی، که موجب خوداتکایی، خودایستایی و بی‌نیازی از بیگانگان در حوزه‌های مختلف شده است؛ برگزاری صدها رزمایش بزرگ که نقش ویژه‌ای در حفظ امنیت مرزهای میهن اسلامی ‌داشته‌ است؛ استقرار نیروی زمینی ارتش در مرزهای غرب و جنوب غرب کشور؛ پیاده‌سازی نهضت قطعه‌سازی در صنایع نظامی و... تنها بخش کوچکی از کارنامه افتخارآفرین ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
علاوه ‌بر این، اتحاد و همدلی ارتش و سپاه پاسداران در مقاطع مختلف، بارها و بارها نقشه شوم دشمن را نقش بر آب کرده و برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورده است.
ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقاطع حساس همواره در کنار مردم بوده است. یکی از مصادیق این رویکرد تحسین‌برانگیز، ماجرای سیل اخیر در برخی نقاط کشور است. در هفته‌های اخیر ارتش با تمام توان و به صورت شبانه‌روزی در کنار مردم سیل‌زده بود و خدمات ارزنده‌ای را به مردم این مناطق ارائه کرد.
اعزام یگان‌های ویژه و تیپ‌های مختلف، گروه‌های هوانیروز، غواصان، گروه‌های فنی و مهندسی و کادر درمانی، تنها بخش کوچکی از خدمات تحسین‌برانگیز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق سیل‌زده است.
کارنامه درخشان ارتش در مقاطع مختلف، ثابت کرده است که کسی حریفش نیست، نه دشمن و نه سیل.
تقدیر رهبر انقلاب از سرهنگ ارتشی
رهبر معظم انقلاب- 28 فروردین- در دیدار فرماندهان ارتش و نیروی زمینی، ثبت تصاویری از خدمات متواضعانه‌ نیروهای ارتش به مردم را موجب ماندگاری این برگ‌های زرین در حافظه‌ تاریخ دانستند و افزودند:«اینکه یک سرهنگ ارتش خم شود تا فردی سالخورده با قدم گذاشتن بر دوش او سوار وسیله‌ نقلیه شود، جلوه‌هایی از صداقت ارتش در بیان شعار «ارتش فدای ملت» است».
ماجرا از این قرار است که در جریان سیل اخیر، فایل ویدئویی امدادرسانی یک سرهنگ ارتش به سیل‌زدگان، بازتاب بسیار وسیعی در فضای مجازی داشت. این سرهنگ ارتشی برای سوار شدن افراد سالخورده که توان بالا رفتن از کامیون ارتش را ندارند، خم می‌شود و افراد با قدم گذاشتن بر دوش او، سوار کامیون می‌شوند.
هویت این ارتشیِ وظیفه‌شناس، سرهنگ محمد حقیقی، عضو لشکر ۵۸ شاهرود است.
سرهنگ حقیقی در تشریح فیلم منتشر شده، گفت: در روز ۲۸ اسفند ۹۷ در گردنه خوش ییلاق استان سمنان به دلیل بارش برف سنگین عده‌ای از مردم گرفتار شده بودند. قرار شد این افراد پس از ساعتی که در مسجد حضرت علی ابن ابی‌طالب واقع در این گردنه حضور داشتند، به مناطق امن منتقل شوند.
وی افزود: هیچ منتی بابت این کار بر سر کسی نیست و رفتاری جز انجام وظیفه از خود نشان ندادم.
نیروهای مسلح در کنار مردم
رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز ارتش گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تعیین مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران در 12 فروردین، دومین مناسبتی که به دستور امام تعیین گردید روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در 29 فروردین 1358 بود و امروز 40 سال از آن روز می‌گذرد و ارتش در طول این مدت، در کنار استقلال و پاسداری از تمامیت ارضی کشور قرار داشته است.
روحانی خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز هم در حادثه سیل در بسیاری از استان‌های کشورمان و جایی که مردم نیاز به کمک دارند در کنار مردم و با مردم است و مثل افراد عادی جامعه بدون اینکه شأنیت و مقام خاصی برای خود در نظر بگیرند، برای امداد، نجات، اسکان و کمک به مردم و بازگشایی راه‌ها و مدیریت امور سیلاب از همه امکان و توان خود استفاده کرده است.
رئیس‌جمهور افزود: در دوران جنگ تحمیلی نیز ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروهای مسلح در کنار مردم از کشور، استقلال و عزت ملت ایران به خوبی دفاع کردند و امروز هم روز ظهور و تبلور هماهنگی و یکپارچگی بین نیروهای مسلح و مردم است و پیوند برادری و اتحاد بین مردم و نیروهای مسلح در کشورمان مثال‌زدنی است.
وی در ادامه به اقدام زشت دولت فریبکار آمریکا علیه نیروهای فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌اشاره و تصریح کرد: در این اقدام زشت همگان دیدند که همه مردم یکپارچه کنار سپاه بودند و همواره در کنار سپاه خواهند بود همان‌طور که سپاه نیز همواره کنار مردم بوده و همیشه کنار مردم خواهد بود.
روحانی خاطرنشان کرد: اینکه دشمنان فکر می‌کنند سپاه پاسداران صرفاً بخشی از نیروهای مسلح ایران است، ‌اشتباه می‌کنند. سپاه در سراسر کشور در همه صحنه‌های ملی و خدماتی حضور دارد و مردم سپاه را از خود و از آن خود می‌دانند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: توهین به سپاه پاسداران توهین به نیروهای مسلح و ملت بزرگ ایران است.
آمریکا، حامی تروریسم
وی ادامه داد: مرور 18 سال گذشته نشان می‌دهد مداخلات ارتش آمریکا در منطقه ما از افغانستان گرفته تا عراق، سوریه، لبنان، یمن و دیگر کشورها،  به جز جنایت، نکبت، بدبختی، ویرانی و آدمکشی، چیزی برای منطقه به ارمغان نیاورده است.
روحانی تصریح کرد: از زمانی که آمریکا تصمیم گرفت با مسلح کردن تروریست‌ها  و حمایت جنگنده‌هایش، از این تروریست‌ها به عنوان قدرت نیابتی در منطقه استفاده کند و خود نظاره‌گر باشد، آن قدرتی که توانست نقشه شوم آمریکا در منطقه را به‌هم بزند و نقش بر آب کند، نیروهای مسلح ما در منطقه به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه «آمریکا از هر قدرتی که تسلیم و تحت سیطره و فرمان آنها نباشد، عصبانی است»، اظهار داشت: آمریکا به‌خاطر 40 سال ایستادگی، از ملت ایران و از نیروهای مسلح و سپاه پاسداران،  عصبانی است همان‌طور که  از حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق و نیروهای مردمی یمن هم عصبانی است.
رئیس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: از ارتش جمهوری اسلامی ایران که امروز همزمان با رژه نیروهای مسلح در برخی از استان‌های کشور همچون گلستان، لرستان و خوزستان به دلیل وقوع حادثه سیل، خدمت به مردم را در دستور کار دارند و رژه خدمت امدادرسانی را انجام می‌‌دهند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
کوثر، فاتح و سهند
پس از سخنان رئیس‌جمهور، یگان‌های نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه تجهیزات و یگان‌های محمول نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی از مقابل جایگاه رژه رفتند.
در جریان رژه نیروهای ارتش در شهرهای مختلف، سه دستاورد مهم دفاعی که در ماه‌های اخیر رونمایی شدند، برای اولین بار در این مراسم حضور داشتند.
این دستاوردها شامل جنگنده تمام ایرانی کوثر در تهران و زیردریایی ایرانی فاتح و ناوشکن ایرانی سهند در هرمزگان بود.
در رژه نیروهای مسلح در تهران، جنگنده بمب‌افکن تمام ایرانی کوثر بر فراز مرقد مطهر امام خمینی(ره) و در مقابل جایگاه به اجرای نمایش‌های مختلف پروازی از جمله Low Pass (عبور با ارتفاع پایین) و Roll 360 پرداخت.
بهره‌گیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگنده بمب‌افکن تمام ایرانی کوثر است.
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نهاجا در حاشیه مراسم رژه روز ارتش در تهران در جمع خبرنگاران از افزایش تولید جنگنده کوثر در سال رونق تولید خبر داد.
زیردریایی فاتح، دومین دستاورد دفاعی بزرگ و در نوع خود منحصر به فردی بود که بهمن ماه سال گذشته و با حضور رئیس‌جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.
در ساخت این زیردریایی بیش از ۴۱۲ هزار قطعه با دستیابی و بومی‌سازی ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا استفاده شده است و ساخت آن حاصل بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرساعت کار و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری ۵۰۰ شبکه همکار شامل ۴۸ مرکز طراحی، ۱۲۰ مرکز صنعتی، ۸۰ شرکت دانش‌بنیان، ۵۷ مرکز دانشگاهی و ۱۹۵ مرکز پژوهشی کشور است.
مهم‌ترین ویژگی فاتح تجهیز آن به سامانه شلیک و هدایت موشک‌های کروز زیرسطحی به سطح است که از آن می‌توان بر علیه شناورهای سطحی دشمن استفاده کرد.
ناوشکن سهند سومین دستاورد بزرگ دفاعی است که در رژه روز ارتش امسال برای نخستین بار شرکت کرد. ناوشکن سهند آذرماه سال گذشته و به مناست روز نیروی دریایی با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه یکم امامت نیروی دریایی در بندرعباس رسما به ناوگان جنوب نداجا ملحق شد.
سهند پس از جماران و دماوند سومین ناوشکن از خانواده کلاس موج است که بدنه و کاسه اصلی آن در شهریورماه سال 1391 و با حضور فرمانده معظم کل قوا به آب انداخته شد و پس از نصب تجهیزات امروز به صورت رسمی به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد.
رژه خدمت در مناطق سیل‌زده
همزمان با رژه رسمی روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران، رژه خدمت در استان‌های سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان برگزار شد.
در این مراسم ده‌ها کامیون، کامیونت، خاور و انواع خودروهای سبک حامل کمک‌های مردمی کارکنان و خانواده‌های نیروی هوایی ارتش از مقابل مسئولین لشگری و کشوری رژه رفتند.
این کمک‌ها شامل مواد غذایی از جمله برنج، روغن، آب معدنی و بسته‌های بهداشتی و پوشاک بعد از رژه خدمت به مناطق سیل‌زده جهت توزیع در بین سیل‌زدگان ارسال شد.
رژه ارتش در خلیج ‌فارس
به گزارش مهر، همزمان با ۲۹ فروردین سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و روز نیروی زمینی، به منظور پاسداشت یاد و خاطره حماسه شهدای ناوشکن‌های سهند و سبلان و ناو موشک‌انداز جوشن، مراسم رژه دریایی یگان‌های شناور، سطحی و زیرسطحی و هوا دریایی نداجا در آب‌های خلیج ‌فارس و دریای عمان برگزار شد.
همچنین رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی با مشارکت نیروهای دریایی ارتش و سپاه و نیروی دریایی ارتش عمان برگزار شد.