kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

لبنانی‌ها با راه‌اندازی پویش «اهل وفا» به کمک سیل‌زدگان ایرانی شتافتند

پویش امداد‌رسانی «اهل وفا» در لبنان همایش بزرگی با هدف جمع‌آوری کمک‌ها از کشورهای مختلف عربی برای سیل‌زدگان ایرانی برگزار کرد، همچنین در روزهای گذشته محموله کمک‌های اهل سنت عراق و همچنین برای چندمین بار کاروان کمک‌های حشدالشعبی وارد ایران شد.



پویش «اهل وفا» با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی کشورهای عربی در لبنان به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و روز پنج‌شنبه نیز همایش بزرگی در بیروت برگزار شد. این پویش با همکاری مرکز بین‌المللی «عدالت برای صلح» آغاز به کار کرد و در همایش آن «شیخ ماهر حمود»، رئیس ‌اتحادیه جهانی علمای مقاومت، «علی فیصل» از فرماندهان جبهه دموکراتیک فلسطین و «جلال فیروزنیا» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و همچنین نمایندگان کمیته امداد امام خمینی لبنان و سازمان هلال احمر لبنان سخنرانی کردند. در این همایش همچنین پیام‌های همبستگی و کمک‌های جمع‌آوری شده از ۶ کشور لبنان، فلسطین، تونس، یمن، سوریه و عراق در قالب پویش «اهل وفا» از سوی داوطلبین مرکز بین‌المللی عدالت برای صلح به مناطق سیل‌زده در ایران ارسال شد. به گزارش فارس، پیش از این ده سازمان مردم‌نهاد لبنان با حضور در سفارت ایران در بیروت، برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اعلام آمادگی کرده بودند. سیدحسن نصرالله دبیر‌کل حزب‌الله لبنان نیز در آخرین سخنرانی خود با بیان اینکه مؤسسات و سازمان‌های خیریه در لبنان شماره حساب‌هایی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی معرفی کرده‌اند گفت که ایران کشور قدرتمند و بزرگی است و نیازی به این کمک‌ها ندارد اما کمک‌های مردم لبنان نشان از وفاداری و جنبه اخلاقی و انسانی دارد.
کمک اهل سنت عراق به سیل‌زدگان ایرانی
کمک گروه‌های مختلف عراقی برای سیل‌زدگان ایرانی همچنان ادامه دارد. پس از کمک گروه‌های شیعی و مسیحیان عراق به سیل‌زدگان ایرانی، عشایر اهل سنت استان بصره در عراق نیز کمک‌های خود را روانه ایران کردند. روز پنج‌شنبه کاروان کمک‌های اهل سنت استان بصره عراق به وسیله مؤسسه «الوهده الاسلامی» و با کمک مجمع تقریب مذاهب و با هماهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره وارد منطقه شوش شد.
کمک‌های جدید حشدالشعبی و مسیحیان عراق
گروه‌های مسیحی و همچنین الحشد‌الشعبی هم (برای چندمین بار) اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان را به ایران منتقل کردند. با هماهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره محموله جدید کمک‌های سازمان «الحشد‌الشعبی» (بسیج مردمی) عراق وارد ایران شد. این کمک‌ها شامل 17 دستگاه آمبولانس و ماشین‌آلات مهندسی بوده که صبح چهارشنبه از طریق گذرگاه شلمچه وارد ایران شد. همراه با این محموله، سه تریلی حامل مواد غذایی اهدایی از مسیحیان عراق و دفتر تقریب مذاهب نیز از مرزهای عراق به ایران رسید. رزمندگان نُجَباء همچنین با حضور در منطقه «الغدیر» واقع در محدوده شمال‌غربی اهواز در حاشیه جاده اهواز- اندیمشک، سیل‌بند ایجاد کردند تا مانع از طغیان آب و نفوذ آن به شهر شوند. مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای نُجَباء در ایران دوشنبه هفته گذشته گزارش داد که این کاروان در دو مرحله به کمک سیل‌زدگان شهرستان اهواز شتافته و علاوه ‌بر عملیات عمرانی، در چند روستا اقلام غذایی مورد نیاز مردم را توزیع کرده است. جمعی از فرماندهان، مدیران دفاتر استانی، اعضای ارشد این جنبش و در رأس آنها «حاج نصر الشمری» رئیس ‌شورای اجرایی و معاون دبیرکل نُجَباء مشارکت داشتند. یک کاروان از جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق اخیرا برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده خوزستان و لرستان به جمهوری اسلامی ایران اعزام شد. کاروان اعزامی نُجَباء روز چهارشنبه به روستای «بریچه» از توابع «کوت عبدالله» در این شهرستان رسید و بسته‌های حمایتی و اقلام غذایی مورد نیاز را بین مردم توزیع کرد. یک گروه دیگر از نیروهای داوطلب نُجَباء، کمک‌های انسان‌دوستانه این جنبش را به وسیله قایق به روستای «عماشیه یک» واقع در دهستان عنافچه رساندند و در جریان نابسامانی‌های این منطقه پس از سیلاب‌های اخیر قرار گرفتند.