kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
احتمال فیلترینگ قوت گرفت

واکنش دادستانی کل کشور به اقدامات اخیر اینستاگرام

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: دولت اگر راهی به‌جز فیلترینگ اینستاگرام دارد ورود کرده و اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعاً راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن آن نیست.




جواد جاویدنیا در رابطه با فیلتر شدن اینستاگرام به فارس گفت: اتفاقات اخیر و مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگترین بی‌احترامی به ملت ایران است.
وی اظهار داشت: هرچند که در گذشته این اتفاق پیش‌بینی شده و حتی در مقطعی وزارت ارتباطات به دنبال برقراری مذاکره بوده‌ است، اما این اقدام کافی نیست.
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی ادامه داد: باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزارهای مجازی و دیتابیس‌های آنها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند در غیر این صورت مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.
جاویدنیا با انتقاد از وزارت ارتباطات گفت: این ساماندهی را وزارت ارتباطات باید انجام دهد که متاسفانه هیچ‌گونه اقدامی نشده و اکنون می‌بینیم اعمال قانونی و حاکمیتی از ایران در این زمینه انجام نگرفته است.
وی گفت: هدف و اساس کار، فیلترینگ اینستاگرام نیست اما یک مثالی همیشه مطرح است اگر دشمن حمله کند و یک پل ارتباطی وجود داشته باشند که از آن طریق بتواند وارد کشور شود یا باید آن پل مستحکم شود و احتمال لطمه دیدن از بین برود و در غیر این صورت کار عاقلانه این است که آخرین حربه را به کار گرفته و پل ارتباطی را قطع کنیم پس فیلتر کردن گام آخر است.
معاون دادستانی کل کشور ادامه داد: متاسفانه در مورد اینستاگرام از همان پنج سال پیش گفته شد فیلتر هوشمند انجام می‌شود و به رغم اینکه دادستانی کل مخالف این اتفاق بود متاسفانه با اصرار دولت و صرف هزینه کلان، این اتفاق افتاد اما یکی دو روز بیشتر دوام نیاورد و هزینه و وقت صرف شده به هدر رفت؛ پس از آن گفتند مذاکره می‌کنیم که آن هم نتیجه‌ای نداشت.
جاویدنیا تاکید کرد: بنابراین در این شرایط اعلام می‌کنیم اگر راهی بجز فیلترینگ باقی مانده اعلام کنند و دولت به آن ورود کند و بر آن اعمال حاکمیت شود اما اگر راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست. این در حالی است که نمونه‌های داخلی خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند جایگزین صفحه اینستاگرام خارجی شود.