kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳

چاووش اوغلو در دیدار ظریف: از برادران ایرانی در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه در دیدار ظریف در آنکارا بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام و تاکید کرد بر مواضع خود در این زمینه ایستاده‌ایم و از برادرانمان در ایران حمایت می‌کنیم. خوشحالیم که سطح روابط دو کشور سطح بسیار خوبی است.



محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود، در دومین مقصد و پس از دمشق، سه‌شنبه شب وارد آنکارا شد.
وی در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح رایزنی‌هایش در سوریه، گفت: در دمشق دیدارهای بسیار خوبی داشتیم، مخصوصا دیدار با آقای بشار اسد مفید بود و بحث‌های خوبی درباره گفت‌وگوهای آستانه و همکاری‌های دو کشور داشتیم.
ظریف افزود: در مورد وضعیت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران‌کننده است و ضرورت خارج کردن نیروهای بیگانه از سوریه و پایان دادن حضور تروریست‌ها در سوریه نیز گفت‌وگوی خوبی داشتیم.
وزیر امور خارجه ایران در آنکارا سه دور مذاکره با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود داشت و با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و مصطفی شنتاپ رئیس‌مجلس ملی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور ترکیه در این دیدار با ابراز تأسف از حوادث تلخ اخیر در برخی مناطق کشورمان بر اثر جاری شدن سیل، با خانواده کشته‌شدگان این حوادث ابراز همدردی کرد.
ظریف نیز برگزاری موفقیت‌آمیز و مشارکت بالای شهروندان ترکیه‌ای در انتخابات اخیر شوراها و محلی ترکیه را تبریک گفت. طرفین در این دیدار ضمن مخالفت با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران، بر گسترش روابط دوجانبه در چارچوب توافقات بین دو کشور در حوزه‌های پنجگانه‌ و تقویت روابط اقتصادی دو کشور تاکید کردند. در این دیدار همچنین درخصوص آخرین تحولات سوریه، یمن و شمال آفریقا رایزنی و تبادل‌نظر به عمل آمد.
چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در دیدار ظریف ضمن تسلیت به خاطر خسارات جانی و مالی بر اثر وقوع سیل در کشورمان، اعلام کرد که ترکیه اولین کشوری بود که کمک‌های خود را ارسال کرد و آمادگی دارد کمک‌های بیشتری را به ایران ارسال کند.
وی بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام و تاکید کرد بر مواضع خود در این زمینه ایستاده‌ایم و از برادرانمان در ایران حمایت می‌کنیم. خوشحالیم که سطح روابط دو کشور سطح بسیار خوبی است.
وزیر خارجه ترکیه افزود: ما نیازمند افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بیشتر با یکدیگر هستیم. ما در زمینه همکاری‌های امنیتی، مرزی و مقابله با تروریسم اهتمام جدی داریم.
ظریف نیز در این دیدار از مواضع مقامات و دولت ترکیه در مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران قدردانی و بر ضرورت تقویت و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور تاکید کرد. در این مذاکرات همچنین آخرین تحولات سوریه، رایزنی‌های ظریف با مقامات سوری و همچنین آخرین تحولات سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای حمایت از تجارت با کشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مولود چاووش اوغلو پس از دیدار با ظریف در توئیتی با انتشار تصویری از دیدارش با ظریف نوشت: «روابط ایران و ترکیه روز به روز مستحکم می‌شود و این روابط به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند.» وی بار دیگر با اعلام مجدد مخالفت کشورش با تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزود: «ما تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نمی‌پذیریم. تحریم‌ها فقط به مردم ایران و همکاری‌های بین‌المللی صدمه وارد می‌کند.» مولود چاووش اوغلو تصریح کرد: «مشارکت‌های سازنده ایران مورد نیاز است نه انزوای این کشور.»
تأکید ظریف
بر استقرار ارتش سوریه در مرزها با ترکیه
ظریف همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه روابط ایران و ترکیه را خوب برشمرد و گفت: امیدوارم هر روز شاهد روابط بهتر باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: جلسه آینده روند آستانه در طول روزهای آینده در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و امیدواریم با همکاری دوستان ترکیه‌ای و روسیه‌ای خود و با مشارکت طرف‌های سوریه و سازمان ملل ان‌شاءالله بتوانیم آن را یک مرحله به جلو ببریم.
وی درباره آمادگی‌های نظامی ترکیه در شرق فرات، گفت: ما از نگرانی‌های دوستانمان در ترکیه نسبت به تهدیدات کاملا مطلع هستیم و همواره به دوستان در منطقه اعلام کرده‌ایم که بهترین راه برای حفظ امنیت همه کشورهای منطقه استقرار ارتش سوریه در مرزها با ترکیه و اطمینان از عدم تعرض هرگونه حرکت تروریستی علیه دولت و مردم ترکیه از سمت سوریه است.
ظریف تصریح کرد: حتما برای ما امنیت و آرامش مردم ترکیه بسیار مهم است و در این زمینه همکاری‌های خوبی با هم در بحث امنیتی داریم.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی همچنین از دولت، مردم و هلال احمر ترکیه در ارسال کمک‌ها در پی سیل اخیر در ایران و همچنین حمایت ترکیه از ایران در پی اقدام غیرقانونی و بی‌سابقه آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران ـ که یک گروه مبارز با تروریسم است ـ در لیست گروه‌های تروریستی، قدردانی کرد.
ظریف خاطرنشان کرد: کشورها می‌توانند در عین اختلاف در حوزه‌های حفظ صلح و امنیت بین‌المللی همکاری کنند، کما اینکه ما توانستیم در روند آستانه به نتایج بسیار خوبی برسیم و ظرف سه سال گذشته شرایط در سوریه را به شکل قابل توجهی آرام کنیم و امیدواریم این آرامش چه در ادلب و چه در سایر مناطق سوریه با حفظ آرامش و تمامیت ارضی و احترام به حقوق مردم سوریه تداوم یابد.
به گزارش فارس، وی بیان داشت: ما با دوستان خود در ترکیه و روسیه تلاش‌هایمان را ادامه خواهیم داد به ویژه برای گسترش و پیشبرد روند سیاسی در سوریه از طریق کمک به تشکیل کمیته قانون اساسی و کاستن آلام انسانی در سوریه از دو مسیر بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان و همین‌طور تبادل زندانیان و اجساد کسانی که در دو طرف هستند.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اقدامات آمریکا خلاف قطعنامه شورای امنیت است و حتما دنیا باید در برابر آن بایستد وگرنه باید منتظر این باشد که آمریکایی‌ها بخواهند در همه روابط اقتصادی دنیا به خاطر منافع خودشان مداخله کنند.