kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
متولی آستان قدس رضوی:

آستان قدس برای سیل‌زدگان خانه می‌سازد

متولی آستان قدس رضوی گفت: کاهش هزینه‌های غیرضروری و صرف این مبالغ برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل گلستان، جزو برنامه‌های بلند مدت آستان قدس رضوی است.




به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام احمد مروی در جمع فعالان گروه جهادی خادمیاران رضوی در شهر سیل‌زده آق قلا اظهار داشت: آستان قدس رضوی از ابتدای وقوع سیل با ارسال کمک‌های فراوان در حال امدادرسانی به آسیب‌دیدگان است اما کمک به ساخت خانه و مدرسه در این مناطق پس از اتمام فعالیت‌های جهادی و پاکسازی خانه‌ها و خیابان‌ها در برنامه‌های بلند مدت این مجموعه قرار دارد.
وی افزود: هزینه‌های ساخت این مدارس و خانه‌ها از محل صرفه جویی در هزینه‌ها مانند کاهش تعداد افطاری‌های ماه رمضان در حرم رضوی از 10 هزار به 2 هزار افطاری در روز و مانند آن تامین می‌شود.
متولی آستان قدس رضوی افزود: اقدامات عمرانی و فعالیت در بخش ساخت و ساز مناطق سیل‌زده گلستان بر اساس ظرفیت و بودجه آستان قدس انجام می‌شود اما تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را به آسیب دیدگان گلستان و دیگر استان‌های سیل زده کشور ارایه کنیم.
حجت‌الاسلام مروی ادامه داد: ارائه خدمات به سیلزدگان کشور که از این اتفاق دچار آسیب و خسارت فراوان شده اند، مردمانی عزتمند هستند که نباید همراه با تحقیر و زیرسؤال بردن عزت نفس باشد.
8878 واحد صنفی در سیل هفت استان آسیب دید
رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت از آسیب سیل به هشت هزار و 878 واحد صنفی در هفت استان کشور خبر داد.
پیمان زندی بیشترین آمار واحدهای صنفی آسیب دیده را با چهار هزار و 335 واحد مربوط به لرستان اعلام کرد و گفت: 600 واحد قالیبافی نیز در این استان آسیب دید.
وی افزود: بیشترین میزان آسیب به واحدهای قالیبافی مربوط به استان گلستان با 10 هزار واحد است و در حوزه صنف نیز 2 هزار و 100 واحد در این استان آسیب دید.
نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ستاد بحران کشور، شمار واحدهای صنفی آسیب دیده در ایلام را نیز یک هزار و 450 واحد اعلام کرد و گفت: بیشترین آسیب به واحدهای قالیبافی پس از گلستان و لرستان در ایلام دیده شد که به 200 واحد می‌رسد.
زندی همچنین آمار واحدهای صنفی آسیب دیده در استان‌های مازندران، فارس، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری را به ترتیب 736، 150، 100 و هفت واحد اعلام کرد.
به گفته وی، آمار واحدهای صنفی و قالیبافی آسیب دیده در سیل خوزستان نیز پس از جمع‌بندی اعلام می‌شود.
مکان‌های سیل زده خوزستان بازسازی می‌شوند
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان گفت: خانه‌ها و مدارس تخریب شده سیل‌زدگان خوزستان با مشارکت 10 سازمان بین‌المللی در ایران بازسازی می‌شود.
حمید سیلاوی با اشاره به بازدید هیئت 31 نفره از نمایندگان 10 سازمان بین‌المللی در ایران از مناطق سیل زده بخش اسماعیلیه اهواز، شهرستان‌های هویزه و حمیدیه، و نیز شهرهای سوسنگرد و بستان گفت: این هیئت با هدف برآورد خسارت از مناطق سیل‌زده به خوزستان سفر کردتا در کنارتامین وسایل و اقلام مورد نیاز مردم این مناطق در بازسازی و تعمیر مکان‌های تخریب شده به کشور ایران و خوزستان کمک کند.
گفتنی است این هیئت از 10 سازمان شامل دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگی، دفتر نمایندگی سازمان امور پناهندگی نروژ در ایران، دفتر نمایندگی سازمان ریلیف اینترنشنال، دفتر نمایندگی سازمان کاریتاس، سازمان پزشکان بدون مرز، دفتر همکاری بشردوستانه ملل متحد، دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، موسسه خیریه ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان، جمعیت حمایت از بهبود یافتگان، موسسه کنشگران و توسعه پارس برای دیدن مناطق سیل‌زده به خوزستان سفر کردند.
ارتش تا عادی شدن اوضاع
در کنار مردم سیل‌زده خواهد بود
 فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: یگان‌های امدادی ارتش با تمام امکانات تا هر زمانی که مردم مناطق سیل‌زده به کمک نیاز داشته باشند در کنار مردم خواهند بود.
عبدالرحیم موسوی اظهار داشت: ارتش از شامگاه 27 فروردین ماه در جریان باران‌های سیل‌آسای گردنه خوش ییلاق گلستان قرار گرفت و از همان زمان اقدامات امدادی را در مناطق سیل‌زده آغاز کرد.
سپاه پل مواصلاتی چند روستای سیل‌زده را
احداث کرد‌
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نیروی دریایی سپاه در 24 ساعت پل خاور محور مواصلاتی بین شهرستان الهایی را با بیش از ۱۵ روستا احداث کرد که احیا و احداث شد که اکنون علاوه بر تردد آسان، از طریق آن امدادرسانی نیز به‌راحتی صورت می‌گیرد.
سرتیپ  علیرضا  تنگسیری طی بازدید از موقعیت بامدژ پیرو درخواست اهالی محاصره ‌شده در آب مبنی بر احیای پل تخریب‌شده به ‌نام خاور، اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران ظرف 24 ساعت پل مذکور را طبق اصول مهندسی توسط معاونت مهندسی نیروی دریایی احداث کرد.
تنگسیری بیان کرد: با احداث این پل در امدادرسانی به روستای خاور و صفاک نیز تسهیل شده و در این میان قایق‌های بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه پاسداران به 304 فروند رسیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از احداث این پل، بلافاصله اداره برق در منطقه حضور یافت و در حال رفع مشکلات برق روستاها هستند.
جشن ازدواج زوج جوان سیل‌زده در قایق
یک زوج جوان در روستای سیل زده سبهانیه بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان روز سه‌شنبه جشن ازدواج خود را در یک قایق برگزار کردند.
این زوج جوان ساکن روستای سبهانیه از توابع بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان در جریان سیل اخیر در محاصره سیلاب قرار گرفته و نتوانسته بودند جشن عروسی خود را برگزار کنند.
«علاء چنانی» داماد که در چند روز اخیر به کمک اهالی روستا در مقاوم سازی روستاها مشغول به کار بودند با وجود مشکلات فراوانی که بعد از سیل با آن دچار شدند اقدام به برگزاری مراسم ازدواج خود کرد.
مراسم ازدواج این زوج با همکاری سپاه و ارتش در یک قایق تزیین شده برگزار شد.
پایان بازسازی مناطق سیل‌زده مازندران تا مهر ماه
استاندار مازندران گفت: بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل اخیر در این استان تا اوایل مهرماه سال جاری خاتمه می‌یابد.
احمد حسین‌زادگان، افزود: مرمت واحدهای مسکونی خسارت دیده که حدود 5 هزار و 700 واحد برآورد شد، تا پایان بهار سال جاری انجام و خسارت دیدگان به خانه‌های خود باز می‌گردند.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی کار مرمت و بهسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده با کمک بلاعوض اختصاصی از سوی دولت تا سقف 50 میلیون ریال و تسهیلات 150 میلیون ریالی ارزان قیمت با همکاری مردم و نظارت بنیاد مسکن در حال انجام است.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: تاکنون حدود 800 خانوار سیل‌زده برای دریافت تسهیلات مرمت و بهسازی مسکن روستایی به بانک عامل معرفی شدند و حدود 50 واحد تخریبی نیز پرونده شان برای تسهیلات به بانک رفت.
حسین‌زادگان افزود: علاوه بر آن، کمک بلاعوض معیشتی را اکثر خانوارهای سیلزده حداقل تا سقف 20 میلیون ریال و برخی از خانوارها نیز به تناسب خسارت‌ها به واحدهای مسکونی بیش از این میزان نیز دریافت کردند.
وی در مورد برخی ناهماهنگی‌ها در توزیع کمک‌ها و گله مندی برخی سیلزدگان با واقعی دانستن برخی از این گله مندی‌ها افزود: برخی ناهماهنگی‌ها به خصوص در پرداخت کمک بلاعوض انجام شد و در روزهای آینده قطعا با هماهنگی این مشکلات کاهش خواهد یافت.
وی گفت: حدود یک هزار و 580 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای کمک به کشاورزان خسارت دیده به استان اختصاص داده شد و علاوه بر آن حدود 5 هزار میلیارد ریال نیز تسهیلات ارزان قیمت ابلاغ شد.
حسین زادگان افزود: بزودی با برآورد میزان خسارت‌های وارده در بخش کشاورزی این کمک‌ها نیز در اختیار مردم قرار داده می‌شود.
خانه‌های آسیب پذیر آق قلا خالی از سکنه می‌شود
فرماندار آق قلا با اعلام اینکه استحکام تمام منازل شهرستان در حال بررسی است، گفت: خانه‌هایی که بر اثر آسیب ناشی از سیل اخیر پر خطر تشخیص داده شوند، به اجبار خالی از سکنه می‌شوند.
امانگلدی ضمیر اظهار داشت: روستا به روستا و منزل به منزل در آق قلا می‌گردیم و این خانه‌ها را شناسایی می‌کنیم و اگر تشخیص داده شود، خطر تخریب دارند، «نرفتن به آن خانه‌ها را اجبار می‌کنیم.»
ضمیر اضافه کرد: خطر فروریختن و ریزش خانه‌هایی که در سیل اخیر زیر آب رفتند از موضوعات مهمی است که دغدغه اصلی بسیاری از مدیران استانی نیز هست.
ضمیر گفت: شهروندانی که شهر آق قلا را ترک کرده بودند، رفته رفته در حال بازگشت به خانه‌های خود هستند، در عین حال ما نیز کار ارزیابی خسارات را شروع کردیم.
ضمیر تاکید کرد: اگر تیم‌های مهندسی استحکام و امنیت ساختمان‌ها را تایید نکنند، اجازه استقرار خانواده‌ها را در آن نخواهیم داد.
وی گفت از 6 روز پیش ورود آب به داخل محلات آق قلا بطور کامل قطع شده است و اکنون کار تخلیه آب، لجن و گل و لای برداری از منازل محله به محله در حال انجام است.
به گفته ضمیر، برای تخلیه آب از شهر آق قلا 4 کیلومتر خندق و 2 کیلومتر سیل بند در شرق و شمال شرق شهر ایجاد شد.
اتمام ترمیم پل تخریب شده جاده اهواز- خرمشهر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: ترمیم پل تخریب شده در جاده اهواز- خرمشهر به اتمام رسید.
غلامعباس بهرامی نیا، گفت: با توجه به اینکه این جاده مسیر جایگزین اهواز- آبادان است ،از مسدود شدن مسیر جلوگیری کرده ایم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کنارگذر این پل تخریب شده از استاندارد لازم برخوردار نیست از رانندگان درخواست می‌شود که در این مقطع سرعت مطمئنه داشته باشند.
وی بیان داشت: این پل که یکی از پل‌های جاده اهواز- خرمشهر است به دلیل ورود آب به جاده در مسیر 35کیلومتری اهواز به سمت خرمشهر تخریب شد.
تردد در جاده اهواز- خرمشهر عادی شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: پس از ترمیم پل تخریب شده جاده اهواز – خرمشهر این مسیر به زیر ترافیک رفت و تردد در این مسیر به حالت عادی بازگشت.
غلامعباس بهرامی نیا اظهار داشت: این پل به دلیل فشار ناشی از آب جاری در زیر آن تخریب شد.
وی با اشاره به اینکه ترمیم این پل با سرعت عمل نیروهای راهداری انجام شد، افزود: بعد از عبور از شرایط سیلابی استان یک پل با مهندسی جدید جایگزین پل فعلی می‌شود.
این عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یادآور شد: وضعیت این جاده به روال عادی بازگشته است و مشکلی در مسیر وجود ندارد.
بازگشایی 16 راه بسته خراسان رضوی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: 14 راه روستایی و دو جاده فرعی در نقاط مختلف این استان که بر اثر سیلاب‌های اخیر بسته شده بود با تلاش راهداران بازگشایی شد.
ابراهیم نصری افزود: اکنون 36 راه روستایی استان بر اثر سیل و روان آب بسته است که از این بین شهرستان‌های کلات با 9 و فریمان با چهار راه روستایی مسدود بیشترین سهم را دارا هستند.
نصری افزود: دیگر راه‌های روستایی نیز در شهرستانهای درگز، سبزوار، فریمان، سرخس، تایباد، گناباد، کاشمر، جوین و بردسکن بسته است.
وی ادامه داد: راه‌های فرعی بردسکن - درونه در شهرستان بردسکن، رباط سنگ - کدکن در تربت حیدریه و کلات - درگز در محدوده شهرستان کلات هم دچار سیلاب و آبگرفتگی شده و بسته است.
برق1116 روستای سیل زده لرستان وصل شد  
به گزارش خبر نگار کیهان از خرم آباد:
مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان گفت:برق1116 روستا از مجموع 1145 روستای لرستان که براثرسیل قطع شده بود وصل شد.  
فریدون خودنیا، افزود: بر اثرسیل ،برق ۱۱۴۵ روستای شهرستانهای مختلف استان قطع که باتلاش شبانه روزی ۲۹ روستا بی‌برق ماندند که درکوتاه‌ترین زمان ممکن برق این روستاها را نیز تامین می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد: پس از سیل، فقط به صرف برقدار شدن روستاهای خاموش موقتا برقدارشدند که بایستی در فرصت مناسب خطوط جدید با نظرمهندسی طراحی و احداث شوند.
بازگشایی همه محورهای خراسان جنوبی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت:همه محورهای اصلی، فرعی و روستایی در حوزه استان خراسان جنوبی که در اثر سیلاب اخیر بسته شده بود، با تلاش شبانه روزی راهداران بازگشایی شد.
جعفر شهامت با بیان اینکه ترمیم اولیه راه‌ها حداکثر تا 10 روز آینده به انجام می‌رسد گفت: برخی محورها از جمله راور و بردسکن در استان‌های همجوار قابلیت تردد ندارد.
وی همچنین به ارزیابی خسارت‌های ناشی از سیل اشاره کرد و اضافه کرد: در ارزیابی‌های اولیه ترمیم 10 دستگاه پل و حدود یکصد دستگاه آبنما در کنار اقدامات مورد نیاز برای روکش راه‌ها احصا شده که بازسازی مقاطع آسیب دیده طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود.