kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲

تظاهرات مردم لیبی علیه ژنرال شورشی /حفتر: به هر قیمتی که شده، بر طرابلس مسلط می‌شوم

همزمان با تظاهرات مردم پایتخت لیبی علیه ژنرال «خلیفه حفتر»‌، وی از نیروهایش خواست، به هر قیمتی که شده، بر شهر طرابلس مسلط شوند.



ساکنان پایتخت لیبی دیروز علیه خلیفه حفتر و حامیان خارجی وی دست به تظاهرات زدند.تظاهرکنندگان با پوشیدن جلیقه‌های زرد، حمایت فرانسه از نیروهای «ارتش ملی لیبی» تحت رهبری حفتر را محکوم کردند.
ساکنان طرابلس در این تظاهرات، حملات نیروهای حفتر به مناطق مسکونی که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شده است، را محکوم کردند.
به گزارش ایسنا، معترضان از دولت وفاق ملی و «فائز السراج» نخست‌وزیر لیبی خواستند، روابط دیپلماتیک را با کشورهای حامی حفتر قطع ‌کند.تظاهرکنندگان همچنین، حمایت این کشورها از حفتر را به منزله اعلام جنگ علیه لیبی دانستند. معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «فرانسه باید حمایت از حفتر شورشی را متوقف کند» و «فرانسه به خاطر نفت، به شورشی‌ها سلاح می‌دهد». نیروهای حفتر از چهارم آوریل(14 فروردین) عملیاتی را با هدف تسخیر طرابلس و سر نگونی دولت وفاق ملی لیبی آغاز کرده‌اند.
طرابلس باید تسخیر شود
ژنرال حفتر از نیروهای تحت امر خود، موسوم به «ارتش ملی لیبی»‌، خواست به هر قیمتی که شده، باید وارد شهر طرابلس شوند.
به گزارش ایسنا، این دستور درحالی صادر شده که نیروهای حفتر از برخی محورها عقب‌نشینی کرده و گزارش‌هایی مبنی بر شکست عملیات نظامی این نیروها علیه طرابلس منتشر شده است.
نیروهای حفتر برای یورش به طرابلس از جنوب تلاش کردند، اما نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی مقابل آنها ایستادند و این نیروها را مجبور به عقب‌نشینی به منطقه «قصر‌ بن غشیر» کردند.
تاکنون حملات موشکی و خمپاره‌ای نیروهای حفتر به برخی محله‌های مسکونی طرابلس، چند کشته و زخمی بر جای گذاشت.
همچنین، فایز السراج، که نخست‌وزیری وی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده اعلام کرد که تجاوزات خطرناک علیه پایتخت، نشان‌دهنده این است که حفتر تمایلی به تحقق صلح ندارد. السراج مسئولیت این اقدامات حفتر را بر دوش کشورهایی گذاشت که از وی حمایت می‌کنند.السراج همچنین از محله‌های مسکونی که در معرض حملاتی با موشک گراد قرار گرفته بودند، بازدید کرد. وی گفت: بمباران این منازل جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.