kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
رئیس‌سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

کتاب شهید صدر مبنای تأسیس بانکداری بدون ربا در جهان شد

رئیس ‌سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: بانک‌های متعددی در جهان در چارچوب کتاب بانکداری بدون ربا شهید صدر فعالیت می‌کنند.




به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدعلی تسخیری در بزرگداشت شهید محمد باقر صدر؛ پدر اقتصاد اسلامی اظهارداشت: شهید صدر تالیفات متعددی داشته‌اند که یکی از آنها اقتصادُنا است و این کتاب در دانشگاه ام‌القری مکه هم تدریس می‌شود و کتابی است که مکتب اقتصادی اسلام را معرفی و نظریات اقتصاد اسلامی را مطرح می‌کند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از محققان اقتصاد اسلامی به من گفت ما در تونس درس اقتصاد اسلامی می‌خواندیم اما خودمان به این درس ایمان نداشتیم تا وقتی که کتاب اقتصادُنا منتشر شد و ما با خواندن این کتاب، جان گرفتیم و به اصل بازگشتیم. اقتصاد اسلامی مکتب دارد و هیچ چیزی از سایر مکاتب کم ندارد و حتی بر سایر مکاتب ارجح است.
رئیس ‌سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شهید صدر در کتاب خود نظریه ماتریالیسم را باطل کرده است، افزود: البته شهید صدر در کتاب خود مارکسیسم را دارای یک زیربنای فکری معرفی کرده اما اصول این زیربنا را به صورت علمی رد می‌کند ولی وقتی به نظام سرمایه‌داری می‌رسد، این نظام را فاقد زیربنای فکری منسجم عنوان می‌کند و معتقد است تنها اتکای نظام سرمایه‌داری به مفهوم آزادی ا‌ست.  آیت‌الله تسخیری با اشاره به جلد دوم کتاب اقتصادُنا، گفت: شهید صدر در جلد دوم این کتاب مکتب اقتصاد اسلامی را ترسیم کرده است و با به بیان ریشه‌‌های حرکت‌ها در اقتصاد اسلامی می‌پردازد. وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به اجلاس شهید صدر، تاکید کرد: اشاره حضرت آقا به این نکته است که شهید صدر هم نابغه ا‌‌‌ست هم ‌ژرف‌نگر و هم جامعیت‌دار. رئیس ‌سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه قبل از تدوین کتاب بانکداری بدون ربای شهید صدر، بانک اسلامی در دنیا وجود نداشت، افزود: بانک توسعه اسلامی هفت سال بعد از انتشار این کتاب راه‌اندازی شد و هم‌اکنون بانک‌های متعددی در جهان و کشورهای اسلامی وجود دارد که در چارچوب بانکداری بدون ربا فعالیت می‌کنند و همان‌طور که آقای مصباحی مقدم گفتند این بانک‌ها هیچ آسیبی از بحران اقتصادی سال 2008 ندیدند.