kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
وزیر راه و شهرسازی:

کارت اعتباری مصالح ساختمانی بزودی عملیاتی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ظرفیت‌ها برای ساخت‌وساز وسیع است، تاکید کرد دچار کمبود مصالح نخواهیم شد.




به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت اظهار کرد: پروژه مسکونی مهر به همراه ۴۰۰ هزار واحد در طرح‌های مختلف تعریف شده و در بعضی شهرها آغاز شده، برنامه‌ریزی‌های ما به این سمت است که در سال ۹۸ و ۹۹ به بهره‌برداری برسانیم.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که بتوانیم زمین‌ها را پیش‌بینی و برای این کار واگذار کنیم. از همه مهم‌تر اینکه اعتماد انبوه‌سازان و سازندگان را جلب کنیم تا بتوانیم آنها را بیاوریم تا مشارکت کنند تا امروز این اقدامات صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: گام بعدی این است که تسهیلاتی که به سازندگان می‌دهیم را افزایش دهیم البته اعتقادی نداشتیم که وام خرید را افزایش دهیم زیرا باعث افزایش آثار تورمی می‌شود و به جامعه هدف ما هم کمکی نمی‌کند. اما سازنده در این صورت انگیزه پیدا می‌کند تا تسهیلات و زمین که تقریبا حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد یعنی از ۶۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده را در دسترس داشته باشد. سهم دریافتی را سازنده به خریدار می‌تواند واگذار
کند.
اسلامی گفت: گام سوم مربوط به بازار تعهدی مصالح است که کارت اعتباری آن با مشارکت بانک مسکن و بنیاد مسکن طراحی شده و ان‌شاءالله به زودی عملیاتی می‌شود و سازندگان می‌توانند این تسهیلات را بگیرند که کمک بسیار شایانی به متناسب سازی قیمت تمام شده مسکن می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازسازی تخریبات حاصل از سیل بر قیمت مسکن اثر می‌گذارد گفت: خیر این اتفاق نمی‌افتد. به برکت باران الهی سرزمین ما از آب پر شده است؛ البته آسیب‌هایی دیده ایم. مهم‌ترین کارمان برای شهرهایی است که رودخانه دارند، پل‌های آنها آسیب دیده‌اند و در حال تعمیر آنها هستیم.
اسلامی خاطر نشان کرد: در حال کنترل و نظارت بر روی شهرهایی هستیم که رودخانه دارند که حریم آن حفظ شود. زمین‌هایی را در پل‌دختر و معمولان واگذار کردیم. کسانی که در بستر یا حریم رودخانه سکنی داشتند، به آنجا بروند.
وی در پایان گفت: ظرفیت‌ها وسیع است و دچار کمبود مصالح نخواهیم شد. حدود ۱۷۹ هزار واحد آسیب دیده است. ۷۹ هزار واحد آن باید ساخته شود و حدود ۱۰۴ هزار واحد آن نیاز به بازسازی دارد. این امر به تولید‌ اشتغال می‌انجامد و باعث می‌شود خانه‌های مردم نو و بهتر شود.