kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵

حمایت اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس از کودتاچیان در سودان

اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس در راستای مواضع سران سعودی و امارات، حمایت همه‌جانبه خود از حاکمان نظامی سودان را اعلام کردند.

تازه‌ترین خبرها از کودتای مشکوک سودان حاکی است، شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب هم پس از سعودی و امارات از کودتای مشکوک نظامیان سودانی علیه عمرالبشیر حمایت کرده‌اند. مشکوک از آن جهت که برخی معتقدند این کودتا، با هماهنگی خود عمر‌البشیر طراحی و اجرا شده است. شورای همکاری و اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند که از انتصاب «عبدالفتاح البرهان» به عنوان رئیس ‌شورای نظامی انتقالی سودان استقبال می‌کنند.
سران سعودی و امارات روز یکشنبه بود که با کمی تاخیر بالاخره حمایت مستقیم و صریح خود را از کودتاچیان روز یکشنبه اعلام کردند. یک روز پس از تعیین «عبدالفتاح البرهان» به‌عنوان رئیس‌جدید شورای انتقالی نظامی سودان و در حالی که تظاهرات همچنان علیه این شورا در جریان است؛ ریاض و ابوظبی بی‌اعتنا به اعتراض‌های مردم به سمت این نظامیان رفته و تلاش می‌کنند همچنان نفوذ خود در این کشور را حفظ کنند.
سرنوشت عمرالبشیر
در حالی که آینده «البشیر» همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، هر از چندگاهی خبرهایی درباره وی منتشر می‌شود. پس از اینکه اعلام شد او ممکن است به ریاض برود! حالا خبر رسیده که، دادگاه کیفری بین‌المللی به کشورهای عضو این دادگاه نسبت به پناه دادن به عم البشیر که از قدرت عزل شده است، هشدار داده است! یکی از مهم‌ترین دلایل متمایل شدن البشیر به سمت سعودی و آمریکا، دریافت کمک‌های اقتصادی و باطل شدن حکم دادگاه لاهه علیه او بود!
«فادی العبدالله»‌، سخنگوی دادگاه کیفری بین‌المللی گفته اگر هر کشوری حضور «عمر البشیر» را بپذیرد، در صورتی که این کشور در این دادگاه عضو باشد، دادگاه کیفری بین‌المللی مجبور خواهد شد تا نام این کشور را به شورای امنیت اعلام کند.
محاکمه عمر البشیر
شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد که روند محاکمه «عمر البشیر» به همراه دیگر عناصر ارشد دولت او در روزهای آینده رسما آغاز خواهد شد.
فارس به نقل از سی ان ان افزود، اتهام رئیس‌جمهور برکنار شده و دیگر عناصر دوره البشیر، فساد و دست داشتن در کشتن معترضان سودانی است و آنها به این اتهام محاکمه خواهند شد.
سخنگوی شورای نظامی سودان هم دیروزاعلام کرد ، عناصر دوره البشیر که در قضایای فساد دست داشته‌اند، محاکمه می‌شوند.