kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

طرح تازه ماکرون برای خاموش کردن آتش جلیقه‌زردها

در حالی که اعتراض‌های جلیقه زردها به رغم ممنوعیت‌ها، سرکوب‌ها و طرح‌های اصلاحی دولتی همچنان ادامه دارد و هر هفته شعله‌ورتر از هفته‌های گذشته برگزار می‌شود؛ ماکرون اعلام کرده برای مهار این وضع طرح تازه‌ای آماده کرده است.
سرویس خارجی

اعتراض‌های هفتگی «جلیقه زردها» ماه‌هاست که ادامه دارد و دولت ماکرون با وجود سرکوب‌های گسترده همچنان قادر به جلوگیری از این اعتراض‌ها که رفته رفته شکل شورش‌های خیابانی به خود گرفته، نیست. طرح گفت‌و‌گوهای ملی که «ماکرون» حدود دو ماه پیش برای خاموش کردن این اعتراضات ارائه کرد نیز هفته گذشته رسما به پایان رسید بدون این که تاثیر خاصی بر توقف اعتراضات داشته باشند.
طی 5 ماه اعتراض ضد‌سرمایه‌داری و هفتگی جلیقه زردها، بیش از 11 نفر کشته و 13 هزار نفر نیز زخمی یا بازداشت شده‌اند با این وجود معترضان می‌گویند تا استعفای رئیس‌جمهور به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
حالا خبر رسیده رئیس‌جمهوری فرانسه طرح تازه‌ای آماده کرده تا یک بار دیگر شانس خود را برای مهار خشم قربانیان نظام سرمایه‌داری امتحان کند.
به گزارش ایسنا، یکی از مشاوران ماکرون گفته: او به دنبال یک قانون جدید است که براساس آن تغییرات بنیادی انجام شود تا بدین شکل اعتراضات ضد دولتی و خشونت‌های ناشی از آن را فرو بنشاند. مشاوران ماکرون اعلام کرده‌اند که وی برنامه‌هایی برای کاهش تعداد قانون‌گذاران ملی و افزایش تعداد کارکنان دولتی برای انتقال خدمات به سطوح محلی و همچنین توجه ویژه به تغییرات آب و هوایی دارد. با این حال یکی از اعضای اپوزیسیون جمهوری‌خواه فرانسه به نشریه لوفیگارو گفته ماکرون نمی‌تواند شانس دوم داشته باشد.
ماکرون که به دنبال دومین دوره ریاست جمهوری است، هفته گذشته با شهرداران محلی و ساکنان شهرهای کوچک دیدار و گفت‌وگو کرد و وعده داد که راهی برای مهار خشم جلیقه‌زردها پیدا کند اما باز هم جلیقه‌زردها روز شنبه در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرها گردهم آمدند و پیشنهادات ماکرون را رد کردند. معترضان در پاریس با بنرهایی با عنوان «ماکرون ما انتظار هیچ پیشنهادی از سوی تو را نداریم» وعده‌های ماکرون را رد کردند.