kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
منابع روس فاش کردند

نشست محرمانه 40 مقام امنیتی و نظامی آمریکا برای تهیه سازوکار حمله نظامی به ونزوئلا

منابع روسی می‌گویند مقام‌های نظامی و امنیتی فعلی و سابق آمریکا نشست محرمانه‌ای را برای تهیه طرح حمله نظامی به ونزوئلا برگزار کرده‌اند.
سرویس خارجی-

تاکنون همه طرح‌های آمریکا برای سرنگونی دولت ونزوئلا شکست‌خورده است. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» هم اخیرا در گزارشی با ‌اشاره به اینکه نیروهای مسلح ونزوئلا عنصر کلیدی راهبرد آمریکا برای سرنگونی مادورو بودند نوشته بود: «ارتش قدرتمند ونزوئلا همچنان تحت ریاست‌جمهوری مادورو به صورت دست نخورده باقی مانده است.» حال با این وضعیت بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد واشنگتن طرح حمله نظامی به ونزوئلا را دنبال می‌کند.
در این باره یک اندیشکده جنگ‌طلب آمریکایی در میزگردی محرمانه تحت عنوان «ارزیابی استفاده از نیروی نظامی در ونزوئلا» و با شرکت دست‌کم ۴۰ نفر از مقامات امنیتی،  نظامی و سیاسی این کشور و همچنین مقاماتی از کشورهای کلمبیا و برزیل گزینه حمله نظامی علیه ونزوئلا را بررسی کرده است. «مَکس بلومنتال» روزنامه‌نگار تحقیقی روس و  بنیانگذار وب‌سایت «گِری‌زون»، خبر این نشست محرمانه به همراه اسامی افراد شرکت‌کننده را در وب‌سایت خود فاش کرده است. دو نفر از افراد شرکت‌کننده، برگزاری این نشست را تأیید اما از ارائه هرگونه جزئیاتی  خودداری کرده‌اند.
بنا به گزارش «بلومنتال»، اطلاعات این نشست روز ۱۰ آوریل (21 فروردین) به دست وی رسیده، اما به‌اشتباه بر روی تمام گزارش‌های این نشست تاریخ ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) درج شده است. اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) مستقر در واشنگتن میزبان این میزگرد تحت عنوان «ارزیابی استفاده از نیروی نظامی در ونزوئلا» بوده است. «سارا بامونک» از پژوهشگران این اندیشکده، در گفت‌وگو با بلومنتال حضور خود در این نشست محرمانه را تأیید کرده و گفته: «ما درباره اقدام نظامی و گزینه‌نظامی علیه ونزوئلا بحث کردیم.»
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان برخی از مشاوران ارشد و پرنفوذ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه مسائل ونزوئلا نیز در این نشست حضور داشتند. از جمله این افراد مقامات کنونی و پیشین وزارت خارجه، شورای اطلاعات ملی، شورای امنیت ملی و همچنین دریادار کورت تاید، فرمانده ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا بودند.
به نوشته بلومنتال، مقامات ارشدی از سفارت‌های کلمبیا و برزیل مانند ژنرال کلمبیایی«خوان پابلو آمیا» و همچنین بسیاری از دست‌نشانده‌هایی که توسط «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا منصوب شده‌اند نیز در این نشست حضور داشتند. بلومنتال درخصوص برگزاری این نشست محرمانه در این برهه از زمان تأکید می‌کند: «نشست مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی نشان می‌دهد دولت آمریکا از کاربرد تمام ابزارهای دیگر برای سرنگونی نیکلاس مادورو ناامید شده و شکست خورده است و هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری به صورت جدی به دنبال استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا است».
این اولین بار نیست که اخباری درباره تلاش آمریکا برای اقدام نظامی علیه ونزوئلا منتشر می‌شود. پیش از این، «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل به صراحت از طرح همکاری خود با آمریکا برای ایجاد شکاف در ارتش ونزوئلا به‌منظور خلع مادورو از قدرت خبر داده بود. پس از آن نیز، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به منطقه آمریکای لاتین، ضمن دفاع از تحریم‌های ونزوئلا، تأکید کرده بود که مبارزه در ونزوئلا را رها نخواهند کرد.