kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

بلیت برگشت به خلیج خوک‌ها(نگاه)

مسعود اکبری

پس از اقدام خصمانه، غیرقانونی و احمقانه دولت آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی، دولتمردان، نمایندگان مجلس و فعالین سیاسی همراه و همصدا با قاطبه ملت ایران، اقدام آمریکا را محکوم کرده و از سپاه پاسداران حمایت کردند.
نمایندگان مجلس در اقدامی نمادین با لباس سپاه پاسداران در صحن علنی مجلس حضور یافتند و دولتمردان نیز در سخنرانی‌های جداگانه، قاطعانه از سپاه دفاع کردند. برخی فعالان و احزاب جریان مدعی اصلاحات نیز ضمن محکومیت اقدام گستاخانه آمریکا، از سپاه حمایت کردند.
حمایت نمایندگان فراکسیون امید مجلس و دولتمردان و فعالان جریان مدعی اصلاحات از سپاه پاسداران، غافلگیری افکار عمومی- به واسطه سابقه ذهنی از موضع‌گیری‌های قبلی این افراد- را در پی داشت.
رسانه‌های زنجیره‌ای، رویکرد دولتمردان و فعالان مدعی اصلاحات در حمایت از سپاه و محکوم کردن آمریکا را مصداق وقت‌شناسی و در اولویت بودن منافع ملی و اهمیت حفظ وحدت در موضع‌گیری‌ها و عملکرد طیف خود نامیدند.
اما متاسفانه ادعای فعالان جریان اصلاحات و برخی دولتمردان مبنی بر وقت‌شناسی و حفظ وحدت و در اولویت بودن منافع ملی و هوشیاری در مقابل خدعه‌های نظام سلطه خیلی زود رنگ باخت.
 «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس‌جمهور در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: «درباره لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف در مجمع نمی‌توان پیش‌بینی کرد چون هم ‌نظر موافق و هم ‌نظر مخالف وجود دارد؛ اما نباید بین مسئله‌ای که آمریکا به تازگی مطرح کرده و موضوع این لوایح اختلاط ایجاد کرد، این دو موضوع کاملاً قابل تفکیک است».
«حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز به فاصله کوتاهی پس از اقدام خصمانه آمریکا، در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای با اشاره به لزوم تصویب لوایح مرتبط با FATF گفت: «برخی طرح‌ها و لوایح شکل سیاسی به خود می‌گیرد و آنجا که شکل سیاسی به خودش می‌گیرد، کار را سخت می‌کند و حتی تعامل را برای بنده نیز که با آقایان آشنایی دارم، سخت می‌کند».
همچنین «محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس به فاصله کوتاهی پس از اقدام نمادین در پوشیدن لباس سپاه در صحن علنی مجلس، گفت: «بررسی لوایح پالرمو و CFT و موضوع تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو مقوله مجزا هستند، زمانی که این لوایح در مجلس به تصویب رسید ارتباط با آمریکا یا موضوعی از این نوع مطرح نبود، بنابراین نباید تصمیم غلط اخیر مقامات آمریکایی را به این لوایح و درمجموع به اف.ای.تی.اف ارتباط داد».
تفکیک موضوع FATF و اقدام خصمانه آمریکا در تروریست نامیدن سپاه در حالی از سوی این افراد مطرح شد که دستور کار اصلی FATF اجرای لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا در دو موضوع تروریسم و پولشویی است. یعنی FATF هرگونه تبادل مالی و ارتباط با سازمان‌ها و نهادهایی که از سوی دولت آمریکا در لیست تروریسم قرار گرفته‌اند را مصداق حمایت از تروریسم و پولشویی معرفی می‌کند. بر همین اساس، «مارشال بیلینگزلی» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تحریم ایران، هم اکنون رئیس FATF است.
اما رنگ باختن ادعای برخی دولتمردان و فعالین اصلاح‌طلب در وقت‌شناسی و حفظ وحدت و هوشیاری در مقابل خدعه‌های آمریکا به همین جا ختم نشد. فعالین مدعی اصلاحات در اظهاراتی تأمل‌برانگیز، به دلیل حمایت یکی دو روزه خود از سپاه، ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شدند که سپاه پاسداران می‌بایست در پاسخ به این حمایت، رفتار خود را تغییر دهد!
 «حسین مرعشی» سخنگوی حزب اشرافی کارگزاران در مطلبی نوشت:«همان‌طور که شاهد بودیم پس از اینکه ترامپ سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، اصلاح‌طلبان و همه دولتمردان از سپاه دفاع کردند. واکنش مقامات و مردم به اقدام اخیر دولت آمریکا تحسین‌برانگیز بود... اولین قدم را گروه‌های سیاسی، مردم و دولت برداشتند، بنابراین متقابلاً نیز سپاه باید خودش را آماده کند تا به عنوان نهادی فراجناحی ظاهر شود و ارتباطش را با این بخش از کشور تحکیم ببخشد...گروه‌های مختلف اجتماعی، مردم و حتی کسانی که انتقاداتی هم به مواضع سپاه در سیاست خارجی و اقتصاد داشتند، کاملاً ملی برخورد کردند. این موضوع می‌تواند نقطه‌ای مثبت باشد و در مقابل سپاه نیز پاسخی را برای حمایت وسیع و گسترده و شایسته‌ای که دولت، گروه‌های سیاسی- اجتماعی و آحاد مردم داشته‌اند، ارائه دهد».
«عباس عبدی» از دیگر مدعیان اصلاحات نیز در مصاحبه با یکی از رسانه‌های زنجیره‌ای گفت: «حامیان فعلی [سپاه]، چون منتقد بودند، الان فقط به دلیل فشاری که ترامپ وارد کرده است، به این نتیجه رسیده‌اند، یا به مصلحت دانسته‌اند که از آن در برابر ترامپ حمایت کنند؛ بنابراین چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند... در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی، جناح‌ها و بخصوص اصلاح‌طلبان با بخش موثری از مجموعه حاکمیت اختلاف نظر جدی دارند و این‌ها چیزی نیست که بتوانند آن را نادیده بگیرند و کنار بگذارند، آن هم فقط به این دلیل که ترامپ چنین موضعی اتخاذ کرده است».
رفتار باج‌خواهانه و غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای برخی از مدعیان اصلاحات به بهانه اقدام خصمانه آمریکا، علاوه بر نمایش «دورویی و نفاق» این جماعت، بیش از پیش ثابت کرد که «منافع ملی» و «عزت مردم ایران» و «وحدت در مقابل دشمن» برای این طیف هیچ محلی از اعراب ندارد.
آنان مدعی شده‌اند که سپاه باید در موضوع اقتصاد و سیاست خارجی، رفتار خود را تغییر دهد. این ادعای مضحک در حالی است که ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان- پالایشگاه ستاره خلیج فارس- با هدف خودکفایی در تأمین بنزین و صرفه‌جویی ارزی قابل توجه و همچنین شکستن کمر داعش در منطقه و فراهم شدن بستر افزایش صادرات ایران به کشورهای همسایه- برای نمونه صادرات 9 میلیارد دلاری ایران به عراق(معادل 10 برابر صادرات ایران به اروپا)- تنها بخش کوچکی از رفتار سپاه در اقتصاد و سیاست خارجی و نتایج آن برای مردم است.
برجام، نسخه مورد نظر طیف مدعی اصلاحات برای اقتصاد و سیاست خارجی بود. اما این نسخه خسارت‌بار علاوه بر کوچک کردن سفره مردم و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، در سیاست خارجی نیز نتایج تأسف‌برانگیزی در پی داشت. به اذعان دولتمردان، برجام صادرات نفتی ایران را کاهش داد و دامنه تحریم‌ها را نیز گسترده‌تر کرد. در پسابرجام برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، نماینده پیشنهادی ایران برای حضور در سازمان ملل، از سوی دولت آمریکا- دولت باراک اوبامای مودب! و باهوش!- با اتهام اقدام تروریستی! از حضور در سازمان ملل منع شد! و در اقدامی بی‌سابقه، یک دیپلمات ایرانی در اروپا بازداشت! و 5 دیپلمات دیگر ایرانی نیز از اروپا اخراج شدند.
اما رفتار تأمل‌برانگیز طیف مدعیان اصلاحات به دفاع از FATF و ادعای تغییر رفتار سپاه ختم نشد. رسانه‌های این طیف در روزهای اخیر در مطالب جداگانه مدعی شدند که سپاه پاسداران می‌بایست در خلیج فارس با آمریکا تعامل کرده و از هرگونه پاسخ به حرکات احتمالی تحریک‌آمیز از سوی طرف آمریکایی در خلیج فارس، پرهیز کند!
رهبر معظم انقلاب - ۱۳ اردیبهشت ۹۵- در دیدار هزاران نفر از معلمان فرمودند: «خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران، و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این آمریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟».
ایشان در ادامه فرمودند: «وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود، می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط‌ها!...از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید!؟ خلیج فارس خانه ما است. جای حضور ملت ایران است، این‌طور باید با قدرت‌های زیاده‌خواه مواجه شد».
گفتنی است بلافاصله بعد از به ثمر نشستن انقلاب کوبا؛ آمریکا پیرو سیاست خصمانه خود در مقابل انقلاب‌های مردمی اعلام کرد دیکتاتوری در کوبا برقرار شده و خصومت خود را آغاز کرد. کاسترو اصلاحات خود را اجرا کرد و با ملی کردن منافع و دارایی‌های آمریکا در کوبا، حکومت سوسیالیست خود را آغاز کرد. بسیاری از ثروتمندان کوبا به آمریکا گریختند تا به کمک سیا دولت کاسترو را سرنگون کنند. در آوریل ۱۹۶۱ فراریان کوبا با کمک سیا عملیات «خلیج خوک‌ها» را اجرا کردند که شکست سختی به همراه داشت.
مدعیان اصلاحات، نشان دادند علاوه بر آنکه «غائب همیشگی کلاس تاریخ» هستند، در «وقت‌شناسی» و «پایبندی به منافع ملی» و «توجه به عزت مردم» و «حفظ وحدت» و «هوشیاری در مقابل دشمن» نیز مردود شده‌اند.