kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
نتیجه روند کنونی عرضه بنزین

گسترش قاچاق و مصرف بی‌رویه سوخت

کشفیات قاچاق سوخت در مناطق مرزی کشور نشان می‌دهد روند کنونی عرضه بنزین، علاوه‌بر دامن زدن به مصرف بیش از حد، کنترل قاچاق سوخت را هم مختل نموده است.

گفتنی است آمارهای متفاوتی از حجم قاچاق سوخت در کشور بیان می‌شود. اواخر آبان ماه سال گذشته معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سه ماه اخیر روزانه ۱۰ تا ۱۳ میلیون لیتر سوخت کشور، قاچاق شده است. عبدالله هندیانی برآورد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این حجم قاچاق را حدود 3 میلیارد لیتر سوخت اعلام کرد.
در همین رابطه، هر از گاهی خبری از کشف یک محموله جدید منتشر می‌شود. به گزارش روابط عمومی گمرک مرزی میلک در استان سیستان و بلوچستان، مأموران گمرک به دنبال تشدید بازرسی کامیون‌های خروجی از کشور، از یک‌دستگاه کامیون خروجی مقدار 6550 لیتر سوخت قاچاق از نوع بنزین و گازوئیل کشف کردند.
یک راننده خارجی که این مقدار سوخت را در جوف کالای صادراتی جاسازی نموده بود؛ با استفاده از تاریکی هوا تلاش به خروج محموله از کشور داشت که هوشیاری مأموران این گمرک مانع از خروج این مقدار سوخت شد که مأموران این گمرک ضمن توقیف کامیون فوق، راننده مذکور را پس از تشکیل پرونده قضایی تحویل مراجع ذ‌یصلاح دادند.
گفتنی است یکی از دلایل افزایش قاچاق، حذف کارت الکترونیکی از سیستم توزیع سوخت و به عبارتی، کنار رفتن طرح سهمیه‌بندی سوخت عنوان می‌شود.
زمانی که در سال 86 طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور اجرایی شد، برخی کشورهای همسایه با مشکل کمبود بنزین مواجه شدند که نشان از حجم بالای قاچاق داشت که پایان یافته بود. اما وزارت نفت دولت روحانی با کنارگذاشتن عملی سیستم سهمیه‌بندی براساس کارت‌سوخت، عملا دست قاچاقچیان را برای خروج بنزین از کشور بازکرد.
این اتفاق بر میزان مصرف بنزین هم اثرگذار بود. پس از این تصمیم میزان مصرف بنزین در پایان سال ۹۳ چیزی در حدود ۷۰ میلیون لیتر بود که بر اساس گزارش‌های موجود این رقم به بیش از 100 میلیون لیتر رسید.
با این حال پس از 5 سال حمله وزارت نفت به طرح سهمیه‌بندی بنزین، سال گذشته روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام خواهد شد.