kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
براساس نتایج یک نظرسنجی تلویزیونی

88 درصد مردم گوشت یارانه‌ای دریافت نکردند

در نظرسنجی برنامه پایش اعلام شد، 88 درصد مردم گوشت یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی برنامه «پایش»، در دومین قسمت از برنامه «پایش» سال 98، سؤال نظرسنجی به‌ صورت زیر از مخاطبان پرسیده شد: آیا در یک سال اخیر گوشت وارداتی با نرخ دولتی، به دست شما رسیده است؟ در پایان 88 درصد مردم اعلام کردند که در یک سال گذشته گوشت وارداتی به دست آنها نرسیده
است.
همچنین سلیمی زادگان؛ کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید از قاچاق گندم به خارج از کشور جلوگیری کرد، گفت: در مهرماه نرخ 1470 تومانی برای گندم تعیین گردید که باعث اعتراض کشاورزان به این موضوع شد. در حال حاضر دلال‌ها، گندم‌های کشاورزان را به قیمتی بیش از دو هزار تومان می‌خرند درحالی‌که دولت بعد از اعتراض کشاورزان نرخ 1700 تومانی را اعلام کرد.
وی ادامه داد: در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و منطقه، قیمت گندم بسیار بالاتر از قیمت خرید تضمینی داخل کشور است و در سال‌های قبل عدم مدیریت تعیین قیمت خرید تضمینی باعث کمبود گندم در کشور و به‌ تبع آن واردات این کالای استراتژیک شده که قیمت تمام‌شده آن نیز بیشتر از قیمت داخلی بوده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه آمریکا بیش از 14 برابر نیاز خود غلات تولید می‌کند، افزود: قیمت خرید تضمینی گندم باید به 2200 تا 2400 افزایش یابد.
همچنین با توجه به سالگرد اعلام نرخ 4200 تومانی برای دلار، سلیمی زادگان؛ کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اعلام نرخ 4200 تومانی برای ارز در فروردین 97 اشتباه بزرگی بود، گفت: این اتفاق یک شمشیر دو لبه بود و اگر بازار ارز مدیریت می‌شد، مجموعه بازارهای کشور نیز به آرامش می‌رسید. واقعاً اگر این اشتباه رخ نمی‌داد در آن برهه دوماهه به‌ اندازه بیش از شش ماه ارز کشور در شرایط تحریم مصرف نمی‌شد.
وی افزود: به عقیده کارشناسان در شرایط تحریم نرخ واقعی دلار در حدود شش الی هفت هزار تومان است.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اعطای ارز 4200 تومانی به برخی کالاها باعث بروز پدیده‌های قاچاق شد نمونه این موضوع واردات گوشت با ارز 4200 تومانی بود که گوشت با این قیمت به دست مردم نرسید و باعث حواشی گوناگونی در کشور گشت.
سلیمی زادگان ادامه داد: باید به‌ جای این کار، به خانوارها یارانه ارزی داده می‌شد که این کار در صورت انجام، قدرت خرید مردم را بالا می‌برد و از طرف دیگر از رانت و قاچاق نیز جلوگیری می‌کرد.
همچنین خبرگزاری تسنیم خبر داد: فروشگاه‌ها می‌گویند که دور جدید فروش گوشت تنظیم بازاری در حالی آغاز شده که با ارز نیمایی وارد شده و طبیعتاً گرانتر از گوشت‌هایی است که با ارز 4200 تومانی وارد شده . بنابراین، گوشت تنظیم بازاری از این به بعد با ارز نیمایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود. برخی از فروشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که از اول اردیبهشت گوشت تنظیم بازاری با ارز نیمایی فروخته می‌شود.