kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
تشدید گستاخی اروپا در سایه انفعال دستگاه دیپلماسی

فرانسه: ایران بعد از پایان دوره برجام هم حق غنی‌سازی ندارد!

سفیر فرانسه در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد که بعد از برجام دلیلی برای غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران وجود ندارد!



سرویس سیاسی-

«جرارد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر مدعی شد ایران بعد از انقضای برجام، مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود.
دیپلمات فرانسوی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: اینکه گفته شود ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود‌اشتباه است. [ایران] باید به موجب ‹پیمان منع‌اشاعه› و پروتکل الحاقی و تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز هستند.
او در ادامه نوشت: همانگونه که سال ۲۰۰۲ گفتیم که طبق پیمان منع‌اشاعه، غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه‌ غیرنظامی باورپذیر در زمینه هسته‌ای غیرقانونی است، قادر خواهیم بود در سال ۲۰۲۵ هم در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. آن موقع تحریم‌هایی اعمال شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند «زوال‌پذیری» وجود ندارد.
به گزارش فارس، وی تصریح کرد: روسیه، اورانیوم غنی‌شده نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تأمین می‌کند. بنابراین هیچ دلیل قابل درکی وجود نخواهد داشت ایران بعد از برجام، اقدام به غنی‌سازی وسیع اورانیوم کند.
کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علیرغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.
اتحادیه اروپا همچنین علیرغم ژست مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.
پیش از این «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان-17 فروردین- در حاشیه نشست گروه هفت در فرانسه گفته بود:«مطمئن هستیم نیازمند توافق جدیدی هستیم که اطمینان حاصل کنیم ایران اقدام به تولید اورانیوم نخواهد کرد. درباره برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در سوریه هم رایزنی خواهیم کرد».
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در واکنش به توئیت «جرارد آرود» سفیر فرانسه در واشنگتن، نوشت: اگر توئیت‌های جرارد آرود موضع فرانسه است. ما با نقض عمده هدف و مقصود برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه 2231 شورای امنیت مواجهیم.
عراقچی تصریح کرد: پاریس باید فورا شفاف‌سازی کند، در غیراین صورت ما اقدام لازم را به عمل می‌آوریم.
بدهکار،طلبکار شد!
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه رونمایی از  پایگاه اینترنتی «دیپلماسی اقتصادی» وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران درباره سازوکار ایرانی متناظر با اینستکس (سازوکار مالی اروپا) گفت: اروپایی‌ها همین الان هم بسیار عقب هستند. برای راه‌اندازی این سازوکار نیاز بود ما یک سازوکار متناظر در ایران راه‌اندازی کنیم که این سازوکار متناظر در ایران هفته گذشته راه‌اندازی شده و الان اروپایی‌ها هیچ بهانه‌ای ندارند برای اینکه کار خود را شروع کنند.
ظریف تأکید کرد: این یک اقدام مقدماتی توسط اروپاست اروپایی‌ها در اردیبهشت گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات، نیاز بود که اینستکس را راه بیندازند.
وی افزود: معتقدیم حالا باید برای مدت زیادی اروپایی‌ها تلاش و فعالیت کنند تا بتوانند تعهداتشان را انجام دهند، بسیار عقب هستند و نباید این گونه تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می‌ماند. ما بحمدالله روابط بسیار خوبی با همسایگان داریم، سازوکارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه‌اندازی کردیم و دارد عمل می‌کند. من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک سازوکار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند؟
اروپا در موضوعات مختلف از جمله برجام به ایران بدهکار است اما به دلیل رویکرد خسارت بار دولت در «حفظ برجام به هر قیمت» و انفعال دستگاه دیپلماسی، طرف اروپایی در جایگاه طلبکار نشسته و روز به روز بر گستاخی خود می‌افزاید.
رهبر معظم انقلاب- اول فروردین 98- در حرم مطهر رضوی فرمودند:«در قضیه برجام که قراردادی میان ایران و شش کشور بود، بعد از خروج طرف آمریکایی، اروپایی‌ها باید در مقابل آمریکا می‌ایستادند و ضمن پایبندی به تعهدات خود، تحریمها را برمی‌داشتند که تاکنون ایستادگی نکرده‌اند. آنها دائماً به ایران نیز توصیه می‌کنند که در برجام بماند ولی خودشان عملاً از برجام خارج شده‌اند، زیرا تحریم‌های جدیدی را ضد ایران وضع کردند».
ایشان در ادامه با ‌اشاره به کانال مالی میان ایران و اروپا تصریح کردند:«این کانال مالی بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است و هیچ معنایی ندارد».
پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای-18 اردیبهشت 97- اروپا می‌بایست یک قطعنامه در واکنش به نقض قطعنامه 2231 توسط آمریکا صادر می‌کرد، با تحریم‌های آمریکا مقابله می‌کرد، روابط بانکی برای تجارت با ایران را تضمین می‌کرد، درباره خرید نفت از ایران تعهد می‌داد و از مطرح کردن موضوع موشکی و منطقه‌ای امتناع می‌کرد. اما هیچکدام از موارد فوق رخ نداد و در نهایت اروپا وعده داد که یک کانال مالی-که حتی یک دهم تعهدات برجامی نیز نبود- را راه‌اندازی خواهد کرد.
روزها و هفته‌ها سپری شد و تعهدات برجامی اروپا که- به دلیل گستاخی طرف اروپایی و انفعال دستگاه دیپلماسی- به کانال مالی تقلیل داده شده بود، در دو مرحله به «اس پی وی»(مبادله نفت در مقابل کالا) و سپس «اینستکس»(مبادله پول نفت دیگر کشورها با غذا و دارو) رسید!
متاسفانه مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی در رویکردی خسارت بار، به گستاخی و عهدشکنی اروپا با حسن ظن، اغماض و لاپوشانی واکنش نشان دادند و همین امر موجب شد تا اروپا حتی خود را به ظاهرسازی هم ملزم نداند و در نهایت بسته اینستکس صرفا تا مرحله «رونمایی» پیش رفت!
کار به جایی رسید که اروپا وعده کانال مالی را نیز به کلی کنار گذاشت و گستاخانه اعلام کرد که باید توافق جدید با محورهای جدید از جمله توان موشکی، قدرت منطقه‌ای ایران و توقف غنی‌سازی اورانیوم را کلید زد!
احضار سفیر فرانسه
در پی توئیت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران،
«فیلیپ تیه بو» سفیر جدید فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.
سفیر جدید فرانسه در تهران توسط سید حسین سادات میدانی رئیس‌ دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امور خارجه احضار شد.
در این جلسه طرف ایرانی با ‌اشاره به توئیت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن که محتوای آنها از نظر کشورمان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، خواستار توضیح دولت فرانسه شده و اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تائید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنانچه به نحوی رضایت‌بخش به این مسئله رسیدگی نشده و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌‌بینی شده در برجام پیگیری کرده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند.
در واکنش، سفیر فرانسه در تهران ضمن ابراز بی‌اطلاعی از توئیت‌های منتسب به سفیر کشورش در واشنگتن، بر اراده سیاسی این دولت بر اجرای کامل مفاد برجام تاکید کرده و اعلام کرد مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش
خواهد داد.