kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

اسلاوین: تحریم سپاه، جدید نبود آمریکا فاقد استراتژی مقابل ایران است(خبر ویژه)

عضو ارشد شورای آتلانتیک معتقد است دولت آمریکا فاقد استراتژی در مقابل ایران است.



باربارا اسلاوین مدیر پروژه ایران در شورای آتلانتیک درباره اقدام دولت ترامپ (قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی) گفت: سپاه پاسداران همین حالا هم در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکاست و آمریکا معاملات تجاری با آن را ممنوع کرده است. قطعا قرار نیست با این اقدام تحریک‌آمیز چیزی تغییر کند.
اسلاوین با بیان اینکه این تصمیم، موقعیت آمریکا در منطقه را تضعیف می‌کند گفت: از این تصمیم دولت حیرت کردم. دولت ترامپ استراتژی روشنی در قبال ایران ندارد.
در همین حال سایت دویچه وله آلمان نیز از قول کارشناسان نوشت: برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با دویچه‌وله تأکید کرده بود: «اگر شرکت های اروپایی با ایران کار کنند، احتمال اینکه طرف آنها شرکتی وابسته به سپاه پاسداران باشد بسیار زیاد است.»
او خواستار قطع همکاری این شرکت‌ها با ایران بود و گفته بود که این همکاری «در نهایت تأمین مالی تروریسم» است. این درخواست در حالی است که همکاری تجاری اتحادیه اروپا و ایران پس از خروج آمریکا از توافق اتمی به شدت کاهش یافته است. شرکت‌های اروپایی که نگران از دست‌دادن بازار آمریکا هستند سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی در ایران را کنار گذاشته‌اند.
آناهیتا تامس که به شرکت‌های خارجی مشتاق سرمایه‌گذاری در ایران مشاوره حقوقی می‌دهد، به دویچه‌وله می‌گوید: «به نظر من تروریستی خواندن سپاه اقدامی سیاسی است و نشانه بدتر شدن اوضاع از نظر قانونی نیست.»
او تصریح می‌کند: داشتن رابطه تجاری با سپاه پاسداران، مستقیم یا غیر مستقیم قبل از تصمیم دونالد ترامپ هم دشوار بود چون سپاه در «لیست سیاه» ایالات متحده آمریکا قرار داشت. تامس با اشاره به اینکه شرکت‌های آلمانی از مدت‌ها پیش از بازار ایران فاصله گرفته‌اند، می‌گوید: «تصمیم اخیر دولت آمریکا تأثیری منفی بر این وضعیت نخواهد داشت.» مهرداد عمادی کارشناس اقتصادی به دویچه‌وله گفت: «تصمیم ترامپ فعالیت‌های اقتصادی مخرب سپاه را افزایش می‌دهد و نفوذ ملی و بین‌المللی این نهاد را بیشتر می‌کند.»