kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷

فقدان مدیریت در دولت بیشتر از تحریم‌ها چالش اقتصادی درست می‌کند(خبر ویژه)

یک کارشناس اقتصادی که سابقاً حامی برجام بود می‌گوید: دولت تنها به برنامه‌هایی کوتاه مدت و موقتی برای گذر از شرایط تحریم می‌نگرد. این بدان معنا است که مسئولین هیچ نوع نگاه راهبردی برای تقابل با تحریم‌ها را در دستور کار ندارند، فقط نگران شرایطی هستند که نتوانند در سایه آن نفت خود را بفروشند و با پول آن کالاهای اساسی را بخرند. در صورتی که مسئله تولید اشتغال و رکود و تورم هستند که به حال خود رها شده‌اند.



محمدقلی یوسفی می‌گوید: این مدیریت نیست. همین شرایط سبب می‌شود که آن موج نقدینگی امسال هم سر از بازارهای دلالی درآورد و شرایط را بغرنج‌تر از سال گذشته کند.
این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «دیپلماسی ایرانی» اظهار داشت: متأسفانه در طول این سال‌ها دولت هیچ گاه نتوانست برنامه جدی برای مدیریت میزان نقدینگی داشته باشند و در شرایط تحریمی این موج نقدینگی با یک حرکت جدی به سمت فرصت‌طلبی اقتصادی موجب آن شده تا چالش‌های معیشتی جدی‌تر شود. البته در کنار آن نمی‌توان مسئله تحریم و فشارهای ایالات متحده آمریکا را نادیده گرفت، اما آنچه چالش‌های معیشتی کنونی را به شدت پر رنگ‌تر می‌کند، عدم مدیریت از سوی مسئولین است. اکنون علاوه بر تورم در قیمت‌ها ما شاهد کمبود و حتی نبود برخی از اقلام مصرفی مردم هستیم، آن هم در شرایطی که دولت بارها و بارها گفته که جامعه در خصوص کالاهای مصرفی اساسی خود نگران نباشد.
یوسفی خاطرنشان کرد مسئولان دولت صرفاً نگاه پوپولیستی و داعیه همدردی با مردم دارند ولی در عمل آنچه روی نمی‌دهد، حل مشکلات اقتصادی است.