kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷

سیلاب به خراسان رضوی رسید

فرماندار کلات گفت: در پی بارش‌های شنبه شب در این شهرستان 70 منزل مسکونی در شهر کلات نادری دچار آب گرفتگی شدند و همچنین سیلاب 8 دستگاه خودرو را با خود برد.



مهدی ناصری افزود: سیل راه‌های ارتباطی برخی روستاهای این شهرستان را هم قطع کرد.  وی به قطع برق ناشی از سیل شب یکشنبه نیز ‌اشاره و بیان کرد: جریان نیروی برق در همه نقاط شهرستان کلات برقرار شده است.
فرماندار کلات بیان کرد: عمده این سیلاب در محدوده «دره خشت» شهر کلات جریان یافت که موجب قطع جریان گاز منطقه شد اما جریان شبکه گازرسانی در بقیه نقاط وصل است. وی ادامه داد: هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر تلفات جانی در کلات گزارش نشده است.
براساس اخطار اداره کل هواشناسی خراسان رضوی شدت بارش‌ها طی 25 و 26 فروردین ماه در این استان افزایش یافته که منجر به بروز روان آب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها در بیشتر مناطق خراسان رضوی می‌شود.
سیلاب برق 20 روستای خراسان رضوی را قطع کرد
 مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اثر بارندگی‌های شدید شنبه شب 20 روستا شامل 16 روستا در شهرستان کلات و چهار روستا در شهرستان‌های درگز و سرخس واقع در شمال این استان دچار قطعی نیروی برق شدند.
حجتعلی شایانفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تلاش‌های صورت گرفته جریان نیروی برق برای 16 روستا دوباره برقرار شده است. وی افزود: در سرخس نیز تخریب سه واحد مسکونی و چند واحد دامی بر اثر بارش‌های شدید شنبه شب رخ داد. مسیر جاده مزداوند به سد دوستی نیز مسدود و راه روستایی چاله زرد و صمد آباد در این شهرستان نیز دچار آبگرفتگی شد.
شایانفر گفت: 22 راه روستایی بر اثر سیلاب شنبه شب در مسیر کلات - درگز و چاپشلو - درگز در شمال خراسان رضوی بسته شد.
بر اساس اعلام فرماندار کلات حدود 100 واحد مسکونی در این شهرستان 38 هزار نفری بر اثر بارندگی شنبه شب دچار آبگرفتگی و تخریب شده‌اند.
بارش باران شدید در 15 شهرستان خراسان رضوی
رئیس‌ مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: باران شدید از شنبه شب 15 شهرستان این استان را دربر گرفت.
یحیی قاینی‌پور افزود: بیشترین میزان بارش در شهرستان جغتای و پس از آن در شهرستان کلات ثبت شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها بارش‌های شدید باران که از شنبه شب در این استان آغاز شده تا صبح سه شنبه 27 فروردین ادامه دارد و امروز به صورت پرحجم در بیشتر مناطق خراسان رضوی گسترش خواهد یافت.
وی افزود: آبگرفتگی معابر، ایجاد روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها بر اثر این بارش‌ها برای مناطق مختلف خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.
سیلاب در منازل شهرهای سرخس و درگز
تداوم بارش شدید باران که از 24 فروردین ماه 15 شهرستان خراسان رضوی را فرا گرفت، به تعدادی از منازل مسکونی شهری و روستایی در شهرستان‌های درگز و سرخس آسیب وارد کرد.
تاکنون سیلاب برخی منازل مسکونی را در روستاهای چاله زرد، صمدآباد و حاجی مدد این شهرستان دچار آب‌گرفتگی و تنها راه روستایی مزداوند - سد دوستی را مسدود کرد.
محمدحسن فرهادی فرماندار درگز گفت: در پی بارش‌های شنبه شب، یکی از مسیل‌هایی که در این شهرستان به سمت مرز جمهوری می‌رود سرریز و موجب سیلاب و روان آب به سمت شهر مزداوند شد و چندین منزل مسکونی را دچار آب‌گرفتگی کرد.
وی گفت: همچنین برخی زمین‌های کشاورزی سرخس نیز دچار آسیب شده اما سیل شنبه شب هیچگونه تلفات انسانی و نیز دامی در این شهرستان بر جای نگذاشته است.
تخلیه اطراف مسیل اسماعیل‌‌آباد مشهد
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی دستور تخلیه سریع خانه‌های اطراف مسیل منطقه اسماعیل آباد حاشیه شهر مشهد را صادر کرد.
وحید قربانی گفت: در پی هشدار اداره کل هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیلاب، 74 خانوار ساکن اطراف مسیل اسماعیل آباد باید خانه‌های خود را ترک کنند.
وی افزود: این افراد که در بستر رودخانه ساکن شده‌اند، حقی نسبت به اراضی این منطقه ندارند لذا خانه‌های اطراف این رودخانه باید تخریب شود و قرار است 74 خانوار یاد شده به صورت موقت در سوله‌های ورزشی اسکان اضطراری داده شوند تا بتوان با بهره‌گیری از اراضی اطراف مشهد و تسهیلات طرح بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمک‌های بلاعوض این نهاد، آنان را خانه‌دار کرد.
وی شناسایی محورهای خطرپذیر در برابر جاری شدن سیل و مدیریت تردد وسایل نقلیه در آنها، اندیشیدن تمهیدات لازم نسبت به احتمال ریزش سنگ از کوه در سه روستا از توابع شهرستان‌های مشهد، داورزن و بردسکن، تداوم لایروبی کانال زرکش و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص را مورد تاکید قرار داد.
سیل کلات تلفات جانی نداشت
فرماندار کلات گفت: سیل در این شهرستان تلفات جانی نداشت.
مهدی ناصری افزود: در حال حاضر شمار واحدهای مسکونی آب گرفته و آسیب دیده ناشی از سیل در شهر کلات به حدود 100 واحد رسیده و همچنین محوطه مسجد جامع شهر کلات نیز دچار آبگرفتگی شده است.
وی خسارت‌های وارده به خودروهای مردم در این شهر را در حال افزایش دانست و اظهار داشت: سیلاب اصلی در این شهر به دلیل سرازیر شدن روان آبها از ارتفاعات بویژه دره خشت به این شهر بوده است.
اختصاص هزینه سفره اکرام رضوی به سیل‌زدگان
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: هزینه برپایی سفره اکرام رضوی و پذیرایی افطار از 390 هزار نفر در ماه مبارک رمضان امسال برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص یافت.
سید خلیل منبتی افزود: آستان قدس رضوی از ابتدای جاری شدن سیل در استان‌های کشور نسبت به ارسال کمک و نیروهای جهادی اقدام کرده و در استان گلستان نیز دو آشپزخانه و یک نانوایی سیار دایر کرده است.
حجتعلی شایانفر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: براساس ابلاغ وزیر کشور و معاون هماهنگی امور اقتصادی این وزارتخانه خراسان رضوی به عنوان استان معین استان سیل‌زده گلستان انتخاب شده است.
وی اظهار داشت: استان خراسان رضوی اقداماتی نظیر ارسال 210 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین، پنج دستگاه بیل مکانیکی، پنج گروه بهداشتی، یک گروه از اداره بهزیستی، 40 نیروی خدماتی و آتش‌نشان، توزیع روزانه پنج هزار وعده غذای گرم با استقرار دو آشپزخانه، احداث پل متحرک، ارسال 90 متر لوله گاز، استقرار نانوایی سیار، اعزام 354 نیروی جهادی و استقرار دو ایستگاه صلواتی از سوی آستان قدس رضوی و شهرستان نیشابور در مناطق سیل‌زده گلستان انجام داده است.
وی گفت: تاکنون هزار و 400 تن کالا با 183 کامیون از خراسان رضوی به مناطق سیل‌زده کشور ارسال شده که از این میزان هزار و 23 تن مربوط به استان گلستان بوده است.
سیلاب محور سربیشه - ماهیرود را بست
جانشین پلیس راه خراسان جنوبی گفت: محور سربیشه به مرز ماهیرود در این استان دیروز (یکشنبه) به دلیل بارش شدید باران و طغیان رودخانه مسدود شده است.
سرهنگ محمدباقر توفیقی‌نیا اظهار داشت: مسیر جایگزین برای این محور تعیین نشده است و تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود. وی گفت: محورهای کرمان - دیهوک، عشق‌آباد - بردسکن، بشرویه و بیرجند از جمله مسیرهایی است که به دلیل داشتن آبنمای زیاد بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
سرهنگ توفیقی‌نیا گفت: در صورتی که رانندگان در آبنماها با محدودیت و ممنوعیت از سوی پلیس و راهداری مواجه شدند اصراری به رفتن نداشته باشند و حتما توقف کنند.
وی ادامه داد: همچنین رانندگان از توقف در شانه راه‌ها باید پرهیز کرده و چنانچه در مسیری به سیلاب برخورد کردند برای تماشا توقف نکنند چون آب خروشان زمین‌های اطراف را سست کرده و ممکن است رانندگان را غافلگیر کند.
تردد وسایل نقلیه حمل مواد معدنی تا زمان خروج از بحران آبگرفتگی در جاده‌های این شهرستان ممنوع اعلام شد.
آبگرفتگی چند واحد مسکونی در نهبندان
 فرماندار نهبندان از آبگرفتگی پنج مورد منازل در روستای سهل آباد بخش شوسف خبر داد.
ماشاءاله کریمان خراسانی بیان کرد: چوپانان 2 روستای «شاه توت و شیر شتر» نهبندان بر اثر وقوع باران شدید و رعد و برق گم شدند که با تلاش نیروهای امدادی چوپان روستای شاه توت پیدا و امدادگران شهرستان در جست‌وجوی چوپان روستای شیرشتر هستند.
در پی بارش شدید و رگباری باران شنبه ساکنان چند روستا در شهرستان‌های خوسف و سربیشه به مکان امن منتقل و مدارس روستایی اغلب شهرستان‌های خراسان جنوبی دیروز (یکشنبه) تعطیل شدند و 302 تیم امدادی و عملیاتی در استان خراسان جنوبی به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.
سیل مدارس استان‌های جنوبی را تعطیل کرد
تداوم بارش شدید باران که از روز 24 فروردین ماه جنوب، جنوب شرق و شمال شرق کشور را فرا گرفت، وقوع سیلاب و تعطیلی مدارس را به دنبال داشت.
بارندگی‌های شدید در چند استان جنوبی و جنوب شرقی زنگ خطر طغیان رودخانه‌ها و سیلاب را به صدا در آورد و در همین ارتباط کلاس‌های درس تمامی مدارس و دانشگا‌ه‌های برخی استان‌های جنوبی به دلیل بارش‌های شدید تعطیل اعلام شد.
سیلاب همچنین به تعدادی از منازل مسکونی شهری و روستایی هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آسیب وارد کرد.
سیلاب چند محور ارتباطی در هرمزگان را قطع کرد
بارندگی، سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی چند محور ارتباطی در شرق و غرب با مرکز استان هرمزگان را قطع کرد.
محور بندر خمیر به بندر لنگه در غرب استان بر اثر طغیان رودخانه فصلی و آب‌گرفتگی قطع شد.
همچنین در شرق استان هرمزگان محور جاسک به جگدان به علت طغیان رودخانه شریفی و مسیر سیریک به سمت جاسک بر اثر طغیان رودخانه فصلی در نزدیکی شهر گروک مسدود شد‌.
بارش باران باعث جاری شدن آب در رودخانه فصلی، طغیان آن و آب‌گرفتگی آبنمای مسیر مذکور شد.
بارندگی مدارس 10 شهرستان سیستان و بلوچستان را به تعطیلی کشاند
بارندگی شدید با احتمال جاری شدن سیلاب و روان‌آب سبب تعطیل شدن مدارس 10 شهرستان استان سیستان و بلوچستان در روز گذشته شد.
در پی بارش‌های شدید و طغیان رودخانه‌های محلی تمامی دوره‌های تحصیلی مدارس شهرستان‌های چابهار، ایرانشهر، کنارک، دلگان، فنوج، مهرستان، نیکشهر، سرباز و قصرقند در 2 شیفت صبح و عصر دیروز تعطیل اعلام شد.
همچنین مدارس مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان شهرستان زاهدان و نصرت آباد در دو نوبت صبح و عصر روز یکشنبه تعطیل شد.
بارش باران مدارس کرمان را هم تعطیل کرد
مدارس برخی از شهرستان‌های استان کرمان به دلیل بارش باران شدید و احتمال جاری شدن سیلاب دیروز تعطیل شد. مدارس نواحی یک و 2 آموزش و پرورش کرمان، شهرستان‌های بافت، رابر، ارزوئیه، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، بردسیر، رفسنجان، انار و کشکوئیه دیروز یکشنبه در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل شد.
پنج روستا در مناطق فاریاب و ارزوئیه این استان به دلیل شدت بارش‌ها و احتمال وقوع سیلاب تخلیه شدند.
بامداد دیروز برق شهرستان شهربابک قطع شده بود که این مشکل برطرف شد.
رئیس ‌اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز از تعطیلی مدارس 10 شهرستان این استان به دلیل پیش‌بینی بارش باران و جاری شدن سیلاب در روز یکشنبه خبر داد. مدارس شهرستان‌های بافت، رابر، ارزوئیه، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان و فاریاب دیروز در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل شد.
4 مسیر ارتباطی در رودبار جنوب مسدود شد
فرماندار رودبار جنوب گفت: بر اثر سیلاب سه مسیر ارتباطی فرعی از سمت رودبار جنوب به شهرستان کهنوج و یک مسیر ارتباطی روستایی در این شهرستان مسدود شد.
منصور خانه‌گیر از طغیان رودخانه دوکمپ در منطقه جازموریان خبر داد و گفت: با قطع شدن این مسیر راه ارتباطی 16 روستا مسدود شده و این تعداد روستا جمعیتی افزون بر 2 هزار نفر دارند.
خطر از شهر اهواز رفع شد
فرمانده گروه 40 صاحب‌الزمان نیروی زمینی سپاه و مسئول مهندسی نیروهای مسلح در استان خوزستان گفت: حالت بحرانی از شهر اهواز برداشته و خطر از مناطقی که در شرایط سیلاب بودند همچون ورودی شهر اهواز رفع شد.
سرتیپ «محمد گرامی» اظهار داشت: گروه 40 صاحب‌الزمان نیروی زمینی سپاه یک سیل‌بند به طول هشت کیلومتر در مناطق پرخطر شهر اهواز و کانال‌های پرخطر شهر ایجاد کرده است.  وی تاکید کرد: فعلا مشکلی از بابت سه کانال مهم شهر یعنی الغدیر، سلمان و شهید چمران نداریم و اکنون آب با شدت زیاد در حال حرکت به جفیر است، در مسیر گلدشت به ملاشیه نیز با تلاش شبانه‌روزی نیروها سیل‌بند‌های محکمی ایجاد شد.
جریان سیلابی رودخانه‌های خوزستان متوقف شد
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با بیان اینکه جریان سیلابی به رودخانه‌های استان فعلا متوقف شده گفت: کاهش خروجی سدها به پایین‌دست تا زمان بارش‌های آینده ادامه می‌یابد.
داریوش بهارلویی بیان کرد:جریان ورودی به سدهای خوزستان کاهش نسبی داشته و این کاهش تا زمان بارش‌های جدید در حوزه‌های آبریز تداوم دارد.
وی افزود: در این مدت، سعی شده که برای کم کردن فشار در پایین‌دست حوزه‌ها، خروجی از سدها در حوزه‌های کرخه و دز و کارون تعدیل شود.
بهارلویی اضافه کرد: با توجه به اینکه حدود 98 درصد ظرفیت سدهای خوزستان تکمیل شده و ظرفیت مهار سیلاب در آنها کم است، خروجی سدها باید افزایش یابد.
بهارلویی ادامه داد: خطر هنوز وجود دارد اما امیدواریم با تمهیداتی که دیده شده دیگر شاهد پیشروی سیلاب نباشیم.
توقف آبگیری از کانال سلمان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: گزارش‌هایی از وجود لکه‌های نفتی بر آب کانال سلمان رسید که برای حفظ سلامت شهروندان آبگیری از این کانال متوقف شد.
صادق حقیقی‌پور اظهار داشت: آب آشامیدنی مورد نیاز قسمت‌های مرکزی اهواز از کانال سلمان تامین می‌شود و بنابر احتیاط فعلا از این کانال برای تامین آب آشامیدنی برداشت نخواهد شد. وی ادامه داد: بخشی از آب کانال سلمان به رودخانه کارون می‌ریزد از همین رو تیم‌هایی برای بررسی و پایش آب در رودخانه کارون نیز مستقر شده است.
حقیقی‌پور یادآور شد: ممکن است در برخی نقاط شهر اهواز شاهد افت فشار و یا قطعی موقت آب باشیم.
در چند روز گذشته به دلیل سرریز کانال شهید چمران و کانال سلمان که از کرخه منشعب می‌شوند، رودخانه‌های کرخه و دز به هم متصل و سرریز آنها در شهرستان اهواز جاری شد.