kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
وزیر کشوردر صحن مجلس:

بنابر نامه رهبرانقلاب و دستور رئیس‌جمهور /اولویت نخست، بازسازی مناطق سیل‌زده است

«بنابرتأکید مقام معظم رهبری و نامه مکتوب ایشان و همچنین دستور رئیس‌جمهور موضوع بازسازی، نوسازی و تأمین خسارت به عنوان اصلی‌ترین دغدغه مردم، باید در محور توجهات مسئولان قرار گیرد.» این را رحمانی فضلی در صحن علنی مجلس گفت؛ او همچنین از صداوسیما و موکب‌های اربعین تشکر کرد، اسلامی و اردکانیان، وزرای راه و نیرو نیز گزارش‌هایی از سیلاب‌های اخیر ارائه دادند.



سرویس سیاسی-

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی در حالی آغاز شد که مهم‌ترین دستور کار صحن علنی با توجه به حضور چند وزیر و روسای برخی سازمان‌های مرتبط به بررسی وضعیت استان‌های سیل‌زده و اقدامات صورت گرفته اختصاص داشت.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی با ‌اشاره به دستورکار جلسه دیروز اعلام کرد که رؤسای سازمان هواشناسی، جمعیت هلال احمر و سازمان مدیریت بحران و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور در این جلسه توضیحات لازم درخصوص اقدام خود در مدت وقوع سیل در کشور را ارائه خواهند داد.
تصویب طرح اقدام متقابل
در برابر تروریستهای آمریکایی
علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در تشریح جلسه عصر دیروز این کمیسیون، اظهار داشت: طرح دو فوریتی تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.
وی با‌اشاره به تصویب ماده واحده و دو بند از این طرح، اظهار داشت: طبق این طرح به منظور اقدام متقابل در برابر اقدامات ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، فرماندهی آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرمانداری علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنند، تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها همکاری در اقدام تروریستی محسوب شده و مرتکب به مجازات مقرر در ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) مصوب ۱/۲/1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با‌اشاره به جزئیات این طرح گفت: طبق بند یک این طرح دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیروهای مسلح براساس تدابیر فرماندهی معظم کل قوا در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی که منافع جمهوری اسلامی را به مخاطره می‌اندازد، اقدامات متقابل و قاطع انجام دهد.
وی ادامه داد: طبق بند ۲ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک بهره‌مندی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تأسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه به حداقل ممکن برساند. ادامه بررسی جزئیات این طرح به جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موکول شد.
برگزاری اولین جلسه هماهنگی کمیته‌های بازسازی
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نشست علنی دیروز مجلس درخصوص اقدامات وزارت کشور در جریان سیل اخیر گفت: 25 استان درگیر سیلی بودند که در نوع خود بی‌نظیر بود و موجب شد ما در هر یک از این استان‌ها با شدت و حدت متفاوت درگیر مسائل و مشکلات زیادی از جمله آبگرفتگی، تخریب منازل، مساکن، واحدهای تولیدی، مزارع، پل‌ها، جاده‌ها و راه‌ها باشیم. اقدامات در حوزه پیشگیری متناسب با گزارش‌های واصل شده به گونه‌ای بود که توانستیم با توجه به هدفگذاری، خسارت‌های جانی را به عنوان اولین هدف خود منظور کنیم.
رحمانی فضلی با‌اشاره به هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در جریان سیل اخیر توضیح داد: 25 استان و بیش از 4 هزار و 400 روستا درگیر باران و سیل بودند ولی قدرت هماهنگی و بسیج شوندگی و تأمین امکانات و منابع و ماشین‌آلات به ویژه در ایام نوروز که همگی به دنبال کار و زندگی خود هستند، به خوبی انجام شد.
وی خواستار آن شد که تا آخر اردیبهشت ماه این جدیت در مقابله و پیشگیری در کشور وجود داشته باشد و با‌اشاره به تأکید مقام معظم رهبری و نامه مکتوب ایشان و همچنین دستور رئیس‌جمهور توضیح داد: موضوع بازسازی، نوسازی و تأمین خسارت به عنوان اصلی‌ترین دغدغه مردم باید در محور توجهات قرار گیرد.
تشکر وزیرکشور
از صداوسیما و موکب‌های اربعین
این عضو کابینه دولت دوازدهم با‌اشاره به اینکه اولین جلسه هماهنگی روز گذشته و با تشکیل کمیته‌های مختلف اعم از کمیته فرهنگی و اجتماعی و کمیته نوسازی و بازسازی مساکن برگزار شده است، گفت: در این مرحله برای پیشبرد کار به کمک مجلس نیاز داریم زیرا بحث سیلاب‌ها در شرایط کنونی باید ما را در انجام امور پیش‌بینی و پیشگیری فعال‌تر کند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با‌اشاره به اینکه 200 موکب اربعین در این ایام فعال و مشغول خدمت‌رسانی به مردم شد، توضیح داد: از صدا و سیما که در این مدت همراهی ویژه داشت و موجب افزایش مشارکت مردم و بسیج شوندگی آنها شد، تشکر می‌کنم ضمن آنکه اصحاب رسانه نیز در این خدمت‌رسانی همراه ما بودند.
وزیر کشور در پاسخ به سؤال مسعود پزشکیان نایب‌رئیس‌مجلس درخصوص برآورد خسارت سیل گفت: اگرچه خسارات در حال افزایش است اما تاکنون رقم 30 تا 35 هزار میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شده است.
نقش‌آفرینی بخشهای خصوصی، دولتی و نیروهای مسلح
محمداسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه دیروز در بخشی از گزارش خود گفت: «در نقاط سیل‌زده بیش از 10 هزار و 900 ابنیه فنی آسیب دیده که شامل آب نما، آب رو و انواع پل است. در این میان 725 پل تخریب شده و باقی مانده آن آسیب‌های جزئی و کلی داشته است. موضوع مهمی که در این مقطع شاهد بودیم، فعال شدن چشمه سارهایی که سالیان سال خشک بودند، خروشان شده و با حرکت آب‌ها در جای جای جاده‌ها آسیب پذیری جاده‌ها را افزایش داده‌اند. در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، حجم آبی که روان شد در خیلی از نقاط به ویژه در استان لرستان و گلستان، بیش از سه برابر دوره بلندمدت بود و به همین دلیل در گزارشات خبری و فضای مجازی مشاهده می‌کردیم که حجم سنگین آب از روی پل‌ها عبور می‌کند. این نشان می‌دهد که حجم دبی آب رودخانه‌ها بیشتر از حجم آبی بود که برای پل‌ها در نظر گرفته شده بود. به ویژه در رودخانه‌های گچان و سیمره.»
این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: «جاده اصلی پلدختر- خرم‌آباد به طول 108 کیلومتر تخریب شد و بیش از 40 کیلومتر آن آسیب جدی دیده است. بیش از حجم خسارت‌های وارد شده به جاده‌ها و ابنیه‌های فنی، حدود 3 هزار و 520 میلیارد تومان است. خطوط ریلی نیز دچار آسیب شده‌اند اما با اقدامات گوناگون همواره سعی کردیم از خطوط ریلی استفاده فعال کنیم. نکته دیگر اینکه تخریب 150 هزار واحد مسکونی در شهر و روستاها بوده است. 5 هزار واحد آن نیاز به بازسازی مجدد و یکصد هزار واحد نیاز به تعمیر دارند. نکات ارزشمندی که در این مقطع رخ داد نقش‌آفرینی تمام همکاران بخش خصوصی، دولتی و نیروهای مسلح در این شرایط بحرانی بود.»
آبگرفتگی 44تالاب کشور
 40 تا 100درصد
وزیر نیرو نیز در جلسه دیروز گفت: «اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، هر مقدار تجهیزات لازم است باید برای پیش‌بینی‌ها تهیه شود، آخرین پیش‌بینی که 9 بهمن ماه سال گذشته در شورای آب ارائه شد حاکی از این بود که در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط عادی است.»
وزیر نیرو با بیان اینکه  فراموش نکنیم در حوزه‌هایی که سیل رخ داد به دلیل ظرفیت مخازن و حجم سیلاب‌ها شرایط نامناسبی برای پایین دست ایجاد شد، تصریح کرد: «دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل هیئت بررسی و تدوین گزارش سیل‌ها صادر شده، سازمان‌های اجرایی توانسته‌اند در پاسخگویی به حادثه و بازگردانی شرایط به نحو مطلوبی عمل کنند.»
وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: «مدیریت 10 میلیارد مترمکعب آب ورودی به مخزن چند سد تنها با مدیریت در رهاسازی آب‌های ذخیره شده امکان‌پذیر بود.»
دکتر علی لاریجانی رئیس‌مجلس در پایان گفت: «درخصوص مسئله لایروبی رودخانه‌ها که جزء وظایف وزارت نیرو است با توجه به اینکه احتمالا ترسالی ادامه پیدا می‌کند برنامه‌ای به مجلس ارائه کنید تا در سال آینده دچار مشکل نشوید.»